Jag tänkte höra med Er husägare om det för en svensk utbildad målare är värt
besväret med att starta egen målerifirma? Jag hade för 4 år sedan egen firma men då
jobbade jag till 99% åt BRF och alltså inte privatpersoner.

Hur tror ni behovet ser ut? Har polackerna tagit över eller går det att få ekonomi i branschen?
Jag bor i Skåne och här är det mest troligt värst i Sverige med polska hantverkare.


Jag har sedan tidigare all utrustning såsom sprutor, värmepaket, giraff, ställningar osv osv.
 
Med tanke på hur svårt det har varit under den senaste 10-årsperioden att få tag på bra hantverkare kan det nog vara läge att starta en målerifirma. Men jag är bara en vanlig privatkund, säkert finns det mer initierade som du kan lyssna på.
 
När jag skulle ha målat hemma 2010 var det helt omöjligt att få tag på en målare.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Jag fick min lägenhet á 70kvm spacklad och målad på NÅDER med hjälp av kontakter från en bekant.

Dock i Stockholm och då letade jag inte efter billig utländskt arbetskraft.
 
Så länge rot finns kvar så tror jag nog att en duktig målare kan slå sig in i branschen, men allt handlar ju om kontakter, första året måste man se till att komma in hos flera större kunder och göra bra och prisvärda jobb.

Du säger att du jobbade år Brf innan, dem hade inget förvaltningsbolag knutet till sig? Som du kanske kan testa om det finns några jobb?
Din gamla Brf kanske även finns kvar som potentiella kunder?
 
Problemet med måleri är väl att vi alla tror att vi kan göra det själva.
Det är ju bara att doppa en pensel i en burk och sedan stryka lite fram och tillbaka.
Klart :wow:

Men nej, för två år sedan anlitade jag en målarfirma för att måla mina tre hus, för jag orkade inte (eller hade inte tid) själv.
Jäklar vad duktiga de var och vad bra det blev!

Det hade jag, handen på hjärtat, inte klarat själv. Åren hade gått och husen hade förfallit.

Så frågan är väl hur ni skall övertyga alla oss glada "hellre än bra"-amatörer hur mycket bättre ett proffsjobb är.
 
Tusen tack för alla svar och all input.

Har lyckats hitta större kunder som ger avtal efter några provjobb.
 
Sedan kan man väl alltid regga sig på några offertsiter på nätet. Tänker på "bra byggare" och liknande.
 
Vet inte om det är så bra med eget företag. Jag uppskatter friheten, men som anställt tro jag står man sig bättre. Om jag tar jag 10000 kr från en kund så är 2000 moms som går till skatteverket. Försvinner lite kostnader och från vinsten 45 procent. Gissa att jag har 3500 kvar av en tio lax. Så för att får ut en vettig lön på säger vi 35.000 i månaden måste jag drar in 100 000. Bli ganska många timmar när man måste knega för att komma upp dit. Bilar, försäkringar, anställda som bli sjuka. Jag älskar mitt jobb men tycker inte att vi målare är bra betalda. Jobbar typ 50 procent mot privata och 50 procent mot Brf och fastighetsförvaltningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.