Efter en snabb titt tycker jag ni har lyckats bra. =) Dock hade jag lagt om lilla toan till där allrummet är idag och skippat allrummet. Detta hade gett bättre nytttjade ytor istället för "korridor" och mindre vatten- och avloppsdagning.

Det är även ganska ont om plats att hänga av sig när man kommer in från ytterdörren.

Thats all 4 now! När är det byggstart?

//Andreas & Anna

Ps. Lämna gärna tips till oss:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40148
http://vegaz.se/husbygget/
Ds.
 
Hej!

Några synpunkter:

1) Tvättstuga och groventré får väldigt mycket area...varför inte lägga den arean på det LILLA sovrummet på 8m[sup][/sup]2?

2) Dörren till tvättstugan kommer nog oftast stå öppen...mycket spring där. In i tvättstugan och ut i trädgården för att hänga tvätt...

3) Köksön ser ut att stå mitt i en passage, kanske skulle bli bättre om den flyttades ner på ritningen i linje med köksstommarna till höger. När man sitter på pallarna vid köksön, så är man ju nästan inne i toaletten?! Det är nog bra att ha en fri passage istället och så kommer spisen närmare diskho mm.

4) Om det inte är en dörr till allrummet, så vill det till att man har samma TV-kanal på i vardagsrummet. Det är väldigt nära och kommer att bli stojigt. Barn som spelar TV-spel?

5) Skulle inte allrummet kunna slopas och sovrummen göras större, så de får 2 fönster i varje sovrum?

6) Groventrén igen... måste inte dörren vara hängd åt andra hållet? Trodde våtutrymmen hade dörrarna hängde utåt från våtutrymmet. men jag kan ha fel..
(Detta utrymme är även riktad mot sydväst = sol hela dagen och kvällen)

7) varför är toan så stor, där ni bara har en dusch? Badrummet är hälften så stort och där står ett badkar....förstår inte planen. En handikappanpassad toa kan göras betydligt mindre, om det nu var tanken

8) Hittar ingen tydlig entré till huset? Är tanken att man ska komma in i köket? var ställer man skor och hänger kläder? Är tanken att man ska komma in i teknikrummet? Inte så kul kanske...

Ni har lagt ner mycket jobb, men entrén är viktig. Hoppas ni kommer på en bättre lösning. Övriga synpunkter jag har får ni ta för vad dem är. No offense!  :-*

Lycka till!!!

// Snäckan
 
snackan68 skrev:
Hej!

Några synpunkter:

1) Tvättstuga och groventré får väldigt mycket area...varför inte lägga den arean på det LILLA sovrummet på 8m[sup][/sup]2?

2) Dörren till tvättstugan kommer nog oftast stå öppen...mycket spring där. In i tvättstugan och ut i trädgården för att hänga tvätt...

3) Köksön ser ut att stå mitt i en passage, kanske skulle bli bättre om den flyttades ner på ritningen i linje med köksstommarna till höger. När man sitter på pallarna vid köksön, så är man ju nästan inne i toaletten?! Det är nog bra att ha en fri passage istället och så kommer spisen närmare diskho mm.

4) Om det inte är en dörr till allrummet, så vill det till att man har samma TV-kanal på i vardagsrummet. Det är väldigt nära och kommer att bli stojigt. Barn som spelar TV-spel?

5) Skulle inte allrummet kunna slopas och sovrummen göras större, så de får 2 fönster i varje sovrum?

6) Groventrén igen... måste inte dörren vara hängd åt andra hållet? Trodde våtutrymmen hade dörrarna hängde utåt från våtutrymmet. men jag kan ha fel..
(Detta utrymme är även riktad mot sydväst = sol hela dagen och kvällen)

7) varför är toan så stor, där ni bara har en dusch? Badrummet är hälften så stort och där står ett badkar....förstår inte planen. En handikappanpassad toa kan göras betydligt mindre, om det nu var tanken

8) Hittar ingen tydlig entré till huset? Är tanken att man ska komma in i köket? var ställer man skor och hänger kläder? Är tanken att man ska komma in i teknikrummet? Inte så kul kanske...

Ni har lagt ner mycket jobb, men entrén är viktig. Hoppas ni kommer på en bättre lösning. Övriga synpunkter jag har får ni ta för vad dem är. No offense!  :-*

Lycka till!!!

// Snäckan
1) Vi vill ha en regäl tvättstuga och en regäl groventre eftersom det oftast blir groventren som "familjen" nyttjar. Tvättstugan ska vara så att det även går att hänga lite tvätt och inte allt i torktumlaren. Det lilla sovrummet är tänkt som data och musik (keyboard)rum. Men att det går att få in en säng om man skulle vilja det.

