Jag har börjat planera ett bastybygge och därmed kollat på aggregat för värmen. När jag läste på bygg max sida så står det att den inte ska kopplas över jordfelsbrytaren. Är det så med alla?jag har ju en sån i huset så Hur gör man då?
 
Står det verkligen att den inte ska kopplas till en JFB?? Det borde stå att reglerna inte kräver att bastuagget är skyddat av en JFB, och anledningen till det är rent politiskt och inte för att det inte går. Men det ska sägas att det händer att gamla bastuagg kan lösa en JFB pga fukt i värmeelementen. Så om ni bara använder bastun då och då så kommer den sannolikt att fungera utmärkt med er JFB. Om inte så är det knappast någon större operation att ge bastun en egen JFB, för ni måste väl ändå anlita en elektriker för att ordna matning till bastun.
 
Så här står det:

"Elektrisk anslutning: 400V 3 N~5x1,5 mm2, säkring: 3x10A. Elinstallation måste utföras av behörig elinstallatör. Observera att aggregatet inte ska kopplas över jordfelsbrytaren."

Sen är det väl inte så jättekul att dra en ny kabel genom hela huset när det är nytt?
 
Det där var riktigt korkat skrivet. Välj ett annat fabrikat.

Bastun bör i vilket fall ha en egen gruppledning från centralen, så finns ingen sådan så bör ni dra en ny kabel genom hela huset tyvärr.
 
Funderade på att köpa på k-rauta i stället. Dom aggregaten verkar funka.
 
Ja, Harvia är bra.
 
I vårt hus så löste aggregatet JFB:n hela tiden. Slutade med att den fick matning innan JFB:n.
 
Hur gammalt är det aggregatet?
Hur ofta användes det?
Vad menas med "hela tiden"? Varje gång det startades, en stund efteråt, eller vad?
 
HenrikP skrev:
I vårt hus så löste aggregatet JFB:n hela tiden. Slutade med att den fick matning innan JFB:n.
Vilket fabrikat var det?
 
Kollat på många aggregat av olika märken. Samma formulering om att aggregatet ej ska kopplas över jbf står i samtliga installationsinstruktioner.

Dock så säger alla jag pratat med att det inte brukar vara något problem att koppla dem över jfb.
 
Har bläddrar igenom produktstandarden för bastuagg och finner inget belägg för att JFB inte ska användas, eller ens bör. Läckströmmar mm testas på samma sätt som för alla andra typer av produkter men en liten skillnad - man mäter läckströmmen efter att bastun värmts upp. Det är bara elinstallationsreglerna som undantar bastuaggregatet från kravet på JFB för allt i en bastu.
 
Fotografen skrev:
Ja, Harvia är bra.
Nu när jag kollar på deras monteringsanvisning så står det lika dant där! Det skall inte anslutas över JFB
 
Det är inte första exemplet på tillverkare som misstolkar reglerna. Ett annat välkänt exempel är den allpoliga brytaren till badrumsfläktar.

Ett modernt bastuagg ska inte medföra problem med befintlig JFB.

Du kan ju försöka få ett vettigt svar från deras support, men chansen är nog liten.

Men det är lite oklart här hur det ska genomföras. Du har alltså en befintlig gruppledning som inte används idag som du vill använda till bastun? Och denna går ovillkorligen över husets JFB? Det borde som sagt inte vara någon större operation att installera två JFBer, vad det nu skulle vara bra för, det ska som sagt inte behövas.
 
Redigerat:
Den som finns skulle väl i och för sig att koppla om så att den inte går över jfb, men det kändes inte helt rätt.
 
Prova koppla in via JFB, som Bo skrev ska det normalt funka fint. Annars är det inget att ha.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.