Vi har ett hus som består av flera byggnader (se bifogad skiss). Husen är byggda på torpargrund, med stomme av timmer, bjälklag av trä och fasad av timmer samt tegeltak?

Husen står i vinkel och min fråga är om det går att bygga ihop husen och samtidigt bygga ut dem enligt skissen. (Blå färg är existerande byggnader, orange är tänkt ut/ihopbyggnad). Den högra huvudbyggnaden är på ca 80m2.

Dessutom undrar jag vad en sådan prislapp kan ligga på om man tar hjälp av hantverkare. Är det 100 tkr, 250 tkr, 500 tkr eller uppåt miljonen?
 
  • skiss.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det mesta går, det är oftast en fråga om pris.

Vad jag undrar är hur du hade tänkt lösa taket.(lutningar, takhöjder etc.)
Dessutom är det en bygglovsfråga. Tillåter kommunen en såpass stor utbyggnad?
 
Nyckelfärdigt utan badrum och kök, med enkel åretruntstandard och pulpettak kan du knappast bygga för mindre än 10 Kkr per kvadratmeter. Byggpriserna har skenat senaste året, och man räknar med snarast 15-20 Kkr för nyproduktion.

I likhet med Volvo förstår inte jag heller riktigt hur du tänker bygga tak. Bygglovsfolket kommer att protestera högljutt om jag gissar rätt.

Du står inför ett miljonprojekt. Därför tycker jag du ska offra ett par tusenlappar för en första pratstund med en duktig arkitekt. Lyder du mitt råd, kommer du senare att förstå vad jag menar. Din skiss låter ana, att du i din ägo har en slumrande Pärla!
 
Taket ja - ingen aning faktiskt.

Så här ser huset ut så kan ni se tak och byggnader.
 
  • saffle.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag hade varit du så hade jag betalat en arkitekt några tusenlappar för att få till en hyfsad skiss.
De kan se saker med andra ögon än vad man själv gör.

Rent spontant så hade jag hellre satsat på att förlänga en av byggnaderna och låta husen gå samman i vinkeln.
Att bygga ut så som ni ritat blir tyvärr nog varken snyggt eller byggtekniskt bra.
 
Som flera sagt tidigare blir det svårt med taket. Vi skall bygga ut och först var det en massa olika tak eftersom det som detta har varit olika delar men vi har tänkt om eftersom det blir sk snöfickor där snön lägger sig och det blir lättare vattenskador. Sen tror jag det är svårt att få snyggt. Bygga en ny länga mittemot gäststuga/garage kanske i stället? som går ihop i ändra änden på storstugan?
 
Billigaste och snyggaste sättet att bygga ut är oftast att helt enkelt förlänga huset.  Du lägger till önskat antal takstolar, och behåller byggnadens spännvidd.

Men ibland passar inte den metoden tomten eller planlösningen. En kompromiss är då att förlänga huset med ett bredare utbygge (takstolar med större spännvidd).  I så fall får du (med bibehållen takvinkel) större volym på vinden, som eventuellt kan inredas.  Det i sin tur gör att du får önskad boyta med mindre byggyta.

Du bör helst undvika att bygga ut med nya takvinklar.  Det ger lätt ett rörigt intryck.

Börja med att kolla hos byggnadsnämnden om din fastighet omfattas av någon detaljplan, och vad den isåfall tillåter.
 
Jag tror nog att en duktig arkitekt kan lösa lite takproblem med exemplevis olika höjder o vinklar m.m. Fast det är nog minst ett enmiljonsprojekt.

Jag bor i ett område som förut mest bestod av fritidshus. Många av dem är nu utbyggna eller ihopbyggna med med andra hus på tomten. Vissa är verkligen snygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.