Tänkte bygga min egna snickeribänk och såg här på forumet att ask eller bok var de bästa träslagen. Men det är dyrt och svårt att få tag på i vanliga bygghandeln.

Vad är det nästa bästa alternativet som jag kan hitta på vanliga byggvaruhus som Fredells, Bauhaus, XL Bygg osv (sthlm)? Kvalitet? Typ (limfog, massivt)?

Det behöver inte vara vackert trä. Det viktigaste är att det håller sig någorlunda rakt och styvt. Bordet ska stå i ett fristående garage dvs ouppvärmt med risk för "garagefukt"
Tänkte bygga bordsramen av 45x95 reglar.
 
Redigerat:
Beror väl lite på vilken typ av bänk du tänkt dig. Blir det en Roubo, klassisk sjöbergs-design eller mft-inspirerat? Vad menar du med ram?
 
Men då har du väl svarat själv? Konstruktionsvirke till ramen och Festool-topp. Vad behöver du mer trä till?
 
Jo men jag undrar vilken kvalisort på virket? Får för mig att vanligt furubaserat virke eller gran är lite för mjukt för ett stabilt bord.
 
Jag skulle säga att kvaliten på virket till ett bord i den storleken inte spelar någon roll om man använder så pass grov dimension som 45x95.

Det som är avgörande hur man konstruerar och sammanfogar reglarna.
Tyckte att konstruktionen i youtube videon var lite onödigt fin, finare än stabil.
 
Tycker att det är synd att jobba m regelvirke till sådant. Kan du inte köpa bra virke (furu o/s eller sidobrädor blir utmärkt) och se det hela som ett kul snickeriprojekt?
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Menar du mjukt som i att det skulle svikta? Det lär knappast vara något problem. Reglarna är ju avsedda att bygga hus med och jag tycker då inte att mitt sviktar speciellt mycket iallafall. ;)

Mer allvarligt så har jag två väldigt snarlika konstruktioner, skillnaden är väl bara att jag sammanfogat med Domino istället för fickskruvar.

Dels är det fräsbordet där toppen är 120cm x 80cm. Till detta så har jag klyvt, hyvlat och vändlimmat reglarna så dimensionerna på virket är väl runt 40mm x 80mm. Det bordet känns riktigt stabilt. Nu är det ju ett fräsbord så jag har förstås inte utsatt det för enormt mycket våld.

Den andra är en arbetsbänk jag gjorde till barnen. Vanliga 45x95 reglar monterade enligt filmen fast med Domino. Detta bordet är lite mindre och framför allt lägre. Nu har barnen fått riktiga hyvelbänkar så i somras så skulle detta underrede åka till återvinningen. När det skulle upp på släpet så passade jag på att kolla hållfastheten lite. Utan något annat verktyg än mina 102 kg så lyckades jag faktiskt inte göra någon åverkan alls.

Jag tycker nog att du lugnt kan köra enligt planen och se til att få ihop bordet av 45x95 reglar. Skulle det mot all förmodan inte hålla i längden så har du ju alltid lärt dig något och nästa blir bättre. Gör nu inte som jag och läs och fundera på alla aspekter i all evighet. Då blir det aldrig något bord. Jag tror förresten att det finns en tråd om mitt fräsbord. Hittar du den så kan du ju kolla datum på inläggen så förstår du nog vad jag menar. ;)

Förresten, när det har pratats om ask och bok i samband med arbetsbänkar så gäller det nog snarare toppen till "riktiga" gedigna hyvelbänkar. Toppen skall det ju arbetas på så den behöver vara hård och slittålig. Underredena är nog inte sällan gjorda i just furu. Men nu var det ju inte en sådan du skulle bygga, det kan vänta till tvåan...

