pgerts skrev:
ATT GÅ ÖVER MIDNATT. ... ...
Jag har kört två klippningar som vardera tog 14 timmar innan klipparen blev klar.
Tredje klippningen startade jag på eftermiddagen och förväntade att den skulle vara klar fram på morgonen. INTE!! Klipparen fortsatte hela dagen och enligt tidräkneverket så klippte den 2 kompletta klippningar utan att stanna. ...
Då är det kanske inte bara jag som upplever att tomten klipps i dubbla pass över midnatt.
Min tomt är invecklad med kuperad mark och många träd så klippningen tar cirka 32 timmar.
Jag har lagt märke till att de två stora gräsytorna klipps från två håll under samma arbetspass.
Jag kör aldrig efter schema utan skickar ut den efter behov.
 
Redigerat:
Waxinator skrev:
.. klippningen tar cirka 32 timmar..
32 timmar verkar orimligt för en klippning - mina tar ca 14 timmar.
16 timmar är kanske möjligt med en stor komplicerad tomt. Har du testat att starta riktigt tidigt någon morgon?
Jag kommer tydligen att få göra så.
 
Jag har runt 15-1600 m2 och min klipper på ca 12 timmar hela ytan. Mitt schema har jag inställt på 06:00-22:00
 
pgerts skrev:
32 timmar verkar orimligt för en klippning - mina tar ca 14 timmar.
16 timmar är kanske möjligt med en stor komplicerad tomt. Har du testat att starta riktigt tidigt någon morgon?
Jag kommer tydligen att få göra så.
Tack för tipset ! Jag brukar starta klippning vid 10-11-tiden. Jag skall prova att starta nästa klippning vid läggdags efter midnatt nästa gång. Normalt skulle jag inte göra detta på grund av risken för grannstörande brölande, men efter att ha monterat nya knivbladet så är det lugnt.
(y)
 
uploadfromtaptalk1411375890085.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här irriterar mig, vad gör han där och varför kan han inte stanna innanför slingan? Som tur var så smet han ut på grusgången nu, förra klipparen smet hellre ut på vägen på framsidan eller ner för den lilla branten på baksidan. "På länge ingen kontakt med begränsningstråd". Tro det, du är ju utanför den...
 
Jag tror att grannen busar med dig ;-)
 
  • Gilla
Granfot
  • Laddar…
Jag tycker mig se att gräsmattan sluttar ned mot både vägen och grusgången. Troligast är att klipparen inte hunnit stanna i tid och kanat över tråden. Det är väl ändå snart dags att skifta från allväders till dubbdäck ! :screwy:
 
Jag kan tänka mig att det har med en bug i programvaran att göra.
Min vänder på vissa ställen åt fel håll och skickar ut nosen utanför linan. Har man då en kant så åker troligtvis framhjulen över kanten och fastnar. Då kan det hända att den tappar orienteringen då den försöker ta sig loss.
Man kan ju hoppas att Bosch löser den biten snart.
 
  • Gilla
Granfot
  • Laddar…
Kan man verifiera buggar så är Bosch support tacksamma för input.
Men vad är vända på fel håll? Jag har också sett att klipparen kan vända utåt när den klipper snett mot kanten.
Logiken i Indego är inte så där uppenbart lätt att förstå....
 
Jag har samma problem, att den vänder med nosen utanför kanttråden. Upplever det speciellt som när den kommer in snett & nästan parallellt mot gräskanterna, eller när den kör utmed kanttråden & av någon anledning stannar, för att konstigt nog vända utåt. Måste vara en big bug. Har man då en rabattkant så fastnar den oftast när framhjulen ramlar ner. Felkod 151 brukar det oftast bli. Det blir oftast bra märken i gräsmattan då drivhjulen gör allt för att vrida tillbaka & ibland tar den sig upp igen, men ganska ofta blir den stående. Har även vid något tillfälle backat ut utanför kanttråden.
 
Haft en indego sedan juni - 13. Lämnade in den i aug - 13, då den efter två månader inte hittade slingan plus div andra buggar. Fungerade till aug - 14, då den gav upp helt efter en strulig sommar med tappade bakhjul, glappa framhjul, hittar inte hem innan batteriet tar slut, mm mm.

Fick ut en helt ny Indego ( 5.9:0344 ) efter senaste inskickningen. Nice!

Problemet jag fått nu istället: När klipparen krockar med hinder så stannar inte klipparen och vänder.
Nu gräver den bara ner sig och får diverse larmorsaker i displayen.
Detta uppträder främst när klipparen har lite vilkel mot hindret. Alltså inte jättebrant vinkel utan allt från nästan rakt frammifrån till med än 45 grader.
Min gamla klippare klarade detta galant, hindrena består av studsmatta och gungställning med brädor monterade som sarg för att ingen klättring skall ske.

Någon som har/haft liknande problem?
 
Redigerat:
Just de problemen med klättrande och fortsatt körande med rivande hjul hade jag på min gamla men har ännu inte upptäckt på den nya. Den nya har jag bara kört 5 klippningar. Det jag har upplevt med nya är att den vid hinder eller ojämnheter som tidigare hade orsakat fel nu snabbt stannar och backar ett par cm för att "kolla om det är OK" och därefter snabbt fortsätta i stället för att ge fel.

