Läser man runt på forumet verkar vara väldigt många hemmafixare som ger sig på elinstallationer de inte har behörighet till att utföra, jag själv är inget undantag. Vi kan konstatera att detta är ett lagbrott men ingen straffas någonsin för det så länge det är utfört rätt efter branschens regler och normer. Det blir väl heller inga problem gällande försäkringar så länge allt är gjort korrekt? Rätta mig gärna om jag har fel!

Elsäkerhetsverket har förmodligen tagit beslutet att det krävs behörighet för att undvika skador som kan uppstå då arbete utförs felaktigt. Man väljer att dumförklara allmänheten istället för att upplysa.

Finns det någon utbildning/kurs för icke elektriker som vill utföra installationer i hemmet korrekt och säkert? Antagligen inte, vi ska ju inte uppmana folk att bryta mot lagen. Men vore det inte smartare att faktiskt erbjuda dylika kurser då folk ändå bryter mot lagen, visst är det väl bättre att man gör det med kunskap så att det inte blir fel..?

Det skulle bidra till skadereduktion istället för systemet som vi har nu, man skulle lära sig om riskerna och konsekvenserna av att inte ha 100% koll. Man skulle lära sig att leta i, och tyda rätt dokument som beskriver hur arbete ska utföras om man är osäker.

Som jag har förstått det så krävs ingen lagändring utan det borde vara möjligt att ge en sådan kurs redan idag..? För att inte uppmuntra till brott kan man väl hävda att det bara är i allmänbildade syfte.

Teori och praktik kombinerat med prov på kunskaperna. Prov enbart för ens egen del, man är ju fortfarande själv ansvarig för allt jobb man utfört och medveten om att man bryter mot lagen. Den som ger kursen behöver på inget sätt ta något ansvar..

Visst skulle branschen tappa en del jobb men det är nog relativt få som skulle börja utföra egna arbeten då det fortfarande är olagligt. Detta skulle främst syfta till att upplysa de som redan gör det och undvika att de orsakar skada. Det skulle kanske till och med skapa jobb då det krävs elektriker som ger kurserna?

Var brister resonemanget? Varför finns inte detta?

Någon elektriker som känner för att sätta ihop en kurs? Jag anmäler mig direkt! :)

MVH Olle
 
  • Gilla
krill7
  • Laddar…
Problemet är väl att det hade blivit en väldigt omfattande kurs. Man måste veta varför man inte får göra vissa saker för att förstå faran i att göra fel.
Att hålla i en kurs för "hemmapul" räcker inte för att förstå varför man måste göra på ett visst sätt.
Det finns ju redan kurser i ellära och annat.

Samtidigt kan jag förstå varför det inte skulle gå också. Det finns väl inga kurser om hur man odlar hasch eller andra olagligheter heller, trots att många gör det hemma ändå.
 
Jo med stöd av de nya behörighetsreglerna ELSÄK-FS 2013:1 som utkom vid årsskiftet skulle det vara "rumsrent" att hålla sådana kurser. Dock under förutsättningen att folk kommer att anlita en behörig elinstallatör och i samråd med denna utföra vissa delar av installationen.

Det behövs ju ingen behörighet för att hålla en sådan kurs, så det skulle t.o.m jag kunna göra :cool:

Naturligtvis kommer branschen att motsätta sig detta.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Kurser som utbildar till elektriker är ju inget fel att hålla eller deltaga i. :) Självklart kan man ju inte starta en kurs och i inbjudan skriva att man sedan kan koppla elen själv efter kursen. Men om syftet med kursen är att lära ut det som behövs för att klara framtida prov till att bli elektriker så är det ju en helt okej kurs.

För att dra liknelsen med en kurs i hur man odlar hasch så är det nog ganska olämpligt att starta en sådan. Däremot är det ju inte förbjudet på något sätt att ha en kurs i växtodling i kontrollerad miljö med artificiell belysning, konstbevattning och ventilation. ;).
 
En sådan kurs kan inte skada.(y)
Det är alltid bra med egna kunskaper om man ska köpa en tjänst av elfirman.

Frågan är hur djupt den ska gå?
Vad ska den innehålla?

Kanske dela upp kursen i flera bitar. ett exempel nedan

del 1 Säkerhet, hur man kollar att spänningen är bruten, enklare mätövingar så man vet vad man får fram för värden på sitt instrument. Volt ; Amper ; Ohm...
Del 2, det man faktiskt får göra, om man har nödig kännedom.
Del 3, bestämmande av kabelarea, typ av kabel. framdragning av extra uttag, torra och våta utrymmen samt utomhus.
1-pol, 2-pol, trapp, kors belysning.
Del 4 Inkommande Kraft, skillnader mellan fyr och femledarsystem, jordfelsbrytare.

Teori biten är ganska enkel att genomföra. Samt praktik i del 1&2.
Hur ser det ut med den praktiska biten i del 3 & 4, vad jag vill minnas så hade våra lärare i elinstallation allmän behörighet.

Visa skilnaden mellan billigt och kvalitéts materiel, samt låta "eleverna" prova koppla in "skräp" grejer och riktiga grejer. då kanske förståelsen blir större för varför en del elfirmor vägrar koppla in egenköpt lågpris materiel.

