Knäpp fråga jag vet...

Men jag försöker uppskatta hur mycket olja det finns kvar i en nergräv oljetank som saknar givare.

Jag kan inte mäta längden på tanken men innerdiametern är 112cm (jag antar att den är cylindrisk men den skulle kunna se ut hur som helst i princip) och det finns 49cm olja, tanken ska enligt skylt rymma 3000l.

Men är 3000liter om man skulle kunna fylla hela tanken eller är det upp till överfyllnadsskyddet som sticker ner ca 15-20cm i tanken?

Tanken var full i februari sägs det, dvs innebär det att det fanns 3000l olja då eller vad det nu blir upp till 18cm under tanktaket?

Det är 45år gamla grejer, dessutom i Finland...
 
480liter olja borde finnas kvar, står det tankvolym 3000liter så rymmer den 3000liter.

Du fyller ju tanken full dvs hela volymen, då kommer lite olja gå upp i överfyllnadsskyddet.

Fyller man upp till röret så blir totalvolymen cirka 2800liter. Då har jag avrundat bottenarean till 1kvm

Edit, är den stående eller liggande? Antog den var stående, ligger den ner så stämmer nog inte min uträkning av volym
 
Redigerat:
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Tack för beräkningen! Skiljer rätt mycket från min beräkning jag precis gjorde :/ (Jag fick 1241l). Tanken ligger ner kanske jag borde nämnt.

Jag tänker mig att den rymmer (hela cylindern så att säga) 3000l och räknade bakvägen ut att den borde vara 3m lång.

Hittade denna formel (Jag hade inte kunnat härledaden om jag så suttit en vecka tror jag...)
"
23 augusti 2000 10.04.06
Hej! Jag skulle vilja ha en formel där jag kan lägga in en pejlad nivå(cm) på en cylindrisk liggande tank och enkelt räkna ut volymen i tanken. Förutsättningen är att den ligger helt vågrätt på marken. Tack på förhand.
Anders Alm
Svar:

Om r är tankens radie, d nivån i tanken, t=(d-r)/r, så får man vätskevolymen i tanken genom formeln

r2.(t.sqrt(1-t2)+arcsin(t)+Pi/2).längden av tanken.

För en härledning av denna formel se 30 januari 1997 09.59.08." http://www.matematik.lu.se/query/answers/q200008.php
 
Antagandet gäller ju som ovanstående skriver bara om tanken är stående, då har du ca 480-490 liter olja i den. Du bör ju kunna svara på om den står eller ligger eftersom du har mätt diametern. Ligger den ner har du ju betydligt mer olja, ca 1100-1200 liter.
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Den ligger som sagt ner vilket komplicerar det hela en del. Man jag tror jag har koll nu, bara 3000l är vad den rymmer om man toppfyller och inte upp till överfyllnadsskyddet.

Hittade även denna formel på samma sida. Tror jag ska tillverka en mätsticka eller en lista för omräkning pejlad nivå till liter.

30 januari 1997 09.59.08
Ljungby 970130
Hej! Jag skulle vilja ha hjälp med ett mattetal som vållat endel bekymmer. En oljetank iform av en liggande cylinder, har radien 1,2 meter och volymen 4 kubikmeter. Hur ska en oljesticka som sticks ner ovan, alltså från en längdsida, graderas?
Tack på förhand!
Malin
Svar:
Om r = radien så är cylinderns höjd h = 4/(Pi r2). Oljans volym är h gånger arean A av ett tvärsnitt av oljan vinkelrätt mot cylinderns längdaxel. A är alltså arean av ett segment av cirkeln (x-r)2 + y2 = r2. Om d är oljedjupet är


A/2 = I0d sqrt(r2 - (x - r)2) dx = r I0d sqrt(1 - ((x - r)/r)2) dx.
Sätter vi t = (x - r)/r får vi

A/2 = r2 I-1(d - r)/r sqrt(1 - t2) dt.
En partiell integration ger att

A/2 = r2 [tsqrt(1 - t2) + It2/sqrt(1 - t2)dt]-1(d - r)/r = r2[tsqrt(1 - t2) + Idt/sqrt(1 - t2) ] -1(d - r)/r - A/2.
Vi löser ut A och får

A = r2(tsqrt(1 - t2) + arcsint + Pi/2)
där t = (d - r)/r.
Kjell Elfström
 
En ny värld öppnade sig för mig... det finns folk som tänker åt en :), dom här skapar en tabell.
http://tanktabell.mcd.se/
 
  • Gilla
Stukad Fotled
  • Laddar…
Barnrikehuset skrev:
En ny värld öppnade sig för mig... det finns folk som tänker åt en :), dom här skapar en tabell.
[länk]
Smart av någon. :) Jag märkte att sidan använder sig av en pop-up för att visa tabellen, så se till att ni inte blockerar pop-ups om ni ska prova den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.