Hej!

Funderar på att sätta in bergvärme i mitt hus från 1933 (78 boyta + 35 kvm källare) med tillbyggnad 1975 (40 kvm boyta + 40 kvm källare). (idag endast uppvärmt 153 av tot 193 kvm). Idag elpanna med vattenburna radiatorer.

Räknade lite snabbt på det och kom fram till att besparingen var lite lägre än jag hade trott och tänkte kolla med er om jag glömt något.

Förutsättningar:
Investering: 150 000 kr
Ränta på att ta lån eller i mitt fall strunta i att betala av lån och istället installera bergvärme: 5%
Tidsperiod: 25 år
Byte av värmepump efter 15 år: 80 000 kr (t ex en Nibe Fighter 1245 10 kW)
Nuv förbrukning (endast uppvärmning + vv): ca 25 000 kwh
Besparing: 73% (högt räknat kan jag tänka mig)
Förbrukning efter besparing: 6 800 kwh
Besparing vid ett elpris på 92 öre /kWh och överföringspris 25 öre/ kWh: 21 460 kr per år

På 25 år blir detta:
Besparing: 536 500 kr
Investering: 150 000 kr + 80 000 kr efter ca 15 år
Ränta: 131 250 kr (räknat efter ränteavdrag)
Total besparing
25 år = 175 250 kr
Per år = 7 010 kr
Per månad = 584 kr

Det tycker i alla fall jag var ganska magert. Break even nås efter tio år och om värmepumpen byts ut efter 15 år är besparingen år 15 endast 13 000 kr (900 kr per år eller 75 kr per månad)! Med tanke på att det kanske kommer finnas ännu bättre lösningar om tio år känns det inte som fantastisk investering även om den såklart är helt OK efter 25 år. Planerar dock att värma upp garaget vilket är ytterligare 40 kvm vilket skulle hyfsa till kalkylen och göra det mycket mer värt (besparingen skulle då bli ca 294 000 kr, 11 776 kr per år, 981 kr per månad). Men jag har säkert missat något.
 
Redigerat:
Jag tror du är lite pessimistisk gällande investeringskostnaden, jag tror du kan komma ner i 125 000 efter rotavdrag utan större problem om du inte har speciella omständigheter. Det gjorde jag iaf på en anläggning som nog inte är mindre än den du behöver. Avskrivning av värmepumpen på 15 år är rimligt men en ny 1245-10 kan du köpa för 56 000 inkl moms i skrivande stund och om 15 år finns det anledning att tro att en värmepump med motsvarande prestanda är billigare, alternativt att en värmepump med samma pris har lite bättre prestanda.

Besparing på 73 procent låter rimligt.

Ränta på 5 procent är också lite pessimistiskt, idag bör du kunna få en ränta på runt 2 procent och 10 årig bunden under 4 procent. Men vad räntan kommer att vara i snitt de kommande 25 åren kan vi bara sia om. Det samma gäller elpriset. Nåt som är tänkvärt är att om du gör investeringen så ökar du visserligen din exponering mot boräntan något men du minskar exponeringen mot elpriset till 27 procent av din nuvarande.

Du höjer fastighetens värde och det är alltid positivt men kan vara svårt att sätta en siffra på förstås. Likaså kommer du att minska din energiförbrukning och därmed miljöpåverkan, hur mycket man värderar det är också individuellt förstås.

Om man jämför alternativen att investera nu eller invänta teknikutvecklingen så tror jag inte man kommer att tjäna på att vänta, det kommer säkert bättre och billigare lösningar i framtiden men jag tror på evolution snarare än revolution.

Om du vill minska investeringskostnaden så finns ju luft/luft och luft/vatten som andra alternativ.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Tack för ditt svar, andeol.

Enligt rek-pris kostar en Nibe Fighter F1245 10kW 76 750 kr. Svårt att sia om prisutvecklingen på dessa också. De kommer säkert få bättre prestanda men det är ju mycket svårt att sia om. Om de får bättre prestanda kommer de också sannolikt att höja priset på dem vilket gör inköpet förmodligen kommer ligga relativt i pris mot idag men besparingen i värmekostnad kanske blir större. Men som sagt svårt.
http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/NIBE-F1245/

Ränta 5 procent tror jag inte alls är pessimistiskt, kollar man på Riksbankens ränteprognos och historiska räntor och vad en "normal" ränta bör ligga på är det snarare över 5 procent vi snackar. Men som sagt, svårt att sia. Där kan också ränteavdragen försvinna vilket skulle höja räntekostnaden ganska mycket. Både elpris och bolåneräntor ligger ju historiskt sett mycket lågt just nu.

