hejsan jag funderar på om man köper ikeas Led bänkbelysning (omlopp) och transformator från biltema (46273) skulle det funka bra att koppla ihop och kunna använda en dimmer till det ?
och ifall det funkar ska led listerna kopplas i serie eller parallelt ?:confused:
 
varför köper du inte den trafo från ikea som är tänkt till "omlopp" där finns ju även en knapp som är dimmbar?
/
M
 
  • Gilla
TorbjörnG
  • Laddar…
skulle gärna använda befintliga dimmers som sitter redan på plats , ikeas dimmer passar inte in så snyggt
 
IKEAs ljuslister kräver 24V medans Biltemas transformator bara ger 12V så det kommer (borde) inte fungera. Gissningsvis funkar tex en transformator från hidealite, tex Jolly MD http://www.hidealite.se/Produkter/I...olly_MD/1711771-800750.html?variantId=1232406

Är i samma sits själv. Har köpt hem IKEAS ljuslister, trafo mm och gillar inte den enkla dimmerfunktionen (bara 2 lägen). Hittade du en transformator som funkade?
 
Nope , det ligger lite på is för tillfället
 
Hej! Hur gick det med detta? Kom ni på nån annan lösning än Ikeas trådlösa dimmer?
 
Kan inte rekommendera Omlopp, transformatorn brummar förfärligt. Kanske ett måndagsexemplar, men kvaliteten känns undermålig generellt.
 
Jag lämnade tillbaka IKEA listerna och investerade i ett system från hidealite istället. Förvisso dyrare, men det blev riktigt bra och dimningen funkar från våra vanliga strömbrytare.
 
  • Haha
Beerminator
  • Laddar…
Har nu provat en Omlopp-list med den lilla (20w) trafon. Inget brum. Däremot är det lite för mycket ljus i dimmat läge (35% av max) för min smak. Får se om jag nöjer mig eller lämnar tillbaka jag med.
 
I fredags så gjorde jag klart elen i ett kök hos en kund som hade köpt IKEA-omlopp m.m. och det visade sig att dom grejerna är inte direkt billiga!! Men det blev till slut att jag fick sätta riktiga, bra och snyggare grejer i stället, för kunden föredrog att kunna tända/släcka/dimra från strömbrytare på väggen i stället för att använda IKEAs batteritryckknappar. När jag sammanställde material så blev mina grejer kring 500 kr billigare än IKEAS Omlopp-prylar.

Det var ett riktigt "mindfuck" att göra den upptäckten!

//Patrik
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Snailman
Patrik_Hed skrev:
I fredags så gjorde jag klart elen i ett kök hos en kund som hade köpt IKEA-omlopp m.m. och det visade sig att dom grejerna är inte direkt billiga!! Men det blev till slut att jag fick sätta riktiga, bra och snyggare grejer i stället, för kunden föredrog att kunna tända/släcka/dimra från strömbrytare på väggen i stället för att använda IKEAs batteritryckknappar. När jag sammanställde material så blev mina grejer kring 500 kr billigare än IKEAS Omlopp-prylar.

Det var ett riktigt "mindfuck" att göra den upptäckten!

//Patrik
Har börjat fundera på vad jag ska ha för belysning vid köksskåpen, blir liggande överskåp 40cm höga i en rad, får se om jag sätter täckskiva under raden. undrar vad du använde för grejor ovan?

Funderar på nån led list kanske försänkt i täckskivan? såg nåt om det nånstans.

(ska läsa mer här i detta ämne, men det är väl ganska kort halveringstid på led trådar:cool:
 
Jag gjorde klart mitt i julas. Monterade omlopp-spottar i täckskiva, fräste spår för kabel, skruvade upp under skåpraden. Alla mina trafos är samlade i samma elcentral, så jag behövde en trafo som kan driva långa kablar. Satte en http://www.bauhaus.se/converter-jolly-pro-universal-dimmer.html , dimmar med tryckknapp. Är nöjd!
 
henkepenk skrev:
Jag gjorde klart mitt i julas. Monterade omlopp-spottar i täckskiva, fräste spår för kabel, skruvade upp under skåpraden. Alla mina trafos är samlade i samma elcentral, så jag behövde en trafo som kan driva långa kablar. Satte en [länk] , dimmar med tryckknapp. Är nöjd!
Funderar på att göra likadant. Vad har du för avstånd mellan spotarna? Vi ska ha 4 st 60 cm skåp på rad. Undrar om det räcker att sätta en spot under varje skåp eller om de behöver sitta tätare?
 
safarisimon skrev:
Funderar på att göra likadant. Vad har du för avstånd mellan spotarna? Vi ska ha 4 st 60 cm skåp på rad. Undrar om det räcker att sätta en spot under varje skåp eller om de behöver sitta tätare?
5 st spottar.

2015-08-20 22.29.06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.