Tjena,

Jag har haft 2 olika firmor på besök och lyssnat på vad de har att erbjuda. Jag har också försökt läsa mig till lite här och på nätet om egen installation. 5000kr/år i löpande kostnader är inget för mig men frun är påstridig att vi måste ha larm. Egenhändigt byggt är ok bara det kommer upp..



Förutsättningar för oss:

1.
- 2-våningshus
- uppvärmt förråd (8m från hus)
- 2015 uppvärmd friggebod (30m från hus)

2.
Sommarstuga (utan el långt ut i skogen där vi är ifrån månader i sträck). Huset får ses som viktigast men gör inget att få koll på vår nybyggda sommarstuga.

Kostnad: Kring 10000 som start.

Centralt för oss:
- trådlöst
- stereokopplade brandlarm, 2 i huset, 1 i förråd och 1 i kommande friggeboden (totti 4st)
- en kamera på nedervåning i huset
- 5 dörrdetektorer
- sms-lösning vid larm, rökutv, strömavbrott mm
- iphoneapp


Är det något ni ser som inte kommer funka eller något jag missar? Jag skulle verkligen uppskatta en länk, ryggdunk.. el slapp in the face. Givetvis svävar man iväg när man ser alla fräsiga upplägg med det smarta hemmen men det kostar i pengar och tid. Finns risk för att jag kommer dit i framtiden men har jag dessa storslagna ideer från start så kanske det skiter sig för att jag inte får ihop det. Vi kommer troligen bo i nuvarande hus i 4år till sen ett nytt så det kanske är bra att starta småskaligt.
 
  • Gilla
gadu^
  • Laddar…
Zeke_Varg skrev:
- 2-våningshus
- uppvärmt förråd (8m från hus)
- 2015 uppvärmd friggebod (30m från hus)

- stereokopplade brandlarm, 2 i huset, 1 i förråd och 1 i kommande friggeboden (totti 4st)
Alldeles för få rökdetektorer i min mening.
En rökdetektor täcker max 60 kvm.
Varje dörröppning (nedbyggnad från taket) hindrar röken att ta sig vidare.
Jag rekommenderar en rökdetektor i varje sovrum, över trappan, gillestuga/vardagsrum, tvättstuga.

Vi har ett enplanshus med källare 100+100 kvm, följande sitter monterade: sex rökdetektorer (3* sovrum, förråd, kontor), två kombidetektorer (rök & värme, över trappan, tvättstugan). Vi har inte haft ett enda larm från någon av detektorerna förutom när jag testar detektorerna. Vi har en rökdetektor några meter ifrån kaminen, det har rykt in lite några gånger men det har inte blivit något larm.

Källarens utformning ser ut ungefär som ett X, det gör att jag monterade en detektor i varje hörnrum.

Jag har planer på att montera en rökdetektor i vardagsrummet/matplatsen/köket och en kombidetektor i korridoren i källaren där elcentralen sitter.
 
Tack för förslagen! Ska kolla lite och se vad som skiljer sig åt. Agility ser ut att vara lite mer slim ut och det går att stoppa undan själva centralen.

Huset är 120, dvs 60kvm per plan men jag är inte främmande för att addera ett par till brandlarm.
 
Hej,
Nu ville du ha sms om larm går, men det går att koppla till larmcentral för ganska billig peng. De länkade larmen borde klara att koppla till larmcentral.

Jag betalar 80kr/månad till falck, utryckning kostar 1500kr. Finns nog fler än just falck också. Har inte haft nåt falsklarm på 3 år, så det där med de som har fria utryckningar tror jag inte man har så stor nytta av.

Som gsm abonemang har jag ett utan månadskostnad men med faktura för det man ringer. Klart skönare än kontantkort som man måste ladda. Alltele tror jag det var.

Lycka till
 
Jag är i samma läge som du dvs frugan villa ha larm och jag vill inte att det skall kosta för mycket.

Det verkar vara ett stort prissteg så fort det skall vara en kamera integrerat i larmet. Jag tror det därför är bättre att köra den separat dvs en vanlig nätverkskamera.

Jag funderar på detta larm som en kollega har och är nöjd med:
http://www.alertelectrical.com/cat/4/esp-infinite-wireless-burglar-alarm-kits
 
Placera aldrig central med inbyggd manöverpanel direkt innanför dörren bara.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
pelle242 skrev:
Jag är i samma läge som du dvs frugan villa ha larm och jag vill inte att det skall kosta för mycket.

Det verkar vara ett stort prissteg så fort det skall vara en kamera integrerat i larmet. Jag tror det därför är bättre att köra den separat dvs en vanlig nätverkskamera.

Jag funderar på detta larm som en kollega har och är nöjd med:
[länk]
Finns budgetlarm i Sverige också. Tex.

http://www.tradera.com/item/301872/215561020/gsm-hemlarm-villalarm-inbrottslarm-ios-android-nyhet-

eller

http://www.tradera.com/item/301872/215425081/hemlarm-gsm-baserat-med-app

Frågan är om det är värt att chansa. Finns stor risk att det bara är skräp.
 
PowerSeries Neo

Kan det vara nåt? ..eller blir det för dyrt eller mer komplicerat än de andra?

Det viktiga är inte att det är svinmycket olika fräsiga funktioner, det viktiga är att det funkar att använda appen, inga konstigheter att larma av och på och att det är driftsäkert. Ett stabilt larm... och trådlöst. Finns det?
 
spinout skrev:
Finns budgetlarm i Sverige också. Tex.

[länk]

*snip*

Frågan är om det är värt att chansa. Finns stor risk att det bara är skräp.
Är annonsen på den nivån skall man nog inte ha så höga förväntningar på supporten:
"Unik svart låda funktionen visar de senaste 72 avväpnade skivor"
"Inbyggd klocka chip , kommer tiden inte att förlora utan ström"

Bortsett från mina språkliga anmärkningar, det jobbar på 433 MHz, har kombinerad centralenhet och manöverpanel med inbyggd siren. Pengar i sjön oavsett vad man råkar ropa in det för.
 
Trådlöst går bort för mig. Massa problem när man ska byta batterier. Gick över till trådbundet och det är så mkt enklare.
 
probeb skrev:
Placera aldrig central med inbyggd manöverpanel direkt innanför dörren bara.
Dock kan man undra om inbrotten kommer från huvud dörren...knappast. Huvudsaken att den inte syns.
 
vanpire skrev:
Trådlöst går bort för mig. Massa problem när man ska byta batterier. Gick över till trådbundet och det är så mkt enklare.
4 år utan problem på Bosch solution. Trådlös är helt ok.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Dock kan man undra om inbrotten kommer från huvud dörren...knappast. Huvudsaken att den inte syns.
En hel del inbrott sker via entrédörren. Då ofta centralen sitter där när du köper billigt larm.
 
hemlarm-paket-4-multizon-med-gsm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har haft ett larm installerat i hemmet ett tag nu, men det jag saknar är en smart larmapp där man har möjligheten att i princip göra det mesta med hemlarmet. Har surfat runt lite dom senaste dagarna och hitta ett larm som jag tror uppfyller mina krav (y) Det är ett hemlarm med gsm och smartphone larm app som finns på http://www.larmhem.se/3-hemlarm . Sen slipper jag månadskostnader då larmhem.se inte har extra avgifter. Nu är jag även på jakt efter fönsterlås men var kan man köpa bra och inbrottssäkra sånna??
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.