EDIT: Två år tog det mig visst att bygga fräsbordet. Tyvärr ser man inte mycket av underredet på bilderna men lite kan man skymta: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/177511-design-av-frasbord-rad-och-tips.html
 
Redigerat:
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Tycker att det är synd att jobba m regelvirke till sådant. Kan du inte köpa bra virke (furu o/s eller sidobrädor blir utmärkt) och se det hela som ett kul snickeriprojekt?
Enda risken jag kan se är att de skulle kunna vrida sig när de torkar. Ser du något annat problem?
För min egen del är detta inget bekymmer eftersom mitt arbetstempo gör att reglarna garanterat hinner bli mer än möbeltorra innan jag använder dem och då tar jag av de som fortfarande är raka.
 
jac skrev:
Enda risken jag kan se är att de skulle kunna vrida sig när de torkar. Ser du något annat problem?
För min egen del är detta inget bekymmer eftersom mitt arbetstempo gör att reglarna garanterat hinner bli mer än möbeltorra innan jag använder dem och då tar jag av de som fortfarande är raka.
Mjuka, sprickor, knastar, vridna, fuktiga, ådring som är på kors/tvärs, skurna så att kärnan är kvar. Tappar etc blir klent pga virket är klent. Svårt att använda stämjärn/hyvel pga att träet är så "ostabilt" Men visst, i övrigt är de bra. ;)

Klart man kan bygga bra bänkar av regelvirke (torkat) men jag tycker att det är synd som sagt.
 
Daniel_N skrev:
Mjuka, sprickor, knastar, vridna, fuktiga, ådring som är på kors/tvärs, skurna så att kärnan är kvar. Tappar etc blir klent pga virket är klent. Svårt att använda stämjärn/hyvel pga att träet är så "ostabilt" Men visst, i övrigt är de bra. ;)

Klart man kan bygga bra bänkar av regelvirke (torkat) men jag tycker att det är synd som sagt.
I övrigt tycker jag att det är bra att bygga med vettigt virke även på "enklare" saker. Då får man bra tillfälle att träna hyvlibg, sågning, fogar osv. Mkt bättre att börja beta av nybörjarfelen där än när det är dags för matsalsbordet.
 
  • Gilla
bjoar564 och 1 till
  • Laddar…
Ja, ok i stort sett så har du väl rätt i det du säger. Men i detta fallet är det ju inte tal om varken tappar, hyvlar eller stämjärn (se videon TS länkade till ovan). När väl den första bänken är på plats så kan ju TS börja fundera på den "riktiga" bänken.

Jag relaterar till mig själv och tänker också på en annan aspekt av det hela, nämligen att det skall bli något bygge alls. Nu har ju TS skapat några trådar kring denna bänk och snart vill vi väl se en byggtråd också?

För att ge lite bakgrund:
Själv har jag väl planerat min nya bänk i snart ett år nu. Nyligen hade jag äntligen bestämt mig för att köra på ett underrede av 90x90 limträpelare och tänkte försöka göra slag i saken snarast. Vad händer då? Jo, Daniel_N säger ungefär samma sak som han gör här i inlägg #7. Lättpåverkad och velig som jag är så börjar jag tänka om och antagligen har min egen bänk nu i ett slag blivit försenad ytterligare ett år. :D

Förhoppningsvis så är inte DarrenB lika vankelmodig som jag men man vet aldrig. Själv så hoppar jag t.ex. ofta över lunchen bara för att jag inte kan bestämma vad eller var jag skall äta. (Det är därför jag är så liten och mager.)

Nu försöker jag alltså kompensera mina egna brister genom att prata för regelvirke så att åtminstonde TS kan komma igång med sin bänk. ;)


TILLÄGG: Jag ber om ursäkt för att jag glider bort från ursprungsfrågan. Vi förstör inte tråden med mer psykoanalys.
 
Redigerat:
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
jac skrev:
Ja, ok i stort sett så har du väl rätt i det du säger. Men i detta fallet är det ju inte tal om varken tappar, hyvlar eller stämjärn (se videon TS länkade till ovan). När väl den första bänken är på plats så kan ju TS börja fundera på den "riktiga" bänken.

Jag relaterar till mig själv och tänker också på en annan aspekt av det hela, nämligen att det skall bli något bygge alls. Nu har ju TS skapat några trådar kring denna bänk och snart vill vi väl se en byggtråd också?

