Jag blir tokig snart. Vi köpte Ikeas nya matbord Nornäs av obehandlad furu. Det är grymt snyggt på vår glasveranda. Men – obehandlat, som sagt.
Jag vill att bordet behåller sin ljusblonda färg och trärena känsla med åren – och jag vill kunna torka av det. Så jag googlar som en besatt för att hitta rätt behandling.
Såpa verkar vara det som bäst behåller den trärena känslan. Norrgavel hävdar att om man torkar av bordet med äkta såpa varje vecka tål det både rödvin och kaffe. Men inte fett så bra.
Och lut ska stanna av gulnandet.

Mina funderingar:
1. Lut - hur grått blir furu av ofärgad lut? Blir förändringen stor?
2. Såpa - furu ska bli gulare/mörkare av såpa (till skillnad från gran som ska bli ljusare). Hur mycket mörkare?

Det finns vit lut. Och det finns vit såpa. Det senare går bort, eftersom jag inte orkar torka av exakt hela bordet + tillhörande bänk varje vecka och jag vill inte att skivan bleks mer än resten av bordet.

Eller ska jag ge upp och olja i stället? Eller hårdvaxa?

Jag vill bara behålla färgstatus quo – utan att lacka.

Någon idé?
 
Hårdvaxolja med UV-skydd är det enda som ger tillräcklig hållbarhet men med viss gulning som följd av oljan. Enda sättet att verkligen bevara den ljusa färgen är att lacka med vattenburen polyuretanlack. Väljer man en halvmatt/sidenmatt förlorar man inte speciellt mycket av träkänslan tycker jag. Kan rekommendera ZARs lack som är enkel att använda och enkel att få tag på:
http://www.mpdiy.com/index.php/produkter/bets-lack/aqua-zar-polyuretanlack/
 
  • Gilla
Marjalisa3
  • Laddar…
Håller med om att ZARs produkter är trevliga. Köpte själv deras vattenburna lack hos Bauhaus, finns säkert på flera ställen men jag hade lite svårt att hitta dem så...
 
H Helioz skrev:
Hårdvaxolja med UV-skydd är det enda som ger tillräcklig hållbarhet men med viss gulning som följd av oljan. Enda sättet att verkligen bevara den ljusa färgen är att lacka med vattenburen polyuretanlack. Väljer man en halvmatt/sidenmatt förlorar man inte speciellt mycket av träkänslan tycker jag. Kan rekommendera ZARs lack som är enkel att använda och enkel att få tag på:
[länk]
Hoppar in här , läste eran inlägg och skall försöka hålla mitt bord ljust träfärgat...frågar då eftersom jag kanske missförstod , vaxa först och SEDAN lacka med Zars lack eller? Mvh marjalisa3
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.