Vi har en gammal matkällare i vår källare som jag tänkte fixa till. Den är ca 2,5 m2 stor med ena långsidan mot en yttervägg. Huset är byggt 1946.

Som det set ut idag är den putsad och mellan putsen och betongstenen så är det någon slags träull? När jag tog bort trähyllan som fanns i matkällaren innan så rasade det ner puts på golvet. Putsen verkar vara ganska porös i nedre delen av väggen, medan i den övre delen är den mer fast.

Min idé är att ta bort all lös puts och "träull" och sen lägga på ny puts och sen måla med silikatfärg. På golvet hade jag tänkt att lägga klinker.
Någon som har någon idé hur man går vidare med detta? Vilket material ska jag använda?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Nu har jag även lagt till två bilder på hur det ser ut.
 
  • IMG_0749.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0750.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har just knackat ner putsen på några av mina källarväggar. Vårt hus är från -51. Träullen som du har (eller vad det nu är) känner jag inte igen, jag hade tjock kalkputs på mina väggar som också släppt ordentligt i nederkant. Jag gör rent mina väggar in till stenen och putsar nytt med puts och murbruk C. Har bara provat litegrann ännu men det verkar fungera bra. Det blir betydligt hårdare än den gamla kalkputsen. Man vattnar väggen, sedan slammar man med putsbruk blandat löst som välling. En kalkkvast fungerar bra till detta. Innan vällingen torkat helt går man på med putsen. Inga konstigheter egentligen men det kräver lite övning för att få putsen perfekt. Jag är inte riktigt där ännu men det är bara ett förråd jag jobbar med :)
 
Angående klinkern så går det att lägga direkt på betongen om den inte är målad. Är den målad måste man slipa bort färgen först. Det är bara bra att undika primer och tätskikt så att golvet kan andas i fogarna. Kör med en fix som fäster direkt mot betong bara. Casco har jag för mig att jag använde.
 
Någon som vet om man ska ta bort "träullen" eller vad det nu kan vara? Eller ska man putsa över det?

Angående "träullen", kan det var halm?
 
Gammal tråd men jag svarar ändå:

Träullen är med stor sannolikhet träullit, jag har samma på mina källarytterväggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.