Har fått så mycket hjälp på detta forum, tänkte ge tillbaka(y)

Köpte hantverkartjänster från Byggmax och Hornbach i somras och ville ge en kort rapport på hur det gick. Sammanfattningsvis, Hornbach var en mardröm och Byggmax hade märkligt många mellanhänder.

stamgatan-61-6-tr-ostberga_226095.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag köpte en 5a som hade renoveringsbehov utan större erfarenhet från "hemma-fix". Då man hört mycket negativt om hantverkare generellt var det viktigt för mig att renoveringen gick rätt till. Det skulle inte vara stort fokus på pris, utan istället trygghet.

I samband med resorna till bygghandeln för att välja ut material insåg jag många börjat erbjuda hantverkartjänster. Både Byggmax och Hornbach hade inte hållit på särskilt länge med detta, vilket reflekterades i osäkerheten från personalen när man ställde ingående frågor. I slutändan bestämde jag mig för att lägga följande beställning:

Byggmax hantverkartjänster
  • Bredspackling, 2 lager
  • Målning av tak
  • Målning av vägg


Hornbach hantverkartjänster
  • Stegljudssdämpning
  • Lägga parkett
  • Sockellist montering
  • Övergångsskena montage


Lägga bestllning
  • Hornbach kräver att man köper material från dom. Byggmax vill att material och utrustning ska finnas på plats.
  • Hornbach vill att man packar ihop en beställning innan hantverkaren kommer på besök för uppmätning. De vill även ha betalt för uppmätningen innan. (Dumt, förklarar sen)
  • Byggmax fick jag träffa en "kontaktperson" utan krav på motprestation. Han besökta min lägenhet och vi gick igenom vad som behövdes göras. Riktigt bra service!(Egentligen ska man mäta själv och lägga beställning på webben).


Då sätter vi igång
Första 3-4 veckorna gick till att riva ut allt. Det grejade jag själv tillsammans med vänner och familj. Det var många lager tapeter och många lager golv. Det var betydligt jobbigare än väntat. Efter det skall Byggmax börja bredspackla + måla, sedan skall Hornbach lägga parketgolv mm.

IMG_5098.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggmax
På första dagen dyker det upp en "byggledare" från en hantverkarfirma (inte Byggmax) tillsammans med två yngre killar. Jag hade förväntat mig att personen från Byggmax som jag träffat i planeringstadiet skulle dyka upp. Av dessa två yngre killarna kunde jag enbart kommunicera med en, på engelska. Det märkliga med detta mötet var att "byggledaren" egentligen inte behövdes för att en av de yngre killarna, "ledaren", var kunnig, ärlig och pålitlig. Han svarade även på alla mina frågor. Det visades sig även att så fort vi satte igång med bredspacklingen så var "byggledaren" ute ur bilden och jag hade kontakt med "ledaren" för inköp och övriga praktikaliteter. I samband med min andra leverans av bredspackel upptäcker jag nu att det är ca 5 personer som jobbar i bostaden, "ledaren" är inte på plats och ingen kan engelska. Så man får köra teckenspråk. Med andra ord ser det ut på detta vis:

Byggmax > Kontaktperson på Byggmax > "Byggledaren" från hantverkarfirma > "Ledaren" > Arbetarna

Jag har inga problem med konstellationen då arbetet blev grymt bra. De jobbade riktigt hårt då det var en tajt deadline och resultatet blev väldigt bra. Men det kändes något onödigt. Men jag antar att "Arbetarna" inte kan få uppdrag på ett annat sätt.

Hornbach
Som tidigare nämnt vill Hornbach att "man packar ihop en beställning innan hantverkaren kommer på besök för uppmätning". Det innebär att vid uppmätningen kan det visa sig att man ev plockat ihop för mycket/lite material om man mätt fel. Dessutom kan det vara så att hantverkaren föredrar vissa trösklar över andra, detta resulterar även till att varor måste bytas ut. Är man expert och vet vad man vill ha kanske denna process funkar, men någon som är okunnig kommer nog vara tvungen att uppdatera sin beställning efter man faktist träffat och pratat med en hantverkare på plats. Detta inträffade mig. Vi var tvungen att lägga till mer parkett och byta trösklarna i den tidigare beställningen. Hantverkaren skickar denna uppdatering till Hornbach.

Beställningen anländer och jag märker direkt att de har utgått ifrån initiala beställning, dvs innan man träffat hantverkaren. Jag ringer och meddelar de detta och personen som svarar på Hornbach säger "jag är säker på att jag packat allt". Nu blir det problem. Samma person som packat varorna är även personen som mottagit ärendet. Nästa dag ringer det någon från Hornbach och säger "vi har skickat allt, vill du ha mer varor får du betala för det".

Hantverkaren frågar mig om vad vi ska göra då golvet börjar ta slut (tog 1 att lägga det mesta) och de "rätta" trösklarna kommer behövas snart. Det märkliga är att hantverkaren är liksom inte "Hornbach", jag kan inte ta diskussionen med honom. Det är ett externt hantverkarföretag som inte är särskilt intresserad av att vara en representant för Hornbach som ska hjälpa mig få ut varorna jag faktist beställt och snart kommer få en faktura på.

