Har ett fritidshus vi kallställer helt på vintern. Idag har vi egen brunn men vill koppla in kommunalt vatten. Vill kunna sköta allt själva då kommunen endast kan koppla på och av vardagar kl 9-15 och vi ofta kommer ner eller åker på helgen.

Tanken är att:
1. Sätta en egen servisventil en meter in på tomten. Då kan kommunens servisventil stå på året runt på frostfritt djup och vi sköter själva vår egen.
2. Vattenmätaren inomhus har jag dock inte löst. Kommer den frysa även om man tömmer ledningarna? Det står att den plomberas. Innebär det att jag inte kan skruva loss den själv och tömma? Plomberingen hemma i vanliga huset ser ut att sitta i mitten och inte på kopplingarna? Finns det någon bra lösning på detta? Vill inte ha element, frostvakt igång.
 
Bygga in vattenmätaren i ett isolerat skåp med frostvakt vore kanske en idé?
 
Brukar inte kommunen placera vattenmätaren i en brunn utanför huset? Annars kan de ju inte läsa av mätaren utan att ni finns i huset.
 
Om ni inte vill bygga en låda runt den så linda frostskyddskabel runt vattenmätaren, den sköter sig själv.
 
Man rapporterar in mätarställningen själv. Är det någon som vet om en sådan här vattenmätare fryser sönder om man stänger av trycket och kallställer? Blir det så mycket vatten kvar i mätaren att det är någon fara?
Vattenmätare.jpg

Vi kallställer helt större delen av året och jag vill inte ha någon låda med frostvakt. Hellre en trasig vattenmätare än risk för brand.
 
Sätt den i en brunn utanför huset på frostfritt djup.
 
alex86 skrev:
Sätt den i en brunn utanför huset på frostfritt djup.
Ska kolla med kommunen om det är möjligt att ha den utanför huset. Enklast för mig men vattenmätaren är kommunens egendom så jag vet inte vad de har för inställning.

Jag blåser alltid rent rören med tryckluft. Är det någon backventil i en vattenmätare? Annars kanske det räcker att blåsa lite så den töms om jag måste ha innevarianten?
 
Det är oftast backventil i ja.
 
Jag brukade alltid ta av den!
 
anaitis skrev:
Jag brukade alltid ta av den!
Någon som vet vad plomberingen har för funktion? Hemma i vanliga villan sitter plomberingen i mitten och verkar bara skydda mot att man öppnar vattenmätaren och börjar greja med räkneverket kanske? Om den inte är plomberad i ändarna kan jag själv montera ner den på hösten (även om det är förbjudet). Risken är väl att kommunen tror att man plockar ner den för att sätta dit en stump och fultanka vatten så de kanske plomberar ändarna också?
 
Umeå vatten har en blå plombering runt ena anslutningen.
Och jo vattenmätaren fryser sönder, min spräckte glaset.

Protte
 
Ja, de fryser sönder.
Vi tar loss vår på landet vintertid och varmförvarar hemma.
 
Jag lossar den på "hussidan" och blåser ur den. Min är plomberad enbart på "inkommande" sida.
 
Alfredo skrev:
Jag lossar den på "hussidan" och blåser ur den. Min är plomberad enbart på "inkommande" sida.
Det låter bra men om den har backventil som alex86 skrev så kommer det inte att fungera. Jag har försökt få tag i kommunen i ett par veckor men ansvarig person är på semester och tillbaka i morgon. Hoppas att de är flexibla.
 
Fråga ansvarig på kommunen om dom vill byta sönderfrusen mätare varje år eller om dom accepterar att du bryter plomberingen och tar hem mätaren över vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.