Hej!
Jag och min sambo planerar att köpa tomt och bygga hus i Västernorrland. Det jag skulle vilja ha är era synpunkter på tomtpriset.

Strl ca 1400kvm
Sluttningstomt med blandskog
Ca 4 km till centrum
Havsnära & strandnära, väg och 1 tomt nedanför
Eget avlopp krävs
Vatten vid tomtgräns
Både fritidshus & åretrunthus i området
Taxeringsvärde tror jag var 80 000:-
Mäklare säger att tomten i dagsläget är värd ca 100 000:-
Begärda priset är 150 000:-

Dagens planbeskrivning säger att man får bygga 60 kvm och i två plan + 25 i sidobyggnad. Kommunen har godkänt en ändring av planbeskrivningen till att man ska få bygga 1/5 av tomtytan. De boende i området har överklagat, så nu ligger det hos länsrätten. Kommunen säger att det kan ta mellan 3-5 år innan något beslut går igenom, men de tror att det kommer att gå igenom.

Ska vi chansa på att det går igenom och betala 150'? Går det igenom kan tomten bli värd ca 200-250'. Men om det inte går igenom är den nog inte värd 150'.

Frågan är också vad vi gör medans vi väntar på nytt beslut. Ska vi bygga garaget på ca 60kvm och bosätta oss där så länge? Eller ska vi börja bygga en del av huset och sedan bygga ut?

Idag bor vi i lägenhet, men vill slippa de dubbla kostnaderna och ha både lägenhet och villa, därav funderingarna om vi kan börja sätta upp ett mindre hus...

Tacksam för alla tips och svar, lämna gärna mailadress om du har lust att diskutera mera.

Ska tillägga att vi hört att ett par köpte en tomt med samma planbeskrivning för ca 400 000:- nyligen. Det var skogstomt och ett hus på ca 50kvm, byggt i mitten av 80 på tomten.

Är då priset 150 000 jämförbart med vad de betalade? De har väl ändå VA fixat och ett hus som borde vara värt 100' minst...?
 
Om jag fattar dig rätt är det 50000kr ni riskerar om det inte går er väg (samt ett mindre hus). För mig låter det som lite pengar när du ska bygga ett hus.

Om ni gillar läget på tomten så tycker jag att ni ska köpa.

 
Begär ett förhandbesked på ett bygglov hos kommunen. Får Ni detta har Ni sedan rätt att få ersättning av kommunen om överklagan går igenom.

Värdet på tomten är omöjlit att komentera då man inte sett den eller ens vet vilken stad det gäller, men solklart är det en värdebegränsning med 60+25m2 medan närmare 300m2 skulle ge ett grymt lyft.
 
Menar du att om beslutet inte går igenom så betalar kommunen ut mellanskillnaden i värdet??? Om värdet är 100 000 och vi köper nu för 150 000, så betalar kommunen ut 50 000 om överklagan går igenom?
Kommunen har ju godkänt beslutet redan. Nu är det de som bor där och miljökontoret mfl som överklagar. Behöver vi värdera tomten av mäklare innan då och ha värdet på papper? Förklara mera!
 
Det får allt vare en mycket oerfaren bygglovshandläggare som skulle ge positivt förhandsbesked på något som är uppenbart planstridigt.

Efter länsrätten kan detaljplaneändringen överklagas till regeringen, där det tar ytterligare ett år eller två.

Tycker ni att ni vill ha tomten, oavsett om det blir för ett fritidshus eller en villa? I så fall är ju 50.000 kronor jordnötter i sammanhanget. Om ni däremot inte alls vill ha tomten enbart som fritidshus, bör ni tänka er för två gånger: det kommer förmodligen att dröja flera år innan detaljplanen vinner laga kraft. Vill ni vänta så länge innan ni bygger er stora villa?
 
Jag säger bara - haka inte upp er på EN tomt. Det går fler tåg och här verkar det vara många OM och MEN. Låter spekulativt tycker jag.
 
Moz skrev:
Menar du att om beslutet inte går igenom så betalar kommunen ut mellanskillnaden i värdet??? Om värdet är 100 000 och vi köper nu för 150 000, så betalar kommunen ut 50 000 om överklagan går igenom?
Kommunen har ju godkänt beslutet redan. Nu är det de som bor där och miljökontoret mfl som överklagar. Behöver vi värdera tomten av mäklare innan då och ha värdet på papper? Förklara mera!
Man kan i enighet med PBL begära ett förhandbesked från kommunen. Enligt PBL är detta förhandsbesked bindande så till vida att om Ni av någon anledning ej får bygga det Ni blivit lovade så skall kommunen kompensera Er.
Tyvärr har jag läst för lite rättsfall för att ha tillräckligt bra koll på hur kompensationen fungerar i praktiken.
 
Det där med förhandsbesked och kompensation kan du glömma direkt. Förhandsbeskedet gäller ALLTID gällande plan. Skickar ni en en ansökan om bygglov över maximi idag får möjlighet att invänta kommunens bedömning (förklara ärendet vilande i väntan på eventuellt laga kraftvunnet beslut) eller undergå prövning direkt (och få ett negativt beslut).

Kompensation erhålls om det blir någon negativ skillnad mellan kommunens förhandsbesked och slutliga beslut.
 
Tack för alla svar!
Verkar som det bara är att avvakta ett beslut...
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Nu är det klart i alla fall.
Vi håller på att skriva papper och göra upp med betalningen, så snart är vi tomtägare...i alla fall.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.