???
Hej,
Vad är ett genomsnitt pris per kvm for ett nybyggt en-plans hus med hög standard (ryggåstak, parkett, fasadputs etc.)
Jag har fått väldigt olika förslag allt from 12.000 till 17.000 kr/kvm.

Tacksam för svaret!

p.s. Vad är rimligt pris för ett carport resp. garage.?
 
fun skrev:
???

p.s. Vad är rimligt pris för ett carport resp. garage.?
Modulenthus:
Enkelt oisolerat garage med förråd 123 000 SEK
Carport med förråd 95 500 SEK

LB-hus:
Enkelt oisolerat garage med med förråd 115 500 SEK
Carport med förråd 101 500 SEK

Rimligt? tveksamt men verkligt.
 
fun skrev:
???
Hej,
Vad är ett genomsnitt pris per kvm for ett nybyggt en-plans hus med hög standard (ryggåstak, parkett, fasadputs etc.)
Jag har fått väldigt olika förslag allt from 12.000 till 17.000 kr/kvm.

Tacksam för svaret!

p.s. Vad är rimligt pris för ett carport resp. garage.?
Skälet till att du fått olika priser beror på att det inte går att säga exakt. Det finns ju tusen olika varianter på hus.

Vad skall man ge dig för riktlinje? Ett hus för 17000 är lyxutrustat, ett hus för 14000-16000 kr över medel utrustat och ett normalt utrustat hus 12000-13000. Du kan få ett billigt utrustat hus för 10 000 kr. Dock är det inte bara utrustningen utan även t ex väggarnas material som spelar in i priset. Smålandsvillan pappväggar går inte att jämföra med Götenehus t ex.
 
Förutom kvaliteten som Calle diskuterer så finns det ju andra aspekter.

När ni diskuterar snittpriser per kvm, tänker ni då er en snittvilla på ca 140 kvm? Börjar man närma sig 200 kvm så borde priset per kvm sjunka drastiskt och bygger man en villa på 100 borde det istället stiga (badrum, kök mm kostar ju mycket mer än stora vardagsrum).

Skiljer ni dessutom på enplans vs 1,5-plansvillor? Även här borde ju det skilja till enplansvillans nackdel.

Långt utlägg, men vad jag är ute efter är en standard som gör att det är enklare att jämföra hustillverkare. ???

MVH /BiLKPG
 
???
Undrar också om jag kan förvänta mig att huset blir lite dyrare om man köper ev. tomt from samma hus tillverkare som ska bygga hus, dvs jag har inte egen tomt och är tvungen att köpa hus from den hustillverkare som säljer tomten.. Om jag hade egen tomt då kunde jag begära offer from flera hustillverkare och dem skulle vara lite mer intresserade att sänka priset och konkurera med varandra, eller?

:)
 
fun skrev:
Undrar också om jag kan förvänta mig att huset blir lite dyrare om man köper ev. tomt from samma hus tillverkare som ska bygga hus
Det är nog rimligt att anta. Dels kan du ju inte spela ut tillverkare mot varandra. Sen får du säkerligen betala "marginal" på tomtkostnaden...

Min uppfattning är att det, om det är möjligt, är bättre att köpa tomten själv (fristående från ev byggare). Då får man större valmöjlighet...

Alter ego
 
Bara för skoj skull tog jag vad vi betalade för hus på 154 kvm (enplans vinkelhus med pulpettak), isolerat garage på 40 kvm, tomt, grund, pålning. Alltså ALLT som behövdes för att få ett klart hus. Sen delade jag summan på de 154 kvm och fick ca 20 600:-/kvm.

Säkert helt fel sätt att räkna men som sagt var det var bara på skoj... ;)
 
Våran Jorduggla från LB-hus NF blir 10200:- / kvm....
Visserligen ett enplans på 122.4 kvm...men en hyfsad standard på hela klabbet....
 
jag kommer nog att hamna under 10000/kvm å då e de inkluderat bastu bergvärme å puts. visserligen gör jag mycket själv men de e ju bara snickerierna. har köpt stomme från nostalgihus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.