Hej,

Nybliven husägare sedan sommaren och bland det första jag reagerade på var att när man tappade upp ett bad så var vattnet inte helt klart, det var lite brunaktigt tyckte jag. Kallvattnet är det dock inget liknande med så det lutade snabbt till att det var varmvattenberedaren (Thermia EPT 13).

I går så pratade jag med en rörmokare i förbifarten och han tyckte jag skulle dubbelkolla så att det var tillräckligt varmt samt tömma ur hela varmvattenberedaren genom att spola varmvatten en timme, kunde bli så tydligen om den stått avstängd en tid.

Huset i sig är från -97 och likaså pannan.

Det finns ett justervred på pannan, det var neddraget i botten och temperaturen enligt mätaren sa 38-39 grader ungefär. Vred upp den i morse till "0" (mitten) och nu så är temperaturen 41-42 grader.

Varmvattnet är betydligt varmare än runt 40 grader ur kranen dock, redan sedan innan. Ska mäta temperaturen på tappvattnet ikväll.

I alla fall, vad är det för temperaturmätare och är det något som är galet? Om temperaturen ligger på över 60 grader i kranen så ska det ju vara lugnt som jag förstått det. Andra tips på vattenfärgen, rost/avlagringar/gammal skitpanna? :)

Tack på förhand!
 
  • IMG_6940.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag har förstått så är det inte helt ovanligt att varmvattnet kan vara lite rostigt och skitigt. Vi har precis fått bergvärme installerad och när den gamla VV-beredaren kopplades ur rann det rejält med brunt vatten ur den, då är det ändå en Nibe Compact med kopparbehållare. (Denna är förövrigt till salu! ;))

Av denna anledning bör man inte använda varmvatten som livsmedel, alltid kallt vatten som fått spola en liten stund när man t ex ska koka kaffe!
 
Rörmokarens tips om att tömma beredaren löste det, mycket bättre vatten! Mätte även tempen på tappvattnet, 55 grader så verkar vara ok!

Fick ett följdproblem dock... Värmen i kåken blev olidligt hög! Runt 26-27 grader! När höstsolen låg på uppmättes temperaturer runt 35 grader :) Vattnet ut i elementen är 26 grader och returer också runt 26.

Jag kanske behöver ha hit en rörmokare som får kika på systemet, men kan ju alltid söka råd här först.

Det sitter en pump som spolar runt vattnet i golvvärmen på nedervåningen och radiatorerna på övervåningen. Förra ägaren hade den i läge 2 av 3. Jag sänkte den till läge 1 i somras för det var för mycket oljud i elementen om vissa var avstängda. Resultatet är ju "bara" att vattnet pumpas runt långsammare, inget som borde orsaka problem ännu. Kanske när det blir kallare.

Min tanke kring radiatorerna är att jag låter dom stå på max och justerar värmen vid elpannan. Men det kanske är helt fel? I somras så låg dom på runt 20 grader vattnet som snurrade runt och dom var svala.

Kan det finnas fler givare, t.ex. en som mäter utomhustempen? Hur ställer man in systemet bättre? Är det bästa att ha hit en rörmokare som får lära och visa mig? Gamla ägaren hade ingen koll och med en väldigt hög elräkning :)

Tack på förhand!
 
Ta dit en röris, be han justera in systemet, om du ska ha radiatorerna på max måste du ha rums-givare till shunten (det är att rekommendera om du inte har det), justera vid elpannan kommer ge dej en massa passande...
 
Japp, har ringt runt till endel och försökt att få en tid, men det verkar vara kört fram till nyår för rörisar. Har tittat endel på hur allt är sammankopplat och insåg precis att shunten är för golvvärmesystemet på nedervåningen. Till elementen på övervåningen så verkar det i mina ögon bara vara rör som går från elpannan och vidare, samma vatten som går ner till golvvärmen också.

Ett jäkla gissel och jag får det inte att gå ihop alltså. Golvvärmen skjuter ut 29 grader och kommer tillbaka 30 grader. Har inga andra värmekällor igång här på nedervåningen, så mest logiskt vore tvärt om.

Bild för den som är intresserad:
http://i61.tinypic.com/r76nv5.jpg

Thermia får man inga direkta bra handböcker till, gamla EPT 13 sedan 1997 verkar ju stendöd på marknaden :)
 
Hej!

Tänkte väcka lite liv i denna tråd. Jag har ännu inte fått hit en rörpulare för att titta på värmesystemet, jag har dock gjort egna efterforskningar. Jag har även planerat att byta ut pannan mot något modernare under Q3 2015.

I somras var framledningstemperaturen 36 grader ut från maskineriet. Finjusteringsratten (som kan sänka/höja framledningstempen) var i botten. Drar därför slutsatsen att framledningstemperaturen på pannan är satt till ca 50 grader.

