Vilken typ av el-kabel för fast installation av utanpåliggande el-uttag IP54 använder man i badrum?
 
  • Gilla
tontho78
  • Laddar…
Egentligen vad som helst utom EKRK. Så för att få en kabel som blir lagom stel för att kunna klamras snyggt så är det väl EKLK som gäller.

Men jag blir lite nyfiken på varför du vill ha ett IP54 uttag? I de zoner i badrummet där du inte får sätta vanliga uttag så får man överhuvudtaget inte ha eluttag. Det hjälper inte om de håller en hög kapslingsklass.
 
Det stämmer om man inte har jordfelsbrytare. I vår tidigare bostad hade vi ett dubbelt el-uttag i lysrörsarmaturen i badrummets zon 2 och en jordfelsbrytare på inkommande. Jag tänker mig ett separat uttag (zon3) - taget från en lampa vid spegeln - under förutsättning att jordfelsbrytare finns.
 
Redigerat:
Njaa. Jordfelsbrytare är en förutsättning för att få ha ett uttag överhuvudtaget i ett badrum. Men så fort du kommer ut ur område 2 (120cm från dusch, och/eller 60cm från badkarskant). Då får du ha IP21 uttag. Men med jordfelsbrytare. Är du i zon 2 eller värre så får du överhuvudtaget inte ha uttag.
 
Stämmer precis som du beskriver :). Det konstiga är att jag tycker att det gamla boendets uttag var i zon2...frågan gällde ju vilken kabel man använder om man vill ha ett friliggande uttag i zon3 draget från en armatur i samma zon.
 
Redigerat:
Fast den gamla kanske var hempulad av någon?
 
Nejdå, det var monterat innan de nya bestämmelserna....
 
Vilka nya bestämmelser? Uttag för 230 V har aldrig varit tillåtet i område 2, möjligen före 1939 då, så ingenting har ändrats på senare tid. Men nu kan man ju ha tummat på detta, eller så handlar det om skyddsseparerade rakapparatuttag 110 V.

Kabel, EXK kanske som är tunn o smidig men bara lite halvstyv.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.