Hej!

Vi har renoverat en sommarstuga och har då isolerat lite för bra på övervåningen ... Det blir fort alldeles för varmt, även om vintern, efter några timmar utan att fönstret är öppet. Uppe i nock har vi en Fresh 90-ventil. Vi har bara ett fönster på övervåningen i en gavel och sedan trappa ned i andra änden på rummet. Vad är ert råd hur man kommer tillrätta med detta problemet?

Alternativ 1: Sätter en fläkt i Fresh 90-ventilen, typ kanalfläkt.
Alternativ 2: Sätter dit en till Fresh 90-ventil så det blir två stycken längst upp i taket.
Alternativ 3: På något vis hindra varm luft från nedervåningen att snabbt transporteras upp till övervåningen genom att bygga en vägg eller ha en lucka i trappuppgången.
Alternativ 4: ??

Öppnar man fönster på nedervåningen blir det snabbt kallt på nedervåningen men det känns inte alls som om det drar ut på övervåningen.

Mvh
 
Sänka temperaturen nere? Isolera mellan våningarna?
 
Jag tycker snarare att det låter som att det ska till mer luftvandring mellan våningsplanen än vad som finns idag, för visst vill du väl ha samma temperatur i hela huset?
 
Sänka temperaturen nere - Har försökt, har slutat med att det är 10 grader där nere och 25 uppe..
Isolera mellan våningarna - Där ligger idag 20 cm mineralull och vältätat golv samt gipstak nere. Däremot är ju trappan öppen och antagligen åker viss del av den varma luften upp där.
Lostmooses förslag låter bra tror jag! Men hur lyckas jag med det? Vad finns det för lösningar för att luften enklare ska luftvandra? Passiva lösningar är såklart att föredra.
 
  • Gilla
gratislunch
  • Laddar…
Det finns ju "värmeförflyttningsfläktar", vad jag vet är de inte mer än temperaturstyrda/manuella kanalfläktar.
Passivt funkar inte eftersom varm luft vill stiga.
 
Tack, det låter som att det vore den bästa lösningen. Då tillgodoser man sig värmen på övervåningen till nedervåningen - energieffektivt och komfortabelt. Nu gäller det att hitta bästa lösningen. Antagligen måste vi ta hämta den varma luften uppe i taket och genom en kanal transportera ner varmluften, helst så långt ner på nedervåningen som det är möjligt antar jag. Frågan är ju vad fläkten klarar med.
 
Redigerat:
Det kan också vara så att den bästa lösningen är att blåsa upp "kall" luft nerifrån för att blanda upp luften på övervåningen och låta trappen stå för tillbakatransporten.
Men jag tror att du ska ta råd av någon som kan det här på riktigt innan du börjar investera.

Oavsett hur du gör så rekommenderar jag minst 125mm rör och rejäla ljuddämpare för att dämpa ljudet så mycket det går.
 
Redigerat:
Blev det nån lösning?
Har samma problem
 
Ni har lösningen i namnet på denna forumrubrik - ventilation - borde lösa problemen med stora temperatur skillnader mellan nedre o övre våningsplan. Installera ett seriöst ventilationssystem (typ FTX, ej fresh ventiler) så får ni luftspridning mellan rummen och även mellan våningsplanen. Syftet med Isolering i mellanbjälklaget är väl främst att förhindra ljudspridning i huset? Att isolera mer förvärrar endast värmeproblemen då du avskärmar övervåningen helt. Att ta upp vändringsluckor i mellanbjälklaget är komplicerat, där finns också risker med att ljud från tv etc tar sig upp i sovrum, kanske kräver massa ljuddämpare, vilket gör det till en mindre bra lösning.

En åtgärd för att få svalare övervåning är att skärma av/förhindra solinstrålning genom fönster med markiser eller mörkare gardiner/heltäckande rullgardiner dagtid. En annan lösning kan vara att tilläggsisolera vinden/kattvindar samt täta mellan vind och övervåning så att värmen stannar kvar där och då belastas övervåningen mindre av värme.
 
Redigerat:
Har ni verkligen isolerat taket? Vi hade problemet med att förra ägaren tilläggsisolerat fasaden utan att ha tilläggsisolerat nockvinden. Det resulterade i ungefär det fenomenet som du beskriver. Vi löste det genom att tilläggsisolera vår vind. Nu har vi jämn temperatur i hela huset. Isoleringen på vinden håller ute värmen från utsidan på sommaren samtidigt som det bevarar värmen inifrån på vintern.
 
  • Gilla
SamuelAlm
  • Laddar…
Värmeflyttare är en bra och relativt billig lösning, välj teknik,placering och fläktar med omsorg med tanke på ljud.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.