2) Visst kommer det att bli en del spring från tvättstugan och ut i groventren på sommaren. Men vi gillar inte när man har groventren och tvätten i samma, blir en massa ytterkläder som ligger kors och tvärs så man knappt hittar tvättmaskinen när det ska tvättas. Plus att det blir blött på golvet så man ska springa i det när man ska vara i tvätten.

3) Jag kan hålla med om att köksön ligger nära toa väggen, ska kolla lite på det. Tror att jag gjorde så för att inte hamna för nära kyl-frys med köks-ön. Nu är stolarna utdragna på ritningen så nog går det att komma förbi, men jag håller med. Det finns en ho på köks ön men visst ingen regäl diskho.

4) Funderade hit och dit på dörr till allrummet, blir det någon dörr så tror jag på två skjutdörrar så man kan behålla storleken på öppningen.

5) Vi ville ha ett litet separat allrum, när barnen är små och man har främmande så får man vara i fred i vardagsrummet. När barnen är stora så får dom vara i fred i allrummet.

6) Det där med dörren kan jag ha missat, håller med om att det brukar vara hängd ut från våtutrymmen.

Jo det blir mot sydväst men vill man ha så många sovrum som möjligt mot norr och tomten ligger som den ligger så blir det nog den placeringen.

7) Vi ville ha en toa med badkar och en med dusch. Badkaret är mest när barnen är små sedan blir det nog dusch även där. Storleken på toan kommer av att väggen mot vardagsrummet blir där den blir för att få in ett fönster på toan (7x13). Sedan kan man givetvis dra tillbaka den andra väggen där dörren sitter. Vill behålla väggen mot allrummet för att kunna ha tv.n mot något.

8) Entren har varit ett bekymmer blev aldrig riktigt nöjd med den.

Jag vill inte ha en entre där man kommer in i en hall. Själv hatar jag när man kommer till folk och kliver på och hamnar bakom någon vägg, man står där och undrar om dom som bor där vet att man står där. Roligare tycker jag om man direkt får kontakt med folk när man kommer in. Det rymms en vanlig hatthylla till vänster när man kommer in och det är mest för gäster.

Men jag ska ta tillvara på synpunkterna och göra en revidering och se hur det kan bli. Mycket jobb kan jag säga och då ska du se kalkylen jag gjort ner på skruv-spik nivå  :cool:

/ Athena
 
Jag gillar er planlösning, helt klart! Speciellt lösningen med groventré och tvättstuga ;). Så ska det se ut!

Ett par små ändringar skulle jag vilja göra dock! Jag skulle vilja dra in väggen till badrummet åt höger, för att få plats med ett par garderober eller kanske ett fint skåp utanför. Och jag skulle flytta ytterdörren till groventrén lite till vänster, så att den låg i linje med dörren mellan groventré och hall. Som det är nu är det inte mycket plats till höger om dörren för t ex skor. Det är säkert tänkt att kläder ska hängas till vänster, men i alla fall i vår familj har vi för mycket kläder för att det skulle få plats :cool:.

När jag tittar närmare ser jag att dörren mellan hall och groventré sitter liiite långt "uppåt" på ritningen. Nu ser det inte ut att gå in 60-skåp/garderober bakom. Eller så ska dörren vändas ut mot hallen?

Jag tror visst att man får ha dörren till tvättrummet hängd inåt. I detta fall ser det ut att vara det bästa alternativet. Så den är bra som den är!

Kanske skulle det få plats en klädkammare i klädvården?
 
Hej!
Jag tycker att det är ett trevligt planerat hus men med vissa problem som tidigare påpekats av andra.

Groventrén och tvättstugan är enligt min mening större än vad som behövs och detta på bekostnad av entrén som är alldeles för liten. Jag skulle flytta väggen mellan hall och tvätt/groventre lite till vänster. Det ger en betydligt trevligare och bredare hall med plats för en byrå + stol samt en garderob med skjutdörrar rakt fram i hallen. Alternativet är garderob med skjutdörrar direkt till vänster om ytterdörren men då tappar hallen rymd. I tvättstugan placeras bänkarna om. Till vänster plats för vvb och en "diskbänk" med tvättmaskin under samt en ho och lite förvaring. Ovanför sätts en tvättställning upp som fälls in mot väggen när den inte används. Den högra bänken är för vikning och sortering av tvätt och har torktumlare under samt en lådhurts med strykbräda och plats för tvättkorgar under bänken närmast fönstret.

 
  • Ny_entr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var en sak som jag såg som JAG skulle sett som ett problem och det var just vid stora entrén, det var lite trångt.

Det rättade du till i Rev. 2, snyggt.
 
Många som hade synpunkter på entren ::)

Nu skulle man bara varit till någon som kan lite om ventilation och höra vad dom säger om rumsindelning, rums storlekar mm..

/ Athena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.