Nu när vintern har kommit så har jag vridit upp ratten någon millimeter, framledningstemperaturen ligger på 40-41 grader när det är 0:a eller minus 10 ute. Tycker mig ha en väldigt behaglig temperatur på ca 20-22 grader i rummen.

Det finns en utetempgivare på kåken, hur bra den fungerar vet jag inte. Kanske inte så bra med tanke på att framledningstempen inte skiljer sig.

När jag brassar på kaminen blir det runt 25-30 grader på undervåningen och 20-25 grader på övervåningen, dock så bränner pannan på och energiförbrukningen i kåken är oförändrad. Har därför börjat slå på nattsänkning när jag eldar och sedan går värmen igång igen lagom till att elden brunnit ut och täljstenen sakta svalnar.

Hur som helst, 40 grader verkar vara ett rätt lagom värde för värmen här i kåken.

Som jag ser det finns det tre alternativ:

1. Lämna det som det är, fortsätta elda för kråkorna

2. Sänka värmeinställningen till 40 grader så att "0" på finjusteringen blir 40 grader. Blir det extremkallt så kan man alltid öka framledningstempen med 15 grader eller på sommaren minska den till 25 grader (optimalt hade väl varit ännu svalare kan jag tycka).

3. Sänka värmeinställningen till 30 grader så att 0 på finjusteringen blir 30 grader. Då kan man pumpa ut 15 gradigt vatten på sommaren (borde knappt värma alls då) och 45 gradigt på vintern.

Några synpunkter / idéer / tips? Personligen så lutar det åt alternativ 3.

Nu har jag ju inte skruvat upp locket ännu men förhoppningsvis går ju temperaturen att justera som jag önskar det :)

Har även luftat elementen på övervåningen kan meddelas, var rejält med luft, trycket föll från 0,9 bar till ca 0,7, dock så verkar påfyllningsventilen kärva, men också ett uppdrag för helgen för att se om man kan få liv i den.

Trevlig kväll!
 
Kunde inte hålla mig utan skruvade upp den nu när alla gått och lagt sig.

Så här ser inställningen ut för värmekurvan:

program.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det inställda värdet var "C" (samma som från fabrik). Kvicksilvret säger i skrivande stund -5 grader. Då borde framledningstempen ligga på 45 grader ungefär enligt diagrammet. Nu har jag ju dock skruvat ner justeringen och sänkt framledningstempen ca 12-15 grader. Så stämmer allt ska det vara 30-33 grader i framledande vatten. Men det är det ju inte. Det är 41 grader.

Tittar man från i somras då temperaturen var en 20-25 grader ute så borde framledningstempen satts till 20 grader. Eftersom jag då hade den helt nedskruvad så borde det då inte ha varit 36 gradigt vatten som pumpades runt.

Min trötta slutsats just nu är att tempgivaren utomhus är kaputt. Det är väl ändå en 17 år sedan den sattes in. Få hjälpa att mäta så att kablarna är hela från punkt A till B och sedan se om man kan få hjälp med felsökning och ev utbyte.

Alternativt budgetlösningen och ändra programmet till "B" så att den maximala temperaturen blir 40 grader, och sedan nyttja finjusteringen för att öka upp det som behövs. Så man får ratta justeringsvredet beroende på utetemp... Vilket suger...
 
Utgivarna brukar vara väldigt enkla resitorer som normalt sett inte går sönder. Vår sattes in 1985 och fungerade perfekt tills den byttes ut i höstas i samband med bergvärmeinstallationen, samma med givaren i mitt barndomshem.

Det är mycket svårt, för att inte säga helt omöjligt, att dra några slutsatser med bara de värden du anger. Det är så många faktorer som spelar in som är unika för varje hus och varje system, men generellt sett kan man säga att om du upplever att det är lagom varmt i huset så behöver du inte göra så mycket. Kurva C är normalkurva som man bör utgå ifrån. Upplever man sen att det är för kallt eller för varmt använder man finjusteringen. Räcker inte den får man ändra kurva.

Att köra pannan med justeringen är inget som är skadligt. Om du har fungerande termostater i huset så sköter ju de att temperaturen ligger rätt så länge inte pannan skickar ut för svalt vatten. Om du sen håller koll på väderprognosen så kommer du efter ett tag kunna förutse hur du ska justera pannan.

En elpanna kan ju inte slösa energi på samma sätt som en värmepump. All energi du stoppar in i elpannan omvandlas ju till värme i huset så slöseriet sker om du har dåligt isolerat eller släpper ut värmen på annat sätt. En värmepump måste däremot justeras in tillsammans med hela radiatorsystemet för att jobba så optimalt som möjligt. En väl inställd bergvärmepump ger ju 3 kW värme för varje kW man stoppar in i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.