Hej.
Ska till att inreda vinden(1.5 planare)
Tänkte ha 4st nätverksuttag på övervåningen. Måste jag dra 4st nätverkskablar från mediacentralen på bottenvåningen eller finns det annan lösning.

Mvh Kristian
 
Det är ju den klart bästa lösningen. Man kan också dra en från mediacentralen till en switch på vinden och gå med fyra kablar från switchen till de nya uttagen. Fast det kräver ström till switchen som dessutom måste stå på dygnet runt så det känns inte som en bra lösning.
 
peternicklas
Dra upp en kabel och dela sedan med en switch. Tänk efter, tror nog att du behöver fler än 4 uttag! Sätt dubbla uttag när du ändå är igång. En switch tar väldigt lite ström. Kanske kunde vara bra med en switch med trådlös nät även på ovanvåningen.
 
Så jag kan alltså ha en dhcp router som det går 1st nätverkskabel till en switch som sen går till valfritt antal uttag.

Kommer användas till datorer, mediaspelare, tv
 
bjornligan skrev:
Så jag kan alltså ha en dhcp router som det går 1st nätverkskabel till en switch som sen går till valfritt antal uttag.

Kommer användas till datorer, mediaspelare, tv
Ja, det går fint. Det är så man brukar göra, förutom att ha switchen på vinden. Jag tänker mer på hur min egen vind ser ut med väldigt varmt på sommaren och många minusgrader på vintern, vilket inte ger en bra miljö för elektronik. Din vind kanske är bättre anpassad. 😊
Jag håller definitivt med om att dra dubbla uttag överallt, på något konstigt sätt saknas det alltid uttag...
 
  • Gilla
bjornligan
  • Laddar…
Müssli skrev:
Ja, det går fint. Det är så man brukar göra, förutom att ha switchen på vinden. Jag tänker mer på hur min egen vind ser ut med väldigt varmt på sommaren och många minusgrader på vintern, vilket inte ger en bra miljö för elektronik. Din vind kanske är bättre anpassad. 😊
Jag håller definitivt med om att dra dubbla uttag överallt, på något konstigt sätt saknas det alltid uttag...
Strålande.
Vinden kommer bli fullt inredd och isolerad så inomhusklimat.
 
peternicklas
bjornligan skrev:
Så jag kan alltså ha en dhcp router som det går 1st nätverkskabel till en switch som sen går till valfritt antal uttag.

Kommer användas till datorer, mediaspelare, tv
Du får bara ha en DHCP server för att det ska fungera bra. Det går att ha fler men då kan du få problem med att det blir olika nät. Jag har en Router med DHCP, sedan 4 switchar kopplade på lite olika sätt men alla styrs av routern.
Ska du ha bredbands-TV så kolla vilket protokoll de använder och så att switcharna stödjer detta.
 
Bara en dhcp router kommer användas. Vad är då nackdelen utöver att jag måste ha en strömsatt switch. Då nätverkskabeln tydligen klarar informationen från flera källor. Är det bara datahastigheten som blir lidande om det är så att jag belastar alla uttag samtidigt?
 
peternicklas
bjornligan skrev:
Bara en dhcp router kommer användas. Vad är då nackdelen utöver att jag måste ha en strömsatt switch. Då nätverkskabeln tydligen klarar informationen från flera källor. Är det bara datahastigheten som blir lidande om det är så att jag belastar alla uttag samtidigt?
Ja den enda kabeln ska ju hantera all trafik mellan våningarna. Kör du med Giganät så är det inga problem.
 
Det finns några nackdelar med att bara dra en kabel upp till en switch.

Det blir mycket besvärligare om du skulle vilja använda något av uttagen till något annat, t.ex en fast telefon eller TV-signal över nätverkskabel.

En annan nackdel är om du har/skaffar fiberanslutning. Då får man normalt separata nätverk ur fiberboxen för internet/TV/telefoni. Har du bara en kabel upp och vill använda både TV och internet på vinden måste du skaffa 2 st VLAN-switchar för att få nätverket att fungera bra i hela huset.

Om du enkelt kan fixa rören för att klara separata kablar mellan nätverksuttagen och mediacentralen ska du absolut göra det. Sätt då en patchpanel i mediacentralen och helst dubbla nätverksuttag på alla platser, dvs 8 nätverkskablar till vinden.
 
Kan du dra ett VP-rör/slang till varje uttag så gör det. Merkostnaden är liten.
Jag skulle föreslå 20mm rör så att du får in dubbla nätverksuttag.
 
Problemet är från mediacentralen på bottenvåningen går det bara ett vp rör till ovanvåningen
 
peternicklas
peternicklas skrev:
Om du har ett 16 mm. rör så får du i 2 st tp kabel OM du köper rätt kabel. Denna [länk] fungerar att dra dubbel i ett 16 mm. rör.
Det måste vara något fel i beskrivningen av den kabeln?
Det står både "patchkabel" och "solida ledare". För mig är det motsatser som normalt inte kombineras i samma kabel. Patchkabel klämmer man kontakter på, och solida ledare ansluts med slitskontaktering i en patchpanel eller nätverksuttag.

Jag vet att det finns kabelkontakter för solida ledare, men vem använder sådana?
 
peternicklas
Söker man kablar på t.ex. Ebay så är det solida patchkablar när det samtidigt är AWG23.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.