På den gamla så var min teori att programmet lagrade saker så att det blev någon "stack overflow" så att den inte hann med att ta hand om hinder och slinga. Jag hoppas att säsongen varar så att klipparen får bevisa att den är stabil och inte börjar spöka som min gamla. Reset med ny kartering och inlärning är ju inget man önskar att få göra regelbundet.
 
Efter samtal med Oskar på Indego supporten idag så ska han försöka fixa fram en utbytes maskin till mig. Min kör utanför tråden på platt mark, gräver ner sig vid hinder istället för att backa, klagar på att den blivit upplyft vid minsta ojämnhet, klipper inte kring laddstationen å vänder åt fel håll så den hamnar utanför tråden. Men när den klipper så gör den riktigt bra. Ca 5-600m2 som den klarar på 3 timmar inkluderarande 1 timmes laddning!
 
Jag hoppas att detta inte blir mitt sista inlägg. Jag har en del att berätta.

Kanske ni kommer ihåg den ramp jag byggde för Indegon. Den fungerade fint, speciellt efter att jag klätt den med takpapp för att förhindra att den slirade. Jag var nöjd nån månad. Sen tyckte jag den var för ful. Så jag tog bort den och ersatte den med att bygga om en mur och gjorde ett 70 cm bred ingång för Indegon via den grusbelagda infarten till carporten. Det fungerade fint. Detta var på försommaren.

Sen förändrades vädret. Det blev torrare. I något läge i slutet av juli slutade klipparen att fungera. Den slirade i det torra gräset. Den gick bara runt och runt .. och mätte. Jag nollställde den. Sen kom massa regn. Den slirade och slirade, runt, runt. Jag nollställde. Runt, runt, och mätte. För en vecka sedan drygt bestämde jag att det har gått för långt. Jag har lagt ca 2-3 hundra timmar på att få den att fungera. Nu tog jag kontakt med Beijer (efter Cheapys konkurs) för att få köpet annullerat. Denna bit är inte klar än men jag gissar att jag kommer att få pengarna tillbaka. Detta är den fjärde reklamationen. Jag har fått två helt nya klippare. Tre gånger har jag fått en klippare tillbaka med ny programvara.

Nästa steg med tanke på gräs. Jag är tekniker. Tre alternativ.
1. Om jag inte får pengarna tillbaka. Då står det mig fritt att modifiera klipparen utan att riskera garantin. Jag har en garanti till maj nästa år, men jag skulle strunta i den biten och istället bygga om den så som den borde varit konstruerad. Det skulle kräva en del. Det viktigaste är att flytta över vikt till bakhjulen så att den svänger lättare. Det skulle jag göra genom att flytta drivhjulen framåt. Det kan göras genom att sätta hjulen lite längre fram och ha en drivrem mellan motorn och den nya positionen. Det kräver ett nytt hölje, antagligen glasfiber. Detta skulle vara ett kul projekt under vintern.
2. Jag får tillbaka pengarna. Jag avvaktar och inväntar en ny Bosch Indego som jag tror på. Jag skulle tro att Bosch har ensamrätt på denna typ av klippare ett tag. Varför skulle de annars montera in en GPS som inte används om inte för att stoppa konkurrenter? Det är ändå just GPS som kommer att lösa problemet med positionering (inte en fullständigt idiotisk död räkning). Med differentiell GPS med basstation i laddaren, så finns alla möjligheter till decimeter-noggrannhet.
3. Jag får tillbaka pengarna men ingen ny Bosch Indego i sikte. Jag blir grästrimmare. Min grästrimmer gick sönder för någon månad sedan. Jag fann att gräs hade stoppat kylkanaler. När jag hittade en grästrimmer (Stiga 1000J) med elmotorn längst upp så bestämde jag att 1300kr kan det vara värt att ha en som varar. Dessutom 1000W och funktion som röjsåg med monterbart metallblad. Jag bytte ut tråden som var rund och ganska tunn mot en något tjockare 6-kantig tråd. Diametern på "klippet" blir ca 50 cm. Jag har bara prövat det helt kort tid men en yta i slänt som Indegon aldrig klarade på ca 8 kvm och som tar kanske två minuter med en vanlig motorklippare fixar jag på 1 minut eller mindre med trimmern.

Allt för denna gång, kanske återkomer
 
Jag har med en ny klippare på ingång under nästa vecka. Den nya som jag fick för några veckor sen är nu helt livlös.
Detta är min andra maskin, och snart en tredje på en säsong. Jag börjar tvivla på att detta är en produkt som kommer hålla i längden.
Som det känns för tillfället så undrar jag om den kommer att ha något bruksvärde kvar när garantin är slut. Ska man själv bekosta frakt till Danmark ett par gånger om året och betala att de fixat klipparen genom att byta emot en ny så blir det ju inte värst billigt.

Tyvärr känns det inte som produkt och service är mogen för marknaden.

Dock så skall Indego supporten och Bosch ha all heder att de fixat nya maskiner, och gör vad de kan.

Jag hoppas jag har fel och att jag bara haft otur, men just nu känns det inte så. Under hela sommaren har jag inte upplevt en helt klippt matta, utan har fått vara på min vakt på vart maskinen har stannat. Dock är min matta runt 1000m2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.