Efter jag och hantverkaren diskuterat ärendet visar sig att på hans tidigare jobb från Hornbach fick han enbart en planka över. Det visade sig att Hornbach inte kompletterat beställningen på hans begäran. Det var precis det som hänt i detta ärende! Jag ringde direkt till chefen och förklara att ni har ett problem i systemet som resulterar till att era kunder blir anklagade för stöld av arbetarna på Hornbach. Hon bad mig att be hantverkaren komma till butiken och hämta allt som behövs. Så i slutändan löste det sig tur som var. Jag fick även transportkostnaden tillbaka då både jag och hantverkaren varit tvungna att åka fram och tillbaka till butiken för att få rätta varor.

Slutsats
Jag tror båda företagen har missat den verkliga möjligheten med hantverkartjänster. Anledningen till hantverkartjänster är en stor möjlighet är för att det råder ett förtroende problem i branschen som eldas på av program som "Fuksbyggarna". Det är liksom inte brist på hantverkare. Därför är det viktigt att man lägger energi på att skapa ett förtroende längs hela kedjan och inte bara i början av försäljningen.

Kommunikation är A och O. Hornbach kunde lova saker i butiken men sedan när man träffade hantverkaren blev han överraskad över det löftet. Vill man hålla en god service måste man göra det längs hela leveransen, inte bara i början. Man kan liksom inte förvänta sig att hantverkarfirman med 3 anställda ska vara lika service-orienterad. Därför är det viktigt att första kontaktperson faktist håller kontakten under hela arbetet. Jag upplever det som att båda misslyckats med detta.

En annan intressant aspekt. Som nöjd kund, varför ska jag ringa Byggmax nästa gång jag behöver hjälp när jag nu kan ringa direkt till "ledaren" och säkert få ett betydligt lägre pris? Jag tror många nya uppdrag kommer uppstå i samband med bra hantverkarjobb. Därför är det viktigt att man äger hela säljledet och inte bara introduktionen.

Inköp av material borde Byggmax hjälpa till med. Hantverkarna var väldigt specifika om vilken typ av färg och vilka penslar de vill använda. De slutade med att de köpte materialet själv och jag kompenserade i efterhand. Tänk dig själv om jag hade åkt och köpt budgetpenslar för att jag vill spara pengar, inte så himla kul för hantverkaren.

Vinnare?
Om jag måste välja en vinnare är det Byggmax då Hornbach lyckades göra bort sig på beställningen. Men om Hornbach ändrar på sina rutiner, dvs låter hantverkaren kommer på besök först och sedan beställning kommer de undvika missöden som detta.

Före
IMG_5197.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
IMG_5313.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
stefancrs och 19 till
  • Laddar…
Personligen skulle jag aldrig någonsin ha hantverkare hemma som man inte kan prata med på åtminstonde engelska. Det är som upplagt för problem. Jag vill kunna diskutera problem och lösningar utan att rita bilder och annat.
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl och 1 till
  • Laddar…
Jättebra utvärdering! tror utförandet kan skilja beroende på vad det blir för hantverkare. Frågan är kan byggföretagen vara bättre på att välja hantverkare än dom rena förmedlingsföretagen som http://www.sokhantverkare.nu och brabyggare?

/Abbe
 
Tack för en bra sammanställning!

Jag blev ändå förvånad över att du inte hade mer problem än du haft (jag är väl lite för cynisk). Trots allt verkar du ju nöjd med slutresultatet och det känns ju inte som så mycket mer strul än vid en vanlig hantverkstjänst (underleverantörer som inte pratar ditt språk osv).
Det är ju ändå en relativt ny tjänst de erbjuder och därmed har de ju chansen att slipa processen närmsta tiden.

Att de "riskerar" att du i fortsättningen ringer direkt till hantverkaren tror jag inte att dom ser som något problem, jag tror inte att dom tjänar jättebra på förmedlingen utan att det mer är en god service och ett sätt att få folk att våga beställa varor från dom. Förmodligen har din hantverkare en bra deal direkt med Hornbach/Byggmax så att han fortsätter beställa material därifrån.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
bjolo360 skrev:
Förmodligen har din hantverkare en bra deal direkt med Hornbach/Byggmax så att han fortsätter beställa material därifrån.
Hantverkarfirman som jobbade på uppdrag av Hornbach upphörde med samarbetet efter mitt jobb. Hans förklaring var att det var för mycket strul med en mellanhand samt att Hornbach attraherade "jobbiga kunder". Tror han syftar på icke-kunniga kunder.
 
Mikael_L
Tack för en trevlig tråd/redovisning.

Jag tror du sätter fingret på flera viktiga saker inom denna ganska nya företeelse



Mikael_Swe skrev:
En annan intressant aspekt. Som nöjd kund, varför ska jag ringa Byggmax nästa gång jag behöver hjälp när jag nu kan ringa direkt till "ledaren" och säkert få ett betydligt lägre pris? Jag tror många nya uppdrag kommer uppstå i samband med bra hantverkarjobb. Därför är det viktigt att man äger hela säljledet och inte bara introduktionen.
Eller så gör det inte så värst mycket, de hantverkare som dom har förmedlat kanske kommer köra på byggmax/hornbach material i viss uträckning även efteråt, åtminstone inte ha något emot att kunden har anskaffat den vägen.
 
  • Gilla
Mikael_Swe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.