Martin_B
En vän till mig ärver lite verktyg av sin farfar som han skall sälja då han nu har dubbelt av en del grejer, och jag har nu möjligheten att köpa ett rejält och stabilt hemmabyggt fräsbord med en sparsamt använd Makita 3612C handöverfräs i bra skick.

Hur mycket är fräsbord och handöverfräs värt var för sig separat? Och vad är normalprisintervallet för det nämnda?

Har ingen koll på dessa priser, inte minst för att Makitan är en utgången modell.

Har inte lång tid på mig att bestämma innan han sätter ut på blocket, så jag vill gärna veta vad för priser som är skäliga, då han egentligen själv inte vet värdet. Vi är bägge nyfikna :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Torpgubben
  • Laddar…
Tja, det är ju gissningar utan att ha sett grejerna men...kanske 1500 för fräsen, lite beroende på skick. Fräsbord bygger man ganska enkelt för ett par hundra, inte mycket värt begagnat. Har det "märkesanhåll", flashiga t-tracks, snygga rattar och spakar och annat kanske det kan ge lite pengar på blocket men ger egentligen inte nåt mervärde i sig.
 
Martin_B
Skicket skall vara "mycket bra" på handöverfräsen enligt min vän. Fräsbordet är tydligen professionellt byggt enl. honom, nästan som ett sådant där stort och stabilt fräsbord som de har på snickerier, dock med bara den här förhållandevis "klena" Makita 3612C fräsen (12mm, ej 1/2-tum). Han skickar med ett gäng frässtål också av varierande kvalité (märke).
Dock har jag ej kunnat se grejerna själv då han bor en bit bort, men funderar på att köra dit nu i helgen.

Men då bör jag lägga ett bud på någonstans mellan 1500-2000kr?

Eller så kanske jag inte borde bjuda mer än 1500kr med tanke på att handöverfräsen är svår att ställa in/byta frässtål på utan externa rattar osv på själva fräsbordet? Har nämligen sett moderna fräsbord med vridrattar för höjdinställning osv, iofs. kostar de väl sådär runt 8000 kr men ändå.

Makitan är inköpt 2002 eller 2003 tror han, kan tilläggas. Så den har ju några år på nacken, men skall inte vara körd så jättemycket som sagt.
 
Redigerat:
Fräsen tar säkert 1/2" hylsa också, brukar gå att köpa till nästan alla 12mm fräsar.

Frässtålen omöjliga att värdera utan att veta vad det är för några.

Det som betingar ett värde på ett fräsbord är iläggsplatta, ev fräslyft och toppen. Är det en gjutjärnstopp på bordet eller en aluminiumplatta som fräsen sitter i som sänks ner i bordet är det väl värt några 100.

Så, med viss reservation, så ja, 1500-2000 låter rimligt för hela alltet.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Ok! Då kör vi på det :)

Är förresten inte Makita 3612C föregångaren till- och motsvarande Makita RP2300FCX? (den senare aningen moderniserad då)
För RP2300FCX kostar som billigast 4374kr när man kollar på Prisjakt.
Så i så fall har jag väl gjort ett kap som hittat en 3612C för 1500? :) Den är som sagt knappt använd egentligen, bara att den är "gammal", säkert lite drygt 10 år gammal.
 
Martin_B
Han säger nu att han såg en annons på blocket nyligen med ungefär samma setup som hans, Makita 3612C samt fräsbord som såg ut att vara proffsbyggt, inklusive 40-50 frässtål, för 4500 kr och nu är annonsen borta. Men han är beredd att "gå ner" till 3000-3500 däromkring så sätter han inte ut den på blocket.

Fasen oxå :( ...är det som han begär överpris eller är 1500-2000 kr sjukt billigt?

Hade man haft något att jämföra med åtminstone, men det är ju praktiskt taget fräsbords/handöverfräs-torka på blocket (åtminstone just nu), så jag har inget att jämföra med.
 
Tja...man får en Dewalt 625 ny från axminster för 249£, en ytterst kapabel fräs fullt i klass med Makitan. Eller kanske ännu hellre en Triton som lämpar sig väldigt bra för fräsbord, 223£ http://www.tritontools.uk.com/routers.html

Så, jag vidhåller, 1500:- för fräsen. Resten är ju grisen i säcken eftersom det saknas info om både stål och fräsbord.
 
Redigerat:
Martin_B
Tack för svar! Ok, men då får jag nog strunta i den då.
Tror jag hittat annonsen i Google cache, som min vän menade han såg och baserade sina priser på. Han säger att fräsbordet är snarlik i modell och till synes kvalité och den såg ju klart väldigt fin ut om det nu var den annonsen han menade, det låter iaf så på honom när han förklarar hur den såg ut. Synd. Aja, får spana vidare efter något annat, man vill ju inte betala överpris heller ju :)
 
Martin_B
Nu har han sålt grejerna. Han fick banne mig 4000 kr jämnt för det! Köparen var förvånad över att handöverfräsen var så ren invändigt när han tittade igenom luftintag osv och kolborstarna var tydligen också i exemplariskt skick. Den var tydligen väldigt sparsamt använd och dammsugare alltid ansluten till den. Fräsbordet tyckte han var en av de mest rejäla och proffsiga han hade sett så han var mer än nöjd.

Jag hade fått den för 3000kr men tackade nej och sa att jag kunde ge 2000 allra högst.

Så nu kan man ju fråga sig vem som har gjort bort sig här, köparen eller jag :D
 
Martin_B
Det är ju total lögn att få tag i begagnad handöverfräs med fräsbord, monterat och klart. Är det så ovanligt med begagnat vad gäller de maskinerna?
Skulle gett 3000kr för uppsättningen som jag beskrivit ovan, det förstår jag ju nu så här i efterhand. Vem orkar bygga ett fräsbord värd namnet liksom och att köpa nytt är ju svindyrt, runt 7000-8000 kr har jag sett för, (bara bordet), sedan är det maskinen upptill, så 10.000 får man nog räkna med om man skall ha stabila och bra grejer.
 
Jag orkade bygga ett själv, men då utgick jag från min bordsåg så mycket av det som behövs var ju redan färdigt (anhåll, yttre ram och till viss del bord och spår för vinkelanhåll). Sedan är det ju klart att allt beror på vad man vill ha för något.
 
Martin_B
Har ingen bordssåg. Vilket i sig är en nackdel när man skall såga till bitarna till fräsbordet, vilka ju måste bli helt raka. Går att göra med cirkelsåg också mot ett manuellt anhåll naturligtvis men blir kanske inte exakt lika bra. Jag har så många projekt på G så jag orkar bara inte sätta igång med ett till :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.