Hej!

Har en längre tid försökt hitta nån smart tvätt och förvaringslösning som passar in i ett mindre badrum. Har inte lyckats med detta så jag fick kavla upp ärmarna och börja planera själv.

Tänkte kolla om någon har några tankar kring den ritning jag tagit fram. Hade några utgångspunkter:

1 - Ska vara stilren och inhysa tvättmaskin, korg för smutstvätt samt förvaring
2 - Ska hålla rent konstruktionsmässigt
3 - Ska byggas med rimlig budget

Tog en del offerter från både lite dyrare och billigare köksfirmor och de flesta hade ingen direkt lösning på detta utan byggde av köksstommar en passande lösning. Så jag tänkte att, IKEA säljer ju kök som inte kostar skjortan...

Denna ritning är baserad på IKEA stommar och jag listar produkterna nerifrån upp

Ben i metall (ej detaljbestämt)
IKEA METOD Bänkskåp för häll 60cm hög
IKEA SÄLJAN Bänkskiva, vit (38mm tjock laminat)
IKEA Täckskiva för att täcka utrymme mellan maskin och skåp
IKEA METOD Bänkskåp med hyllplan (kommer lägga in skiva i toppen så det inte är öppet uppåt)
På sidorna fästes 14mm tjock täcksida från IKEA i samma färg som stommarna

Tvättmaskinsskåp.png

Tanken är att både överskåp och underskåp ska fästas i väggen bakom och att man då kan skjuta in och fästa tvättmaskinen på bänkskivan i hålet som bildas i mitten. Jag undrar om detta kommer hålla tvättmaskinen, dels i stillastående läge samt speciellt när den går. Kommer vibrationer och dyligt "skaka" loss hela eller delar av skåpet osv?
 
Redigerat:
Ställ inte en tvättmaskin så högt upp.
Det blir inte bra, skakar och blir jättemeck att fixa om något går sönder
 
A
När jag tittar på mitt IKEA-spån i badrummet... Skulle jag inte belasta det med en tvättmaskin.
Sen blir det knölig lösning med avloppsslangen så att man inte får hävertfunktion.
 
Det beror nog på. Mitt bygge har inte bättre spån än Ikea, men det håller utmärkt. Jag har limmat sidorna i skåpstommen för att avlasta plugg och skruv. Maskinerna står ca 60 cm upp från golvet och det känns lagom för mig som bara är 175 cm lång. Jag har en ca 100 kg tung Miele tvättmaskin stående i skåpet och den är inte fäst på något sätt och den har inte rört sig en mm. Skåpet är förstås fäst i väggen. Ifall din maskin vibrerar kraftigt finns förstås risk att skåpet får hög belastning.
Försök att försegla skarvar och omålade spånskivor för att minska risken för fuktskador.
Jag har dragit avloppet till det närliggande tvättstället med anslutning under vattenlåset. Slipper därmed eventuell ånga ur avloppet.
Kanske en lite större glipa ovan tvättmaskinen för ventilation? Så länge du håller fuktig borta från skåpet tror jag att det fungerar bra.
Att höja tvättmaskin till arbetshöjd är det bästa du kan göra.
 
A
Mitt bygge har inte bättre spån än Ikea
-Hur vet du det?

Jag har dragit avloppet till det närliggande tvättstället med anslutning under vattenlåset. Slipper därmed eventuell ånga ur avloppet.
-??? - detta får du utveckla

Kanske en lite större glipa ovan tvättmaskinen för ventilation? Så länge du håller fuktig borta från skåpet tror jag att det fungerar bra.
-Hur håller man fukt borta i ett badrum?

Att höja tvättmaskin till arbetshöjd är det bästa du kan göra.[/QUOTE]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.