Jag har idag ett stjärnnät i huset förgrenat från en splitter (från antenn till splitter) till 5 st uttag. Skulle idag koppla in ett 6:e och tänkte vara lite smidig och klippa en av kablarna och splitta den på vinden med hjälp av en 1 in - 2 ut.

Ingen signal på TV:n. Det funkade innan jag klippte kabeln.
Jag har varit extremt nogrann (tycker jag iallafall) med kopplingen.

Funkar det inte att splitta en kabel i stjärnnät pga signalstyrkan?

Är det enda rätta att dra 2 st nya kablar?



Mvh Christoffer
 
coffie78 skrev:
Funkar det inte att splitta en kabel i stjärnnät pga signalstyrkan?

Mvh Christoffer
Jo, om signalen är tillräckligt hög. Det går med andra ord inte att svara på innan vi vet signalstyrkan. Varje gång du splittar tappar du i styrka.

Tänk på en vattenslang som ska delas till fler, trycket sjunker ju mer du delar upp slangen.

Det låter märkligt med en split som har fem utgångar, såvitt jag vet brukar det vara 4 eller 6. Är du säker på att det inte finns en ledig utgång i din befintliga split?
 
För varje split tappar du halva signalen. Eller 3 dB per utgång i en en till två splitter.
Har du 1 W in får du 0,5 W per utgång.
 
Jo det är 6 st utgångar på splitten (den sista sitter det ett slutmotstånd på) så det funkar att dra en extra kabel men det är riktigt svårt att komma fram till splittern.

Så det enda alternativet är att dra nya kablar?
Eller antennförstärkare?
Vill bara kolla innan jag börjar :)
 
coffie78 skrev:
Så det enda alternativet är att dra nya kablar?
Eller antennförstärkare?
Vill bara kolla innan jag börjar :)
Jo, i ditt fall verkar det så tyvärr.
 
Då gör jag så.

Tackar för alla svar :)
 
Patrick E skrev:
För varje split tappar du halva signalen. Eller 3 dB per utgång i en en till två splitter.
Har du 1 W in får du 0,5 W per utgång.
Nja, egentligen är 6 dB en halvering. En tvåvägsfördelare tappar lite mer än 3 dB, minst 3,5. Fast skalan är inte linjär så man tappar inte en fjärdedel heller. Inte så lite krångligt det där vill jag minnas...
Så man är ändå ganska nära sanningen när man säger halva styrkan. 😊
 
Müssli skrev:
Nja, egentligen är 6 dB en halvering.
-6 dB är en halvering av amplituden. -3 dB är en halvering av effekten. I RF-sammanhang pratar man nästan aldrig om amplituder, så jag tycker det är mest rätt att -3 dB är en halvering, och det är precis vad man skulle få i en ideal tvåvägs symmetrisk splitter.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.