Hej!

Håller på att montera en friggebod. Har nu lagt takpannorna, och de passade precis utan att behöva kapa något. Dock har jag ett problem. Det levererades med takpanneplåtar till vindskivorna, och de är väl ca 12 cm breda. På enda sidan slutar plåten i en "dal" så det är inga problem. Men på andra sidan slutar plåten på en "topp" och då kan jag ju inte skruva fast takpanneplåten utan att trycka riktigt rejält. Vad ska jag göra?

1) Höja vindskivorna någon cm så att det blir mindre motstånd att montera den ena. Då kommer ju den andra att få en större glipa mellan takpanna.

2) Bibehålla längd och pressa ner plåten mha farmarskruven. Plåten är väldigt tunn och jag har testat med handkraft och kan utan problem trycka ner den. Det är ca 2 cm mellanrum mellan vindskiva och plåt om jag lägger den rakt på.

3) Köpa andra vindskiveplåtar som har annan bredd och använda på den sidan med ""toppen" så att plåten slutar i en dal.

MVH
S
 
Gör som du sa i 3 det är de ända rätta.
 
Estetiskt kan du väl skjuta reglet 1/4 panna åt sidan så vindskiveplåten slutar på samma ställa på båda kanterna. Dvs du måste kapa en rad en aning. Förutsätter att det är dubbelkupigt vi snackar om. Ser man taket kommer ju olika bred vindskiveplåt se taffligt ut
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det blev nr 3, man ser inte taket då det är ett pulpettak som står mot en skog...

/S
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.