jag tycker kutterspån är ett fantastiskt material att isolera med. det andas. luktar gott och är relativt enkelt att hantera. Alla pratar om brandrisken, visst,men å andra sidan finns det mycket som kan brinna i ett gammat trähus. dessutom tror jag att kutterspånen pga att den hela tiden "jobbar" med fukten, så är den faktiskt lite fuktig hela tiden, Eller vad tror ni? dock har jag nu ett problem med den för jag kan inte klura ut hur jag får upp kutterspånen allra högst upp i nock. finns inga blåsmaskiner för kutterspån att hyra och det lilla utrymmet högst upp är nu bara 20 cm brett. några kreativa lösningar? och jag vill verkligen inte ha plast, mineral ull eller nåt Poly-jox i det här huset.
 
Lövblås? :D

Finns Eco fiber som fungerar som spån, men brinner sämre och isolerar bättre.
 
Såg för inte så länge sen ett hus där det tog sig i kutterspånen. Branden utom kontroll fast brandkåren var där snabbt, och huset väntar nu på rivning.
 
slaskman skrev:
Såg för inte så länge sen ett hus där det tog sig i kutterspånen. Branden utom kontroll fast brandkåren var där snabbt, och huset väntar nu på rivning.
Man skall inte måla fan på väggen :confused:
Det är klart att kutterspån + mycket luft (vilket är idén med isoleringen) är potentiellt brandfarligt.
Men det finns massor av hus med sådan isolering. Jag bodde själv i ett i 24 år.

Det gäller förstås att vara noggrann med skorstenen, så inte heta rökgaser kan läcka ut.
Och att inga slarviga elkopplingar finns på vinden.
 
Pga tyngdlagen fick jag inte upp kutterspånen i nock :) så jag hittade linull som syrran fått över (lika ekonörd som jag). Den tryckte jag i högst upp. Blev superbra. I skorstenen blev det rör. Behövde inte ens flytta balkar.
 
Annars ska man kunna fylla jutesäckar med spån och trycka upp på besvärliga ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.