DSC_0247.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har muraren slammat ytterväggen (Leca) samt alla kontreforer (betonghålsten) på alla sidor. Ytterväggen slammades för att öka isoleringsförmågan och övriga slammades för estetik. Tidsåtgång ca 6 timmar och några säckar med bruk. Förhoppningsvis tar projektet fart nu i september och oktober då jag hoppas i princip kunna slutföra denna renovering med undantag från trädäcket på taket som får bli nästa års projekt.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!
 
DSC_0250.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu när den spruckna väggen var säkrad genom de murade kontreforerna/strävpelarna så ville jag slippa se sprickorna. Vi satte reglar och sedan en Cembrit Multiforceskiva. Se nästa bild.
DSC_0030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu har det högra garaget blivit ett förråd med ytterdörr och ett antal "fack" mellan kontreforerna där saker kan förvaras.Jag satte även en ytterdörr mellan detta rum och trappan upp till källaren eftersom källaren ska hålla högre temperatur.
 
DSC_0013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggfirman monterade reglar för att kunna skruva Cembrit Heavy Duty fasadskivor i (tidigare varunamn Minerit Fasad). Det krävdes en del mätning etc för att få allt bra och snygga hörn. Montering enligt Cembrits anvisningar på deras hemsida som var tydliga. Vi monterade även insektsnät i underkant och överkant av reglarna för att undvika getingbon etc bakom fasadskivorna.

DSC_0070.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Montering av Cembrits gummiremsa/distansremsa på varje regel. Elektrikern drog vp-rör för armaturer och eluttag. Förstärkning för framtida placering av stuprör, vattenutkastare, tilluftsventil etc utöver det som elektrikern ska montera.

Vi borrade även med kärnborr så nu blir det så att förrådet tar in luft i nederkant på fasadens framsida och en frånluftsventil i bakkant på förrådet. Dubbelgaraget kommer att ta in tilluft via garageportens bottenlist och frånluften går ut i överkant i bakre hörnet. Detta blev en bättre lösning än att försöka dra luften från förrådet via garaget. Nu blir det två separat rum när det gäller ventilationen.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
DSC_0003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cembrit Heavy Duty (kostnad ca 850 kr/skiva i längden 3050, bredd 1194) monterad med Cembrit fasadskruv (1000 kr för en låda med 250 skruvar, det räckte precis). Fasadskivorna målas efter två veckor, ska testa lite olika kulörer i helgen. Antagligen blir det en kulör som är så lik vår nymålad husgrund som möjligt. Ska träffa plåtslagaren imorgon och diskutera hur plåten ska monteras i överkant. Om 1-3 veckor monteras garageportarna samt all el. Det syns dåligt på bilden men det är kabelrör för armaturer, eluttag etc.
 
  • Gilla
Bucket och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Det blir ju galet bra det där! :)
 
DSC_0007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasaden målades med Nordsjö Murtex V Akrylat. Kulör samma som husets sockel. Kändes som den bästa kulören för att få garaget att inte bli för markant utan hamna mer i bakgrunden. Eftersom garaget är en helt annan stil än huset ville vi inte framhäva det utan låta huset vara i fokus.

Inom en vecka borde garageportarna och all el vara på plats.
 
  • Gilla
oobum och 6 till
  • Laddar…
DSC_0004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Motordrivna takskjutportarna på plats, ca 24 000 kr efter ROT hos Garageportexperten inkl trådlös koddosa på fasaden. Priset byggde på nyinstallation eftersom allt var förberett och gamla portarna demonterade av mig. Portarna breddkapades på plats så de blev helt rätt på bredden då bredden var lite mindre än standard.

DSC_0005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
d3katja och 4 till
  • Laddar…
Det där blir ju riktigt snyggt fan!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vilken tur att du inte rev detta för två år sedan....... Ser kanonfint ut!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Vilken tur att du inte rev detta för två år sedan....... Ser kanonfint ut!
Ja det känns som rätt beslut. Jag ska försöka sammanfatta det hela när det är färdigt men som det ser ut nu kommer jag att ha lagt ca 220 000 kr efter ROT när även trädäcket på taket är klart. Då har jag själv grävt ur golvet, köpt mycket material samt anlitat olika firmor på timme. Hade jag låtit en firma hålla i allt hade det säkert landat kring 250 00 - 300 000 kr.

Hade jag rivit garaget hade det kostat 75 000 kr samt extra kostnad för att stötta upp husets hörn som vilade på garaget. Sedan hade det antagligen kostat ca 75 000 kr till att bygga lite murar och anlägga en slänt där garaget låg. Sedan hade det kostat kanske 200 000 kr att bygga ett dubbelgarage om en firma gör det mesta. Fördelen med att bygga nytt hade varit en garage med bättre takhöjd samt ny stomme. Nackdelarna hade främst varit den dyrare kostnaden samt att halva garageuppfarten hade tagits i anspråk för ett nybygge samt att man hade tappat fördelen med att kunna gå mellan garage och källare inomhus.

Så jag tror mina tidigare beräkningar stämmer rätt väl att denna lösning när den är klar blir ca 150 000 kr billigare samt att nuvarande placering (inkl att huset vilar på garaget) är mycket bra.
 
Det blir ju jättesnyggt
 
Nu är elen klar, vattenutkastare på plats och plåtslagaren är klar. Nedan är slutresultatet av denna garagerenovering. Det som kvarstår är trädäcket på taket och garageuppfarten (inklusive stupröret som då ansluts). Kanske lägger jag upp en bild när även de bitarna är klara annars blir nog detta det sista inlägget.

Jag har även bestämt mig för att dra ner vattenburen värme till förrådsdelen nästa gång vi tömmer värmesystemet för något annat vvs jobb. Kompletterat med en frostvakt så förrådet håller ca 5-10 grader vintertid.

DSC_0039.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garaget dagtid

DSC_0030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kvällsbild, fasadbelysning samt övriga belysning på uppfarten kopplade till skymningsrelä.

DSC_0048.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från sidan.

DSC_0036.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plåtjobbet

DSC_0040.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förrådsdelen invändigt

DSC_0041.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säkringsskåpet i förrådsdelen förser förråd och dubbelgarage. Elrören är placerade i plattan och ingjutna.

DSC_0045.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dubbelgaraget invändigt.
 
  • Gilla
vespaman och 6 till
  • Laddar…
Så kul att se slutresultatet, det blev ju skitbra!

Denna tråden tycker jag är ett skolexempel på hur man resonerar sig fram i ett byggprojekt med tips, råd och ideér från olika medlemmar. :D
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.