Vi har ett problem här hemma. Vi håller på renovera vårt sovrum och ska byta den gamla spånskivan som är fult tapetserad mot en gipsskiva. Dock har vi en radiator under fönstret som vi inte vet hur vi ska göra med. Att vi måste bort med radiatorn är vi nästan säkra på eftersom spånskivan är ditspikad och det sitter massor med spik bakom radiatorn.

När vi kopplade bort en annan radiator så orkade vi inte tömma systemet utan var snabba med att sätta på huvar och hade massor med handdukar. Nu tänkte vi göra samma, fast jag var inte säker på dimensionen på röret så jag köpte både 15 och 20 mm huvar. Dock upptäckte vi att ingen passar, och av det jag kan läsa på nätet kan radiatorer från före 70-talet vara 16 mm, vilket detta verkar vara.

Vet någon om det finns huvar att köpa eller har några andra tips på vad vi kan göra? Kan vi ta bort spik utan att ta bort radiatorn? Eller finns det inga huvar så vi måste ha systemet tömt medan vi renoverar? Börjar bli kallt ute så det är inte så lockande. Alla tips är välkomna.
 
Krilleman
Det beror ju på hur det är kopplat.

Visa en bild på kopplingarna så ska du se att någon här råkat på samma sak som du!

(y)
 
Här kommer två bilder :)
Photo on 20-09-14 at 08.56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Photo on 20-09-14 at 08.56 #2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan tillägga att jag testade bara gängan ovanför termostaten.
 
Räcker det inte med att bara stänga av cirkulationspumpen, stänga ventilen helt samt stänga reglerskruven nere på returröret helt? På returen sitter en skruv under den mutterformade huven på det nedre röret.
 
Med tanke på rörens utseende, hade jag satsat på att byta dom samtidigt.
 
Vi kom på ett riktigt bra sätt själva faktiskt. Vi lossade där uppe och vred efter där nere, samtidigt som vi vred hela elementet. Sen skruvade vi åt där uppe och så hade vi flyttat bort det utan en droppe vattenspill :D

Vi är lite sugna på att byta rören också, men rören går genom väggen på våningen under, och vi är inte så sugna på slå ut den väggen. Finns det något annat bra sätt att byta ut rören eller är det bara slå ut väggen på nedervåningen som gäller?
 
  • Gilla
LiamW
  • Laddar…
Krilleman
Vågat förfarande med tanke på hur din befintliga installation ser ut!
 
Vad skulle det kosta på ett ungefär att byta rör, radiator och termostat? Vi har ett par andra rör som också ser tråkiga ut, så enklast vore väl att passa på att byta alla samtidigt antar jag. Finns det något fusksätt att byta eller måste man bryta upp golv och väggar som döljer?
'
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.