Om jag skulle sälja kåken skulle det vara en No Brainer för att investeringen skulle jag lätt få igen i ökat värde här i Stockholm men vi/jag har tänkt bo kvar här länge (resten av livet?) och det är förhoppningsvis runt 50 år kvar..

Men ponera att dina värden stämmer med 56 000 kr och 125 000 kr. Det skulle ändå bara innebära följande på 25 år.

Total besparing:
25 år = 221 128 kr
Per år = 8 845 kr
Per månad = 737 kr

Men 56 000 kr alt. 80 000 är ju enbart vad pumpen kostar. Installation tillkommer och demontering och bortforsling av den gamla.

Inte några fantastiska besparingar i mina ögon i alla fall över så lång period.

Men förmodligen är bergvärme ändå bäst och säkert säkrast vad gäller drift så jag kommer säkert att installera det ändå men trodde som sagt jag skulle spara mer.
 
Kalkyler är alltid intressant :)

Borrhålet håller i "evighet" så länge det är rätt dimensionerat, så du kan gott öka på "avskrivningstiden" på detta till 50 år.

I din kalkyl räknar du på avskrivning på 25 år och byte av pump efter 15. Det innebär att du räknar med att den senare pumpen bara ska hålla i 10 år?

Men alldeles oavsett pengar, så är det väldigt bekvämt :)
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Kalkyler är alltid intressant :)
Håller med, ibland undrar jag om det finns några stödgrupper för oss excelberoende :)

mexitegel skrev:
Borrhålet håller i "evighet" så länge det är rätt dimensionerat, så du kan gott öka på "avskrivningstiden" på detta till 50 år.

I din kalkyl räknar du på avskrivning på 25 år och byte av pump efter 15. Det innebär att du räknar med att den senare pumpen bara ska hålla i 10 år?
Ju längre sikt man räknar på desto mer fördelaktig kommer investeringen att vara, och om man nu ska räkna på lång sikt så kan det vara intressant att tänka på att om vi kommer att ha inflation så kommer det vara till investeringens fördel. För kostnaden av den framtida räntan minskar i takt med inflationen till skillnad från energikostnaden, om vi antar att den reella energikostnaden är oförändrad.

Det skulle också vara intressant att räkna på scenarion, hur ser kalkylen ut om räntan fördubblas, eller om energipriset fördubblas, osv. Men allt det här lämnar jag som excelövning till någon annan...

mexitegel skrev:
Men alldeles oavsett pengar, så är det väldigt bekvämt :)
Fast om vi ska jämföra med alternativet som i det här fallet är elpanna så är bekvämligheten svårslagen.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
minisp4m skrev:
Men ponera att dina värden stämmer med 56 000 kr och 125 000 kr. Det skulle ändå bara innebära följande på 25 år.

Total besparing:
25 år = 221 128 kr
Per år = 8 845 kr
Per månad = 737 kr

Men 56 000 kr alt. 80 000 är ju enbart vad pumpen kostar. Installation tillkommer och demontering och bortforsling av den gamla.

Inte några fantastiska besparingar i mina ögon i alla fall över så lång period.
Nu tycker jag du är pessimistisk igen ;-) Du gör en relativt riskfri investering som ger dig en inkomst på 737 kr/mån under 25 års tid, efter att du har räknat bort kapitalkostnaden. Och ju längre tidshorisont du räknar på desto högre blir inkomsten. Det är i få sammanhang du har möjlighet till en så bra investering.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om någon sagt det, men för att vara rättvis så kan du ju inte räkna med att elpannan håller i evighet heller. Även den går sönder och måste bytas efter några år, håller visserligen längre än en BVP (normalt), men jag ser inte att du tagit med den kostnaden någonstans.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Har du gjort någon liknande kalkyl över att i stället tilläggsisolera väggar och tak?
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
vectrex skrev:
Vet inte om någon sagt det, men för att vara rättvis så kan du ju inte räkna med att elpannan håller i evighet heller. Även den går sönder och måste bytas efter några år, håller visserligen längre än en BVP (normalt), men jag ser inte att du tagit med den kostnaden någonstans.
Är elpannan gammal är det rimligt att räkna med att köpa två elpannor under denna period. Nuvarande kan dö närsomhelst och ersättar kommer även den uppnå teknisk livslängd.

