Hur gersågar man golvsocklar på korrekt sätt så att inner och ytterhörnen blir snygga?
 
Ställer in sågen på halva den vinkeln som hörnet har och sågar?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt frågan med korrekt sätt. Det ända som är viktigt är att dom två bitar som möts har samma vinkel,så kallad bisektris vinkel (under förutsättning att båda bitarna är av samma storlek). då blir det nämligen en tight fog. Är hörnet inte i exakt vinkel kan man inte använda sågens fasta förinställda vinklar. Då kan man antingen mäta vinkeln och dela på den i hälften ställa in sågen efter graderna man fick och såga. Eller så kör man trial and error man sågar och provar tills det fogen är tight.
Och sågen kan antingen vara en elektrisk kap o gersåg eller en handsåg i en ställning typ nobex eller en handsåg i en liten gerlåda. Eller så en handsåg för hand. Man kan även ta en kniv och karva fram vinkel eller slipa den mot tex en liten bandslip. Om man väljer att såga för hand eller elektriskt är det väldigt viktigt att sågens tänder ar vassa annars så kommer trät att flisa och då blir det inte snyggt.

Det finns alltså ingen korrekt sätt när det gäller vilket verktyg det handlar mera om tiden det tar. Det viktiga är att det blir tight så man inte behöver använda någon typ av fogmassa tex latex men å andra sidan tycker vissa att det är korrekt.
Efter som jag inte riktigt förstår frågan så tog jag upp lite av varje men för att summera så är vinkeln A och O.

Pär
 
Många gånger är det helt onödigt att gera innerhörn, jag gör det aldrig, utan en list går mot väggen och den andra mot listen, precis som med taklist, förkroppa om det är en profilerad.
 
För att enklare kunna ställa in halva vinkeln om hörnet inte är en rät vinkel använder jag mig av en sån här :
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Vinkelhake-och-linjal/Vinkelmatare-20703/
Skenan i mitten är alltid halva vinkeln, så man kan ställa in sågen efter den.
Den fungerar dock bättre på innerhörn än ytterhörn. Är det ytterhörn får man stöka lite och ta hjälp av något rakt så man kan mäta det som om det vore ett innerhörn.
Men har man väl fått den till att visa rätt vinkel så är det enkelt att ställa in sågen sen.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Fy fan vikken bra sak!
Tänk om man vetat om den tidigare...
Ser ut som om man kan mäta ytterhörn med änden som har ett avslut?
 
rastlos skrev:
Fy fan vikken bra sak!
Tänk om man vetat om den tidigare...
Ser ut som om man kan mäta ytterhörn med änden som har ett avslut?
Ja, man kan mäta ytterhörn, men halveringen visar halva innerhörnet som adderat med det mätta ytterhörn blir 180 grader. Så det fungerar inte att halvera då. Men det går som sagt att lösa med lite extra pill.
 
jac skrev:
Är väl samma funktion som Hultafors modell:
[länk]
Jag tycker Hultaforsaren verkar smidigare (till ett betydligt högre pris) men jag har faktiskt inte använt någon av dem även om jag har den röda liggandes hemma i lådan.
Jo, hultafors gör samma sak. Jag håller med om att den nog är smidigare att använda (utan att ha testat den själv) dock tycker jag att den lilla vingen som indikerar halva vinkeln verkar vara i minsta laget för att kunna ställa sågen med bra noggrannhet. På den varianten jag valde från biltema är armen man ställer sågen efter nästan 40 cm lång, vilket möjliggör hög noggrannhet i inställningen.
Man ska dock inte försöka använda den markerade skalan och ställa vinklar efter då den är ett par grader fel.
Det finns ju flera såna här verktyg i olika prisklasser, den festool har som kommer med den stora kapexen verkar riktigt fin, men de vet att ta betalt för den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.