Hej!
Jag funderar på att bygga ett hus och har fått lite offerter av företag på ca 2,8miljoner inkl moms.
Nu till min fråga:
Finns det något att tjäna för mig som privatperson på att bilda ett aktiebolag, köpa tomten,anlita företag till att bygga huset och sedan köpa det som privatperson?
Är inte så insatt i företagsekonomi men det finns kanske någon som är?
 
Om du tänker på att du ska kunna dra av moms så måste företaget ha någon inkomst att kvitta momsen mot. Enkelt uttryckt: bolaget måste fakturera minst 125 kr för något för att kunna dra av 25 kr på något som kostar 125 kr. Ingående och utgående moms kallas det och kan aldrig lämnas med minus vid deklaration.
 
Paxman, din redogöresle för momsreglerna stämmer inte.
Ett företag får alltid tillbaka momspengarna som betalts, det gäller oavsett om företaget har en försäljning på 1 eller 1 milj kr.
 
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
Så du menar att skattebetalarna ger 25 % av inköpskostnaderna till alla företag som saknar inkomster?
 
Ja så kan man kanske uttrycka det om man vill.
Men nu ligger det lite i företagandets natur att man bör ha inkomster för att överleva.
 
Så om jag startar en firma, utför inga jobb jag kan fakturera för men jag handlar grejer för 1.000.000 kr så kommer Skatteverket ge mig 250.000 kr efter deklaration? Låter som en ganska fin företagsidé! Varför har ingen tänkt på det tidigare...?

Givetvis kommer Skatteverket inte godkänna att ett bolag startas endast för att kunna dra av momsen på ett husbygge. Dessutom kräver AB revisor, 50.000 kr i kontantinsats samt en hel del annan byråkrati, mer går att läsa här.
 
Paxman skrev:
Så om jag startar en firma, utför inga jobb jag kan fakturera för men jag handlar grejer för 1.000.000 kr så kommer Skatteverket ge mig 250.000 kr efter deklaration? Låter som en ganska fin företagsidé! Varför har ingen tänkt på det tidigare...?
Hur får du detta till en fin företagside?
I min värld så har du gjort av med 800K (har du handlar för en mille med 25% moms så har du betalat 200K i moms)
Dessutom, de där grejerna du köpt för en mille är inte dina, de tillhör företaget, det är inte ens tillåtet att lån dem utan att fömånsbeskattas.
Vidare är det är inte tillåtet att driva ett företag om du inte har en ambition att gå med vinst, detta är ju iof lite svårt att bevisa.

Men för att besvara TS fråga så är det svårt att på ett lagligt sätt spara pengar (undgå skatt) genom att blanda in företagande i bygget.Sen finns det gråzooner men det är inget jag tänker gå in på.
 
Eftersom TS skriver:
alexanderpersson skrev:
Är inte så insatt i företagsekonomi men det finns kanske någon som är?
så ville jag förenkla svaret. Du har givetvis rätt och det vi båda försöker säga är att idén inte är genomförbar inom lagens råmärken.
 
Grundidén är inte genomförbar på ett lagligt sätt som sagt, men att ha ett företag kan göra att man kanske får lättare att kunna göra inköp fördelaktigt om man kan skaffa konto hos grossister, hade själv den idén med mitt husbygge, dock när det väl är dags orkar/hinner man inte dra i det för att det är för mycket att göra, så ska man göra det får man vara ute i lite god tid...

En til detalj angående att bygga med eget företag är att man har mycket stakare konsumentköpskydd osv som privatperson, så om nått går fel brlir det jobbigare om man köper genom sitt företag...

Ska man ha eget bolag är KB smidigare än AB så länge man inte omsätter för mycket för då klarar man sig utan revisor och administrationen blir mycket enklare.
 
MrPlow
Som konsument har du konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen i ryggen... Mellan företag är det fri avtalsrätt.

Sen att AB kräver revisor är inte sant.
 
