biggles12 skrev:
5. Ja, ett AB behöver en insats om minst 50kkr ett s k aktiekaptial. Men det innebär ju inte att man behöver ha 50kkr stående på ett konto. Pengarna används i verksamheten! Dock ska man vara medveten om att man inte får förbruka mer än 50% av sitt aktiekapital utan att upprätta en kontrollbalansräkning och vidta åtgärder.
För att förtydliga så är inte aktiekapitalet förbrukat om man köper något av bestående värde. Exvis maskiner som inte skrivs av direkt eller investerar pengarna i en byggnad.

Man kan alltså använda vartenda öre av aktiekapitalet så länge minst 50% finns kvar i form av någon annan tillgång (byggnad, exvis) i balansräkningen.
 
3. Var är vinsten i att bygga huset som AB eller för den delen företag? Visst, företaget betalar ingen moms, men när AB/KB/enskild firma säljer huset till dig måste det ju lägga på moms
Lite felaktigt här. Fastigheter är inte momsade.
 
Lite felaktigt här. Fastigheter är inte momsade.
Ny skrev jag ju "hus" inte "fastighet".
 
Redigerat:
Ja men om nu TS ska dra momsen så säljer han ju fastigheten och inte huset. Annar är ju frågeställningen meningslös om han ändå i slutändan får betala momsen.
 
För att förtydliga så är inte aktiekapitalet förbrukat om man köper något av bestående värde. Exvis maskiner som inte skrivs av direkt eller investerar pengarna i en byggnad.

Man kan alltså använda vartenda öre av aktiekapitalet så länge minst 50% finns kvar i form av någon annan tillgång (byggnad, exvis) i balansräkningen.
Bra förtydligande!
 
Jag gör en pudel och tar tillbaka det jag tidigare skrivit i tråden om moms m.m. Det var länge sedan jag pysslade med firma och jag har glömt bort det mesta. Andemeningen står jag dock för; det är normalt sett ingen bra idé att starta bolag/firma enbart för att slippa betala moms för ett enskilt projekt, det är inte ett kryphål som glömts bort av Skatteverket. Sen kan man ju vara mer eller mindre laglydig men det är ju en helt annan diskussion.
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
B
DanielF skrev:
På 2,8mille så har du 560.000kr att dra av i moms.
AB kräver insättning med 50.000kr i pengar eller material, det lär inte vara några problem med allt byggmaterial.
Registrering och sånt kostar några tusen plus revisor eller redovisningsprogram.

Banken kommer troligen inte bevilja ditt AB lån utan säkerhet för banken till ditt husbygge. Så du får troligen själv ta lån som du själv får låna ut i andra hand till ditt AB.

Sen när huset är byggt så får du inte använda det privat om du inte vill hyra det av företaget eller förmånsbeskattas. Så alternativet blir att sälja det till dig själv. För att inte försätta aktiebolaget i konkurs och förlora dina fodringar i detta företag så måste AB sälja det till byggkostnaden+moms.

I slutänden så har du betalt lite mer för huset och gjort hela processen betydligt krångligare. Du har säkert lärt dig mycket på vägen om företagande, men billigare blir det troligen inte.

Men, skulle du fått en bank att låna ut 2,8 mille till ditt AB och bygga huset och sen sälja det för 1kr till dig själv så vet jag inte riktigt vad som händer. Borde finnas någon lag om detta, annars får banken ta smällen.
De tar nog pantbrev och skyddar sig med?
 
Akahigi
För att man ska kunna momsregistrera sig måste man ha en verksamhet som är skattepliktig för moms. Överlåtelse av fastigheter är undantagna från moms.
http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc8000114717/mhl_kap20.pdf

Utan skatteplikt ingen avdragsrätt.

Reglerna runt beskattningen i övrigt (inkomstskatten och ev. avgifter för förmåner etc) siktar på att det ska vara skattemässigt neutralt att köpa/hyra en fastighet av eget bolag jämfört med av någon annan på marknaden.

Om man kan hitta rent ekonomiska/affärsmässiga skäl är det en sak, men det kan/ska inte löna sig skattemässigt. Om alla redovisar som man ska... Det är vissa kostnader med att redovisa en entreprenad i ett företag också.
 
Det går bra att (frivilligt) momsregistera en fastighet om man ägnar sig åt momsbelagd uthyrning (dvs hyr ut till företag). Då kan man även lyfta av ingående moms på kostnaderna.
 
Och hur skulle det hjälpa TS frågeställning?
 
Inget kan hjälpa den, så nu driver diskussionen för vinden. :)
 
  • Gilla
Videonisse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.