Jag tror också att ökningen i elpriser och skatter under en 25 årsperiod är för stora för att bortse ifrån. Ska horisonten vara 25 år kanske ett snitt på dubbelt pris mot idag är rimligt?
 
  • Gilla
minisorkis och 1 till
  • Laddar…
Om du har elpanna idag så har du sannolikt 20 A eller 25 A huvudsäkring, men med bergvärme klarar du dig med 16 A så du får också lite billigare abonnemangskostnad. Kolla med nätägaren så ser du vad skillnaden blir. I mitt fall blev det 1 230 kr/år billigare att säkra ned från 20 till 16 A.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
peternicklas
Nibe Fighter F1245 10kW kan köpas för 55950:- hos VVS butiken.nu.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Tack! Vilka bra svar och frågor!

Hade inte tänkt på huvudsäkringen, jag sitter idag på 25A så där sparar jag ca 2 200 kr per år om jag växlar ned till 16A. Nån som har en aning om vad det kostar att byta huvudsäkring 25 -> 16A?

Elpannan, naturligtvis, jättebra synpunkt. Det ska verkligen läggas in i kalkylen. Vad kostar en sån med installation inkl. demontering och bortforsling av den gamla? Typ 50 000 kr?

Har inte räknat på att tilläggsisolera taket/vinden och väggar. Vad skulle det kunna gå på? Lätt att göra själv? Kan tänka mig att vinden är lättare än väggarna?

OK. Ny kalkyl med två st elpannor och ny huvudsäkring (räknat högt fortfarande: intial investering 150 000 kr och ny pump 80 000 kr inkl. arbete):
Total besparing
25 år = 328 053 kr
Per år = 13 122 kr
Per månad = 1 094 kr

Det börjar se bra ut det här... :)
 
Redigerat:
Elpannan i sig håller väl "i evighet", men kanske själva elpatronen kan behöva bytas.
Vad tilläggsisolering kostar beror nog mycket på förhållandena.

Men att isolera ett vindsbjälklag genom att blåsa upp lösull kanske kan gå löst på 10.000 kr.
 
minisp4m skrev:
Tack! Vilka bra svar och frågor!

Hade inte tänkt på huvudsäkringen, jag sitter idag på 25A så där sparar jag ca 2 200 kr per år om jag växlar ned till 16A. Nån som har en aning om vad det kostar att byta huvudsäkring 25 -> 16A?

Elpannan, naturligtvis, jättebra synpunkt. Det ska verkligen läggas in i kalkylen. Vad kostar en sån med installation inkl. demontering och bortforsling av den gamla? Typ 50 000 kr?

Har inte räknat på att tilläggsisolera taket/vinden och väggar. Vad skulle det kunna gå på? Lätt att göra själv? Kan tänka mig att vinden är lättare än väggarna?

OK. Ny kalkyl med två st elpannor och ny huvudsäkring (räknat högt fortfarande: intial investering 150 000 kr och ny pump 80 000 kr inkl. arbete):
Total besparing
25 år = 328 053 kr
Per år = 13 122 kr
Per månad = 1 094 kr

Det börjar se bra ut det här... :)
Att byta huvudsäkring(ar) måste en elektriker göra! Det tar denne max 5min att byta passdelar och skruva i nya säkringar. Sen är det lite administrativt jobb då denne måste anmäla nedsäkringen till din nätägare! Säg 500-1000kr efter rot!
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
För att gräva lite djupare så finns det även haveririsker innan pumpen är 15 år samt försäkringar mot detta.

Ett Excelark där jag rett ut detta för min 17 kW Nibe (90 000 kr för byte).

Screen Shot 2014-09-23 at 5.55.41.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid ett haveri exvis år 10 går man alltså skadeslös ur det hela. Ny kompressor och pumpen lever antagligen ytterligare 10-15 år. Det är endast efter år 13 som man får ta hela smällen själv.

Det tillkommer givetvis en kostnad för den utsträckta garantitiden som måste tas med i kalkylen.

Edit: Hemförsäkringen är LF Allrisk. Max 10 kkr åldersavdrag under 12 år.
 
Redigerat:
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.