Ska dra om lite vattenrör i huset, Det jag ska göra är att byta ut dom gamla igensatta galvade rören från vattenmätaren till VVB och till punken där alla rör fördelas i huset. Det är ett litet hus med en toalett utan dusch, kök och ett duschrum i källaren.

Det jag funderar på är om 22mm pex räcker som huvudledning för kallvatten till fördelaren? Det är en sträcka på ca 6m sedan grenas det ut till kök och toalett där rören är 15mm pex ca 6m vardera, sedan till duschen ca 3m 15mm pex.

Vad tror ni räcker 22mm pex för detta?
 
P
Det räcker gott och väl!
 
Fast om det är en synlig ledning vi snackar så rekommenderar jag 22 kopparrör.
 
Är det inte än väldig skillnad på 22 cu och 22 pex? Pex har väll 3mm väggar och är då bara 16 invändigt medan cu borde vara närmare 20. Det blir ca 200mm2 för pex och ca 300mm2 för cu, alltså 50% mer genomströmning med koppar rör.
 
Krilleman
50% mer i Cu?

Innerdiameter Cu 20mm 314mm²
Innerdiameter PEX 16mm 200,96mm²

63% av arean kontra koppar. (inte för att vara besserwisser, men jag kunde inte låta bli)

Men en 22mm PEX är likvärdig 22mm koppar flödesmässigt. Då PEX:en har mindre motstånd än kopparröret.

Jag röstar på samma alternativ som Ws1, är det synligt så dra koppar!
 
Det kommer att vara synligt ca 20 cm så det sör jag nog inte mig . Men ni tror att pex 22mm räcker för mig?
 
kulle
jahaja452 skrev:
Det kommer att vara synligt ca 20 cm så det sör jag nog inte mig . Men ni tror att pex 22mm räcker för mig?
Absolut
 
Följer man dom dimensioneringsråd som finns så skulle jag rekommendera dimension 28 pex på huvudledningen från mätaren.
 
Krilleman_215 det beror du på vad du utgår ifrån 315 är 157% av 200 :)

Jag skulle nog gått på pex28 mest för känslan att vatten flödet inte stryps.
 
kulle
Jag har 22 pex som huvudstam med 15 pex som avstick till alla förbrukningar och har inga problem med tryckfall vid flera samtidiga förbrukningsställen öppna.
 
om man får sticka in en liknande dimesioneringsfråga:
I torpargrunden, från inkommande vatten till fördelaren; v-v och vidare kallvatten i huset.
Jag har en rulle 15mm pex och är rädd för att den blir för klen att använda.
Alternativ:
1. köp 22 mm pex eller grövre, tex 32 pem
2. koppla dubbla ledningar
Jag är sugen på alt.2 - är det en dumsnål ide?
 
Krilleman
Ursäkta min tröghet. Men jag fattar interiktigt vad du menar...
 
jag skall försöka förklara bättre. I min torpargrund har jag idag inkommande vatten och vattenmätare. Jag skall bygga om och flytta varmvattenberedare. Då passar det bättre att jag dra om inkommande vatten efter vattenmätaren till ny uppgång i huset, fram till ny fördelare. Det är den sträckan jag undrar om, ca 10m ledning.
Kan jag som snål-alternativ parallell koppla två 15mm pex eller är det bättre att köpa 22mm pex. Alternativt grövre.

Nu när jag förklarar andra gången verkar iden lite dumsnål, det blir antagligen dyrare att köpa kopplingar än rätt ledning. :) Då är det bara problemet att hitta slag på meter och inte hel rulle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.