Hej!
Jag och sambon har precis köpt ett hus som är klätt med gul Marmoroc Baltic. Är i begrepp att tvätta fasaden, men är osäker på hur Marmorocen klarar att man lutar en stege mot den? Jag hittade några extra stenar i ett skjul på tomten, och råkade tappa en några centimeter och den sprack. Det känns som att de är väldigt sköra om man träffar dem på fel sätt, och jag vill verkligen inte sabba några stenar bara för att tvätta fasaden.

Så, är det nån som har erfarenhet av ifall stenarna tål att man lutar en normal stege mot dem, dvs två ganska små anläggningspunkter, eller om man måste hitta en specialstege eller bygga nån slags anläggningsskiva med vaddering för att fasaden inte ska spricka?
 
Bakom Marmorocken sitter det reglar (lodrätt) som byglarna för upphängningen är fäst i.
Jag skulle nog försöka att sätta fast en bred vadderad bräda på stegen för att jämna ut trycket över dessa reglar , om möjligt skulle jag nog låta bli att luta en stege mot väggen.
Ni kanske kan hyra en mindre fristående byggställning för att komma upp istället.:confused:
 
Jag var precis nere på den lokala bygghandeln och skaffade några väggkrokar och snodde lite spillbitar från sågen, så nu har jag skruvat ihop en platta som ska hänga på översta pinnen på stegen. 2014-09-20 10.21.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen ska jag fästa en gammal dyna från en utemöbel på baksidan så den är vadderad. Får hoppas att detta duger, ska till huset senare och prova.

EDIT:
Har för övrigt även mailat Marmoroc om deras inställning till stegar mot stenen, kommer att lägga upp deras svar här för referens för andra som kanske har samma undran.
 
Jag hoppas att det går bra för er då dom är tråkiga att byta när dom går sönder.:)
 
Vet inte riktigt hur ditt hus ser ut men hår det inte att luta stegen mot vindskivorna på gavlarna och mot hängrännorna på långsidorna
 
Xlntjone, jo till stora delar men inte på hela huset. Det är en souterrängvilla där delar av ena kortsidan är bökig att nå med den stegen jag har.

Men min konstruktion funkade dåligt så jag tappade tålamodet och provade helt enkelt att luta stegen mot fasaden och klättra upp. Det funkade, så det verkar som att stenarna klarar stegar lutade mot sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.