För att ge lite bakgrund:
Själv har jag väl planerat min nya bänk i snart ett år nu. Nyligen hade jag äntligen bestämt mig för att köra på ett underrede av 90x90 limträpelare och tänkte försöka göra slag i saken snarast. Vad händer då? Jo, Daniel_N säger ungefär samma sak som han gör här i inlägg #7. Lättpåverkad och velig som jag är så börjar jag tänka om och antagligen har min egen bänk nu i ett slag blivit försenad ytterligare ett år. :D

Förhoppningsvis så är inte DarrenB lika vankelmodig som jag men man vet aldrig. Själv så hoppar jag t.ex. ofta över lunchen bara för att jag inte kan bestämma vad eller var jag skall äta. (Det är därför jag är så liten och mager.)

Nu försöker jag alltså kompensera mina egna brister genom att prata för regelvirke så att åtminstonde TS kan komma igång med sin bänk. ;)


TILLÄGG: Jag ber om ursäkt för att jag glider bort från ursprungsfrågan. Vi förstör inte tråden med mer psykoanalys.
Ok, erkänner, missade videon. Har kollat nu. Darren: mitt tips är att kolla vidare på youtube, videon innehåller bland annat den sämsta limning av två MFF-skivor jag har sett. Gillar också hur han helt magiskt får cirkelsågen förbi tvingen på regeln när han sågar mdfen. Rekommenderar dig ( om du ska bygga ngt liknande) att bygga mkt rejälare. Stumfog m lim o 2 fickskruvar är inte överdrivet starkt när det utsätts för belastning uppifrån.....
Bättre är tex ihoplimmade 45x95 ( så att det blir 95x90) som ben. Fäst sen utanpåliggande 45x95/120 med kraftiga träskruv (ej fickskruvar). Då har du en kraftigare liggande ram+ Fullängd på benen. Ännu bättre blir det om du sågar ut i benet så att ramen kan vila där, se skiss. ImageUploadedByByggahus.se1411099337.117537.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
jac skrev:
Ja, ok i stort sett så har du väl rätt i det du säger. Men i detta fallet är det ju inte tal om varken tappar, hyvlar eller stämjärn (se videon TS länkade till ovan). När väl den första bänken är på plats så kan ju TS börja fundera på den "riktiga" bänken.

Jag relaterar till mig själv och tänker också på en annan aspekt av det hela, nämligen att det skall bli något bygge alls. Nu har ju TS skapat några trådar kring denna bänk och snart vill vi väl se en byggtråd också?

För att ge lite bakgrund:
Själv har jag väl planerat min nya bänk i snart ett år nu. Nyligen hade jag äntligen bestämt mig för att köra på ett underrede av 90x90 limträpelare och tänkte försöka göra slag i saken snarast. Vad händer då? Jo, Daniel_N säger ungefär samma sak som han gör här i inlägg #7. Lättpåverkad och velig som jag är så börjar jag tänka om och antagligen har min egen bänk nu i ett slag blivit försenad ytterligare ett år. :D

Förhoppningsvis så är inte DarrenB lika vankelmodig som jag men man vet aldrig. Själv så hoppar jag t.ex. ofta över lunchen bara för att jag inte kan bestämma vad eller var jag skall äta. (Det är därför jag är så liten och mager.)

Nu försöker jag alltså kompensera mina egna brister genom att prata för regelvirke så att åtminstonde TS kan komma igång med sin bänk. ;)


TILLÄGG: Jag ber om ursäkt för att jag glider bort från ursprungsfrågan. Vi förstör inte tråden med mer psykoanalys.
Visst har du rätt (och fel;) om arbetsbänkar! Rätt i att det är dumt att göra det för krångligt när man ej har ngn bänk alls. Så helt rätt, skruva ihop ngt enkelt är bra. Steg 1 tycker jag tom är ännu enklare: köp eller bygg bra bockar, stjäl gammal innerdörr på återvinningen o börja jobba.

Men du jac kommer inte undan m det - du har ju redan en fin bänk så du har inget akut behov, nu måste du höja nivån;)
 
Redigerat:
Tack för alla proffssvar!! :)

Det låter som att jag övertänker projektet. Tanken från början var att skapa en billig bänk då en Festool MFT är för dyr så nu ska jag back to basics och köra med normalbra virke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.