Jag har byggt ett trädäck på ca 40 kvm (som det ej behövs bygglov för). På 18 av dessa kvadratmeter har vi tänkt att sätta tak, och behöver således bygglov på den takade delen.

Min fråga är: När räknas det som tak? Är det när plasttaket är monterat eller räknas det som tak redan när man har reglat upp, men ännu inte hunnit montera själva taket?

Anledningen till att jag frågar är att jag redan har monterat upp stolpar och några takreglar i samband med att trädäcket byggdes. Jag har även monterat en del av plasttaket.  

Så nu undrar jag om jag måste plocka ner dessa stolpar innan jag söker om bygglov eller om de får stå kvar?

Tror ni att det skulle vara tillåtet att lägga tak på 12 av de 18 kvadratmeterna redan nu innan bygglov söks, för att sedan bara montera dit de sista takskivorna när  bygglovet är klart?

Tacksam för synpunkter/erfarenheter!  
 
Ett skärmtak på 12kvm får du bygga utan bygglov (gäller för en och tvåbostadshus), alltså kan du sätta upp det taket. Resten måste du ha bygglov för innan du lägger taket (det är taket som räknas, inte takstolarna).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.