smurfen72 skrev:
Med längre slinga kan det räcka att vp jobbar upp tempen till 42 grader med kort slinga måste den jobba tex till 50 grader viljet sänker cop.
Visst menar du VV-slingan i tanken? Den är ju på 12+12 meter och täcker botten till topp varför jag tänker att jag vill värma hela tanken – när det går. Frågan är om det jag får ännu mer effekt om jag under Mars-Okt matar VP till toppen av tanken då kaminen inte används.
 
Redigerat:
blackadder skrev:
Är inte förvärmningsslingan mest till för att inte sabba skiktningen så mycket?
Skiktningen blir väl inte jättebra ändå med VP igång?
Alltså nu känner jag mig lite koko här också, för min hjärna kommer inte på varför jag vill premiera skiktning i detta fall...😁
 
jensaro skrev:
Kan man inte köra flytande kondensering mot nedre 70% av tanken där man även tar ut värmen oshuntat och sedan köra motsvarande VV mot toppen för slutvärmning, säg 40-45grC? På så vis använder man minimalt med COP-dyr driftstid för VV. Att ha ytterligare en VVB känns synd.
Hoppla! Mind blow. Låter som du är nått på tråden, men kan du förklara hur detta skulle vara uppbyggt i praktiken?
 
Davidw skrev:
Alltså nu känner jag mig lite koko här också, för min hjärna kommer inte på varför jag vill premiera skiktning i detta fall...😁
Skiktningen är ju bara till nytta när du eldar i kaminen för att få värmen att vara så länge som möjligt i tanken.
 
Davidw skrev:
Alltså nu känner jag mig lite koko här också, för min hjärna kommer inte på varför jag vill premiera skiktning i detta fall...😁
Skiktning vill du ju ha vid urladdning av tanken, under de perioder som VP inte går och förhoppningsvis (kan ha fel) inte cirkulerar heller.
 
Davidw skrev:
Hoppla! Mind blow. Låter som du är nått på tråden, men kan du förklara hur detta skulle vara uppbyggt i praktiken?
Som vanligt, som det brukar vara i pumpar med inbyggd beredare. Där är d väl en växelventil som styr om flödet mot beredaren istf VS och ökar på börvärdet till VV-börv.

Observera att detta inte är ngt jag provat själv men definitivt något jag skulle prova om jag var VP-kille..
 
jensaro skrev:
Skiktning vill du ju ha vid urladdning av tanken, under de perioder som VP inte går och förhoppningsvis (kan ha fel) inte cirkulerar heller.
Ah just det. När jag tar värme vill jag hellre kunna tappa 40gr vatten från toppen (och att det är typ 18 i nedre delen) än att det är 30gr i hela tanken.
 
jensaro skrev:
Som vanligt, som det brukar vara i pumpar med inbyggd beredare. Där är d väl en växelventil som styr om flödet mot beredaren istf VS och ökar på börvärdet till VV-börv.
Ah, jag har ju alltså ingen inbyggd beredare. Bara slinga. Som jag spetsar inne i boningshuset sen. Få faller det va?
 
Det beror på om pumpen har styrning för sep. beredare. Eller om det går att komplettera med.
 
Det är en bra lösning men kräver en styr som fixar flytande kondensering samt som kan styra växelventilerna för det behövs 2 st för en bra funktion.
 
Det bör ju med enkla medel gå att skapa funktionen externt om man är lite klurigt lagd.
 
Man kan ju koppla en micro brytare till shunten så att när shunten är i ett visst läge så stoppas vp om tex 20 min och när den är i ett annat läge läge startas vp.
 
Hehe, överkurs här för mig. Nu har jag VVB i boningshuset och ska experimentera med temperaturer i tanken och vad det ger i VV
 
Är säker på att du kan hitta en vettig lösning. Börvärdet för den fasta kondenseringen kan du ju variera över året.
 
Eftersom du tänker använda vp i huvudsak när värmebehovet är ganska litet skulle jag ställa tempen ganska högt så den fixar en stor del av vv också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.