B
Betald moms får man väl att dra av och återfå så länge man gör moms-deklarationer i ett företag, även enskild firma.
Jag funderade på att bygga hus på företaget med alla inkomster och dra av snabbt som en kostnad, men det sprack med långsam avskrivning och risk för förmån.
 
B
MrPlow skrev:
Som konsument har du konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen i ryggen... Mellan företag är det fri avtalsrätt.

Sen att AB kräver revisor är inte sant.
Beror på storleken.
 
Ok, det var inte många rätt i den här tråden.

1. Företag (undantag de som verkar i momsfria branscher t ex sjukvård) betalar inte moms. Köper de något för 100:- så får de räkna av momsen (20:) mot den moms de debiterar sina kunder. (Ingående och utgående moms på redovisningsspråk). Om de inte har någon försäljning kommer de att fp den inbetalda momsen återbetald av Skatteverket. Det paxman skriver om moms ovan är alltså HELT FELAKTIGT!

2. När företag säljer produkter måste de alltså debitera moms (undantaget momsfria varor/tjänster som ovan) som de sedan betalar in till staten (minus avdrag för den moms de betalat på köpta varor/tjänster).

3. Var är vinsten i att bygga huset som AB eller för den delen företag? Visst, företaget betalar ingen moms, men när AB/KB/enskild firma säljer huset till dig måste det ju lägga på moms.

4. Varianter finns så klart. En god vän med renoveringsobjekt insåg att han skulle behöva massor av verktyg. Han köpte ett konkursbo och skapade ett bolag av detta. Nu hyr han ut maskiner och går med vinst på det samtidigt som han har massor av verktyg att renovera för.

5. Ja, ett AB behöver en insats om minst 50kkr ett s k aktiekaptial. Men det innebär ju inte att man behöver ha 50kkr stående på ett konto. Pengarna används i verksamheten! Dock ska man vara medveten om att man inte får förbruka mer än 50% av sitt aktiekapital utan att upprätta en kontrollbalansräkning och vidta åtgärder.

6. Nej, ett AB behöver ingen revisor om två av följande tre kriterier är uppfyllda:

Nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
Balansomslutning på högst 1,5 miljoner kronor.
Högst tre anställda.
 
  • Gilla
plan-g och 3 till
  • Laddar…
S
På 2,8mille så har du 560.000kr att dra av i moms.
AB kräver insättning med 50.000kr i pengar eller material, det lär inte vara några problem med allt byggmaterial.
Registrering och sånt kostar några tusen plus revisor eller redovisningsprogram.

Banken kommer troligen inte bevilja ditt AB lån utan säkerhet för banken till ditt husbygge. Så du får troligen själv ta lån som du själv får låna ut i andra hand till ditt AB.

Sen när huset är byggt så får du inte använda det privat om du inte vill hyra det av företaget eller förmånsbeskattas. Så alternativet blir att sälja det till dig själv. För att inte försätta aktiebolaget i konkurs och förlora dina fodringar i detta företag så måste AB sälja det till byggkostnaden+moms.

I slutänden så har du betalt lite mer för huset och gjort hela processen betydligt krångligare. Du har säkert lärt dig mycket på vägen om företagande, men billigare blir det troligen inte.

Men, skulle du fått en bank att låna ut 2,8 mille till ditt AB och bygga huset och sen sälja det för 1kr till dig själv så vet jag inte riktigt vad som händer. Borde finnas någon lag om detta, annars får banken ta smällen.
 
Glöm inte att stämpelskatten blir högre 1,5 för fysisk person och 4,5 för juridisk person.

Vid försäljning finns risken sedan att åka på så kallad "byggmästarsmitta".

Med de tidigare svaren du fått så tycker jag att du ska överväga ifall fördelarna väger upp eventuella nackdelar. Är svaret ja så ta kontakt med en Jurist eller Advokat med inriktning på fastighetsrätt/skatterätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.