F
Jag har köpt ett hus där det följde med en del snickerimaskiner, men fundar på att göra mig av med en del av dem pga all plats de tar. :(
Jag har svårt att bedöma värdet på dessa. Vad kan man begära vid en annonsering på Blocket?

De är alltså av märket Luna och tillverkade 1982-83
Alla maskiner är för 3-fas

Vertikalfräs/pinnfräs (eller vad den kallas) L 28
Medföljer en hel del olika stål till denna och ett "stödbord" med rullhjul eller vad man ska kalla det (det i orange på bild).

Rikt och planhyvel L 39
Medföljer 3 omgångar extra stål till den

Planslip YP 1300 (Står IBL-slipen tillverkare UMAB på en skylt på den)
Medföljer en påse med olika slipband

Sedan är det en EJCA maskin som jag inte alls vet vad den kallas.
Den verkar vara för att fräsa ur spår för att sätta ihop möbler.

Bilder på de 4 första finns här ->
http://s1080.photobucket.com/albums/j322/FaC_/Luna maskiner/


Har även några fler maskiner som jag inte bestämt mig om jag ska behålla.
Vore dock roligt och veta ungefär värde på dem också.
Det är:
Luna bandsåg LBS 470
Med några extra sågblad

Luna såg L 18
Med några olika sågklingor och stödbord

Samt en Luna spånsug som jag inte kollat beteckningen på ännu.

För tillfället så har jag inga bilder på dessa 3, men jag kan ta några bilder på dem också...
 
Jag är absolut ingen expert på värdering men skulle tro 5'/maskin +- ?. Kolla blocket under en tid.

Om du tror dig vilja utnyttja maskinerna någon gång i livet så behåll dem. Det är riktigt bra maskiner, nytillverkas/reservdelar fortfarande av ejca.se. Nypriset är säkert runt 100'. Tips, bygg ram med hjul till dem så att du kan skjuta ihop dem i ett hörn när de inte används.

/Lukas
 
  • Gilla
Sailorman
  • Laddar…
F
Jo jag kollar blocket rätt mycket men just dessa verkar inte säljas så ofta.

Sedan funder jag om medlemskap i en liten "snickeriverkstad" för privatpersoner som finns på orten.
Där får man tillgång till liknande maskiner som de som finns i mitt garage nu och några till.


Fann just en likadan bandsåg som den jag har på blocket idag men som vanligt inget pris, kanske jag ska ringa och fråga vad han tycker den är värd? ;)
 
Jag fick min Lini L18 för 1100:- men det var mycket tur. Har sett ett par på Blocket senaste året för 6-7500:-. Känns kanske lite i överkant.
Men vilken skatt! Jag hade aldrig förmått mig sälja nån av dina maskiner och det är tur du bor så långt bort :)
Men då är jag sån att nu sitter jag med Arboga pelarmaskiner och måste sälja den ena pga att jag inte har plats, och det svider..... Gillar halvgamla, rejäla maskiner.

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
L 28 6000-11000 kr
L 39 9000-15000 kr
Yp 1300 1500- 4000 kr
Är nog en stämborr maskin men det som sitter i ser ut att vara en långhålsborr så det kan även vara en vertikal långhålsborr och dom är svårsålda rättare sagt så är det inte många som använder dom. Men den ser smidig ut och jag personligen är intresserad av den så den blir billig men jag tror att 2000-6000 kr

LBS 470 4000-8000 kr
L 18 beror på vilket justerbord men jag misstänker det enkla/vanligast 4000- 9000 kr
Spånsug säkerligen en W 178 vanligast spånsugen från luna vid den tiden 1500-3000 kr

Dom lägre priserna är från privat personer jag set på blocket dom högre är från maskin-nasare
Sedan har jag sett billigare och dyrare på respektive maskin

Mvh Pär en ejca favorit kille
 
F
Tack för alla svar.
Uppdaterade sidan med bilder på L18 och spånsugen.
Så kanske ni kan kolla om vad det är för justerbord på sågen. (kolla bild 3)
Till L 28:an så är det nog det vanliga som man sätter i ett spår på ovansidan av bordet.
http://s1080.photobucket.com/albums/j322/FaC_/Luna maskiner/

Att L 28:an kan vara värd så pass mycket hade jag inte en aning om. Då känns det lite svårt att släppa den för halva det priset.

