Oj! :surprised:

Nu har vi fått kostnadsförlag på vårt planerade utbygge. Och det blev lite mer än vi hade tänkt oss... Så nu behöver jag hjälp med att resonera - alla åsikter och spekulationer emottages tacksamt!

Bakgrundsfakta: Originalhuset är 200 år, ganska orört, i timmer. Ev utbygget är en liten låda på 12 kvm, innehållande badrum och tvättstuga. Det är ritat av en arkitekt som är van att arbeta med gamla hus, byggnadsminnen etc. och är ritat för att synas så lite som möjligt.

I utbygget skulle vi få gott om plats för våra moderna bekvämligheter, och skulle slippa ha vattenledningar, vattenånga o.dyl. inne i det gamla huset. Bekvämt och bra, men dyrt.

Å andra sidan skulle det vara möjligt att klämma in ett badrum modell mindre inne i det befintliga huset, i skafferiet (som nu är toa) om man flyttade en plankvägg någon meter in i salen som ligger intill. Tvättstugan fick i så fall vara i badrummet i uthuset, där det är gott om plats. Då fick man springa ut varje gång man skulle tvätta, men å andra sidan skulle det bli billigare.

Just nu är vi bara två stycken. Men vi vill ju bo i huset länge, och såsmåningom kan det ju tänkas att vi blir fler, vem vet.

Ekonomin: Priset på utbygget skulle bli 360 000 (Hela huset kostade 450 000 i inköp).

Iofs skulle väl vår ekonomi klara ett lån till på 400 000 utan att braka samman helt, men å andra sidan tycker vi om att göra annat med våra pengar än att bara bo...

Hjälp! Hur skulle ni göra?
 
Vi har tvättstugan i ett uthus som är sammanbyggt genom åren
med pannrum och snickarboa.
Min sambo (som tvättar mest) tycker att det är riktigt bra att ha det utomhus i stugan.
Då kan man hänga tvätt och ha bra med plats, hör inte maskinerna osv.
Barnvagnen (som ofta är lerig & dann) står också där istället för inomhus och tar plats.

Våra 2 badrum i huset är små men fullt dugliga för badkar i ena och dusch i ena.
Det går inte att göra nåt spa av dem men det är heller inte intressant för oss.
Ska man hårddra det så är 2 toastolar och 1 duschmöjlighet viktigare än 2 dusch.

Det som är intressant i din frågeställning om hur ni ska göra är väl hur mkt. huset
är värt idag på marknaden ?

Det låter lite vansklingt att låna på det dubbla om huset inte är värt mer än 400tkr ex.vis.

Jag tycker inte det är värt pengarna, det kommer nog inte höja värdet med 365tkr,
men det beror som sagt på vad huset är värt.

Det är mina tankar i alla fall.
 
30 000/kvm verkar väldigt dyrt! Se http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=23449
12- 13 000/kvm verkar mer normalt.
Oups, glömde att det är badrum, de kan tydligen kosta hur mycket som helst :-[
Är allt medräknat, porslin, tvättmaskin osv?
Lejer ni bort allt eller tänker ni göra något själva?

 
Det är inklusive material och allt jobb (schaktning, bortforsling av jord, rörmokeri, el o.s.v.), men kakel, klinkers och inredning tillkommer (vi har det mesta redan). Yttertaket är handlagd falsad förzinkad plåt med ståndrännor.  

Förresten, det glömde jag säga, i priset ingår också flytt av befintlig elcentral och omdragning av all befintlig el i det gamla huset.  
 
Jamen, då får du ju räkna bort 70 - 100 000:- för elen ;)
Har för mig att jag sett i en annan tråd att ni ska ha golvvärme, el eller?

Vi sitter lite i samma sits, velar om vi ska bygga nytt eller reparera det vi bor i nu och ev bygga till det oisolerade trapphuset :-/
Det plockar på en massa vid reparation för det är alltid en massa "innan vi kan göra det måste vi gjort det"

Jag skulle byggt till, men det är för att vi gjort det förr i flera omgångar.
Vi byggde det mesta själva med hjälp av kompisar med lämpliga yrken, murara, golvläggare, elektriker osv :D Tyvärr har vi inga sådana känningar här :'(
 
Det pris ni fått låter inte rimligt för en utbyggnad på 12 kvadrat. Ta offerter från fler och inte bara på totalentreprenad. Det låter helt orimligt även om man drar bort kostnaden för eldragning. Sedan kan ni få ner priset genom att göra en hel del själv. Vi diskuterar ju 12 kvadrat-det är ju ingenting. Tänk på att du skall ha samma sak med fuktspärrar och allt om du sätter det i uthuset så ur den synvinkeln blir det ingen besparing. Personligen skulle jag bygga till. Jag tycker att badrum skall man bygga på modernt sätt och helst inte i något som man bör tänka på byggnadsbevarande i.
 
En gång på 90-talet planerade vi att bygga till  48m2 ( flytta kök, extra toa...+++) som skulle kosta 600tkr = helt rätt pris. Vårt hus på 120m2 var inte mycket mer värt än 700tkr på den tiden och skulle aldrig öka i värdet upp till 1.4 efter tillbyggnaden.
Ingen byggde och ingen letade efter så dyra hus mitt i skogen ;). Läget var helt fel! Vi var nära att göra en dålig fastighetsafärr trots att man säger att det är svårt ;).
Som tur var så besinnade vi oss i tid och så småningom sålde utan problem eftersom priset sattes under 1mlj.
Vi ställde oss rätt fråga i rätt tid ....  som Jocke N. skriver om.
Även om man tror att man kommer att bo länge i samma hus och att man ska helst inte tänka på framtida vinster/förluster så kan det hända saker i livet som tvingar en att sälja snabbare än man tror. Då är det bara bra att tillbyggnads/ renoveringskostnader ( banklån) föjler någorlunda husets framtida marknadsvärde. Annars blir det bara den efterföljande ägaren som blir riktig glad.  
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.