Finns det vita skruv som är gjorda för sockelmontering? Skall hyra en Hilti borrmaskin då det är betongväggar och behöver veta dimension på borret som jag skall borra hålet till pluggarna med.
 
Ja det finns vit skruv till socklar. Borrdimension beror mest på pluggval men 5,5 mm och röd eller gul plugg borde fungera. Någon annan får utveckla, sitter med platta...
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Vilken borrdimension skall jag välja för plugg om skruven har dim 3.2x35? (Biltemas)
Och vilken dimension om jag väljer en skruv med dimension 3.9x57? (Julas)
 
yuphin skrev:
Vilken borrdimension skall jag välja för plugg om skruven har dim 3.2x35? (Biltemas)
Och vilken dimension om jag väljer en skruv med dimension 3.9x57? (Julas)
Borrdimensionen styrs av pluggvalet så läs dokumentationen till den plugg du väljer så blir det helt rätt. En av de vanligare pluggfabrikaten är Thorsman. I bifogad dokumentation kan du se att rekommendationen för gul och röd plugg i betong är 5.5 mm. Rekommenderad skruvdiameter för dessa pluggar är 3,5 - 5 mm. Du ska välja en skruvlängd så att skruven helt tränger igenom pluggen och "tittar ut" minst några mm.

Eftersom det handlar om golvlister så är det inga krafter att tala om så jag är ganska säker på att även en skruv på 3,2 mm kommer att fungera utmärkt. Ska man hänga en tung TV ovanför sängen är det lite viktigare att göra helt rätt.

Jag skulle köra på julaskruven och röd plugg men Biltemas och gul går säkert också även om man rent formellt går utanför specen både avseende diameter och längd

Visa bilaga Skruvplugg TP Tekniska data.pdf
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Varför inte vita spikplugg?
 
1337 skrev:
Varför inte vita spikplugg?
Fungerar ju också men jag tycker de brukar synas mer. Sen tycker jag nog det bara går marginellt snabbare med tanke på att man måste vara rätt försiktig med hammaren för att inte få slagmärken på listen. Med skruv och skruvdragare tycker jag även att det är lättare att få kontroll om man exempelvis måste pressa ned listen vid ojämna golv. Jag brukar lägga typ en halvmetersbit regel ovanpå listen rakt ut från väggen och trycka ner denna och därmed listen med knäet när jag skruvar åt. Då får man helt tätt mellan golv och list.
 
IOM att skruven är klenare än vad Thorsmans rekommenderar så kan man prova att borra 5 mm.
Färgen på spik slår man lätt bort, skruv funkar bättre.
Har nyss gjort detta med både spik och skruv och nästa gång blir det bara skruv.

Protte
 
Jag kör fast mina lister med vit härdad stålspik! Funkar kanon.

Finns färdiga vita skruvpluggar om 4,5mm
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
Det finns ju även små pistoler som skjuter stålspik i betong, om du ändå skall hyra alltså.
 
Blev en Hilti borrmaskin med 5.5mm borr, förhoppningsvis går det mycket smidigare än med min gamla Meec där man får borra i 2 min för att komma in 3-4 cm
 
Bästa är så klart att skjuta.. Snyggt och smidigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.