Några saker som man sett genom åren som "endel lekmän är dåliga på är"
Tex. hur man praktiskt skalar och ansluter en kabel på rätt sätt, för att det ska bli god kontakt, och inga skador på ledare.

Val av kabeltyp, area, antal ledare, kabelskydd mm.

Hur man tar hål i kapslingar och strypnipplar, vilken tätning eller dragavlastning man ska använda.

Hur man monterar fast elmaterielet på olika underlag, trä, betong, putsat tegel, plåt, gips, mm
ang. monteringen så kan man ibland avslöja om det är elektriker eller lekmän som satt upp grejerna.


Jag kan göra lista längre.

Viktigt är att det är bra kursledare.
På den praktiska delen så bör det vara en van elektriker, (minns hur mycket (eller lite) praktiskt man lärde sej i skolan med lärare som varit just lärare i 15-20år, sedan kom man ut på praktiken på riktiga arbetsplatser, där lärde man sej mycket mer av de erfarna elektrikerna/montörena)

Det är skillnad att stå och spika kabel på en trävägg i ett övningsbås, jämfört med att sätta upp kabel på en putsad vägg med lös puts.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Det borde väl inte behöva bli en så jätteomfattande kurs, det är ju skillnad på att ha tillräcklig kunskap för att dra lite rör och kabel i en villa eller lägenhet och att jobba i ett ställverk på en stor industri, vilket jag antar att elektriker med behörighet ska klara av. Rent spontant känns det som att många elektriker är ganska överkvalificerade för att göra enkla arbeten i villor som att tex dra rör och montera uttag. Jag kan tänka mig att det jobbet dessutom inte är speciellt kul eller stimulerande heller...?

Att dela upp kursen i olika delar är en väldigt bra ide, vissa vill kanske bara ha lite allmän kunskap om vad man får göra själv och hur det utförs medan andra kanske vill ha ingående teoretisk kunskap om fasernas förskjutning och hur jordfelsbrytare fungerar.. Många bra idéer HSP!
Det är framförallt den praktiska delen jag tror är viktig för hemmafixare, vilket material ska användas till vilket användningsområde och hur ska det monteras korrekt etc.

Tror ni att de lagöverträdande hemmafixarna skulle ta en sån här kurs eller är folk som fixar själva redan så övertygade över deras egen förträfflighet att de känner att det inte behövs?
 
Vilka moment som är "finjobb" och "skitjobb" inom elektikeryrket beror helt och hållet på vem man frågar. Jag skulle tro att dom flesta föredrar att få "arbeta med kroppen" (tex dra rör,tråd och sätta dosor för det är ju under dom momenten alla "problem" ska lösas, för när det är draget så måste även alla funktioner vara lösta) i stället för att stå med näsan i nått kopplingsutrymme hela dagarna. Det är ju i dom momenten som kreativiteten har en möjlighet att flöda, medans koppla centraler är mer ett "tempojobb" med strikt givna "regler" där man inte har möjlighet att ta ut svängarna och vara kreativ.
Det är precis tvärt emot vad dom flesta tror.
 
Vad jag förstått så är man som husägare själv ansvarig för sin elanläggning. Då vore det ju inte mer än rätt att man någon stans kunde få lära sig ett och annat om densamma.
Redan på fysiklektionen i skolan fick man lära sig att göra en skarvsladd (före 15års åldern till och med). Att man sen inte ens får spika fast den på väggen med kabelklammer var det ingen som sa.
 
Det är vid rördragningen man "bestämmer" funktionerna eller kopplingsmöjligheterna.
Redan innan rördragningen ska man ha en klar bild hur allt ska fungera och kopplas.
Har man inte det då kan det lätt bli trångt i rören med för många FK.
 
raveper skrev:
Vad jag förstått så är man som husägare själv ansvarig för sin elanläggning. Då vore det ju inte mer än rätt att man någon stans kunde få lära sig ett och annat om densamma.
Redan på fysiklektionen i skolan fick man lära sig att göra en skarvsladd (före 15års åldern till och med). Att man sen inte ens får spika fast den på väggen med kabelklammer var det ingen som sa.
Instämmer helt. har man ansvar, behövs kunskap.:)
 
Bo.Siltberg skrev:
Det behövs ju ingen behörighet för att hålla en sådan kurs, så det skulle t.o.m jag kunna göra :cool:
Jag skulle tom säga att det är det vanliga. Dvs att elektriker utbildas (särskilt i elteorin) av obehöriga. Jag har själv utbildat elektriker som arbetsmarknadsåtgärd utan att vars så värst behörig, och på Chalmers så tror jag inte att så värst många (elkrafts)professorer hade behörighet. Deras studenter fick dock dessa i parti och minut efter ett års erfarenhet (just denna regel är ju just borttagen, eftersom man tagit bort traineeprogram, introduktioner osv. i takt med de ökade produktivitetskraven i industrin).

Jag vet inte att vi skulle ha så värst många behöriga gymnasielärare i el heller, men om någon har statistiken så vore den ju kul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.