Har klätt innerväggarna i snickarboden (uppvärmd) med OSB. Tänkte måla men tänkte först klä dem med fiberduk för att slippa genomblödning i den vita färgen från OSBn.

Men OSB är väl vaxad?
Får jag problem när jag ska limma fiberduken?
Om det är ok med fiberduk, vilken typ av lim ska jag ha?
 
Jo, jag läste den tråden förut men då tänkte man ju måla direkt. Jag vill ha duk på innan jag målar för att slippa genomblödningar. Så frågan handlar om duken och dess förmåga att fästa med lämpligt lim.
 
Ja, sätt gips. Om inte för något annat så för brandskyddets skull.
 
OSB är vaxad eftersom den inte är tänkt som ytskikt, dessutom så är ytan väldigt grov så det ser ju förjäkligt ut att sätta väv på den.
Sen stoppar inte en glasfiberduk genomblödning.
 
Nu har två svarat utan att svara på frågan…
Jag vet redan att gips är bättre och "rätt".
Men jag vill inte ha gips och kommer inte sätta upp gips.

Min fråga är fortfarande BARA om det går att limma upp fiberduken på OSB-skivorna, dvs om limmet fäster på den vaxade ytan eller inte. Och i så fall, vilket lim?
 
Nu fick jag svar.
Tack
 
Testa med ett vävlim på en bit först.
 
Ja jag tänkte också så.
Jag provar på ett ställe och ser om jag står ut med resultatet.
Hur stark är duken? Klarar den OSBns rörelser?
 
Skarvarna kommer synas garanterat. Om det inte spricker så blir det i alla fall rörelser där.
 
Ok, men detta är bara en snickarbod. Hade en fiberduk över (40 meter) och tänkte att det väl ändå blir bättre än att måla direkt på OSBn. Satte upp en våd igår. Tycker det ser helt ok ut för ändamålet, och efter målning antagligen ännu bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.