Jag ska ta och kolla upp lite mer vad det är för delar som följer med stämborrmaskinen.
Underlättar ju lite nu när jag vet vad den kallas:)

Spånsugen ser inte riktigt ut som W 178 när jag jämför med bilden på en sådan
http://www.retrade.se/aitem?aitem_id=200302
 
L18 har vanligaste justerbordet

Spånsugen var inte alls det jag trodde utan en större och förmodligen bättre. Kolla om du hittar någon form av data på fläkten.Om inte så behöver man veta insugets diameter, storlek på motor och kanske diametern på trumman och fläkthjulets diameter utifrån det kan man kolla upp hur pass stor volym fläkten har och på så vis fixa ett rättvist pris

Den samlingen av maskiner klarar av att bygga det mesta som går att tillverka i trä. Så den är väldigt fin, inte bara som hobby. Visserligen inte dom nyaste men är väldigt stabila och otroligt prisvärda.

Pär
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
fac, visst postar du här när du bestämt dig för prisbild eller om du lägger ut dem på blocket. Jag är eventuellt intresserad av en eller flera maskiner. Det finns ju för övrigt också ett köp och sälj forum.
 
Fac, var (vilken ort) i västerbotten finns maskinerna?
 
F
norrbottenstorpet skrev:
fac, visst postar du här när du bestämt dig för prisbild eller om du lägger ut dem på blocket. Jag är eventuellt intresserad av en eller flera maskiner. Det finns ju för övrigt också ett köp och sälj forum.
Ja det kan jag göra.
Och jag vet det finns en köp och sälj-del i forumet, men jag tänkte först kolla lite ungefär va dmaskinerna kan vara värda.


gstv
Maskinerna står i Norsjö.
 
F
pär h skrev:
L18 har vanligaste justerbordet

Spånsugen var inte alls det jag trodde utan en större och förmodligen bättre. Kolla om du hittar någon form av data på fläkten.Om inte så behöver man veta insugets diameter, storlek på motor och kanske diametern på trumman och fläkthjulets diameter utifrån det kan man kolla upp hur pass stor volym fläkten har och på så vis fixa ett rättvist pris

Den samlingen av maskiner klarar av att bygga det mesta som går att tillverka i trä. Så den är väldigt fin, inte bara som hobby. Visserligen inte dom nyaste men är väldigt stabila och otroligt prisvärda.

Pär
Tack för svaret Pär.
Har haft en hel del att göra så jag har inte haft tid att kolla spånsugen förrän nu.
Men här kommer lite mer information iaf.

Spånsugen har insugsdiameter 15cm (mätte utan att plocka loss det rör som satt fast)
Texten som sitter på motorn som jag lyckades läsa (tog foto med mobilkameran så en del var lite svårläst)
KMERa 80 G 2
5189 /5,1982 (kan inte läsa första siffran men det verkar vara serienummret)
2800U/min (r.p.m)
B5 11,5kg
1,1kw
4.32/2,5 A
220/380
VDE 0530 Teil 1972

Det är byggt som ett litet "rum" runtom spånsugen så för att kunna se om det finns någon lapp mot väggen måste jag köpa nya dammsugarpåsar och städa lite runtom så inte hela garaget blir fullt med sågspån.

Den förre ägaren använde maskinerna är använda till att tillverka bland annat stolar och bord som han sålde.
Han tillverkade även fönster och garagedörrar till sig själv.
 
F
Hoppas få sälja allt till samma person.
Även om det blir billigare än om man sålt dem var och en för sig på blocket så är det nog enklare än att stå där i slutändan med de kanske svårsålda maskinerna.
Blocket är ju lite av ett lotteri ibland och när man bor i Västerbottens inland så blir det ju troligtvis färre som orkar köra hit och köpa sakerna.
Kan bara inte komma på vad som är ett bra pris på allt.
30k låter det för mycket? Det är ju ändå en del extra saker med..
 
Tror det är extra svårt att sälja allt till en person. Prova först att sälja av de maskiner du inte vill ha alternativt lägg ut alla i ett paket. Men att hitta någon som har de pengarna och behöver alla maskiner/tycker det är värt att köpa alla maskiner tror jag är svårt. 30k är inte för mycket men jag tror det kommer vara svårt att hitta en köpare.
 
Jag har fortfarande dålig koll på helheten prismässigt. Men så här låter min analys:
Antalet köpare till en sådan maskinpark är inte jättestor och troligtvis så har vi som vet något om dessa maskiner redan maskiner och därmed försvinner ytterligare köpare...sen kanske någon intresserad bor långt ifrån.

Du började ämnet med att skriva att du skulle spara en del maskiner och det visar att du nog någon tänkt använda dem. Jag skulle spara dem. Tänk om du måste skaffa maskinerna igen...
 
Hej om dom fortfarande är till salu är jag också intresserad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.