Man bör/skall ju egentligen ha en dörr som öppnas utåt från en bastu, men är det tillåtet att ha en skjutdörr i en bastu?

Jag har ett ganska litet badrum och måste komma på något sätt att få plats med både bastu och dusch, så en skjutdörr skulle spara lite plats.

Fråga #2: Om jag vill använda befintligt klinkers som golv i bastun, vad har man då för material underst under väggarna? Vanlig träregel mot golvet i våtutrymme känns inte riktigt rätt tycker jag... ???
 
Tillåtet eller ej, ha inte skjutdörr!!!

Tänk dig själv att du snubblar i bastun och råkar bränna upp halva armen på bastuaggregatet och då ska försöka ta dig ut och skjutdörren kärvar...

(Det här med snubbla över aggregatet kan faktisk hända, en kompis till mig lyckades med det.)
 
En "utanpåhängd" dörr, alltså en som inte går in i väggen borde väl fungera? Riktigt tät blir den inte, men inluft ska ju till ändå ;) I nödfall tror jag att man springer ner den om det behövs :-/

Men titta lite närmre på bastudörrarna, TYLÖ:s är inte stora! Ytterkarmmått: 185 x 71 x 7 cm Ingångsöppning: 59 cm
Harvias är också liten
En mycket fin glasdörr i ett något enklare utförande än våra ordinarie Harviadörrar. Karmen är i fingerskarvad al och även dörrhandtaget är av al. Dörrbladet består av 8mm härdat glas och är mycket slagtåligt.

Modulmått 7-1850
Karmmått 690x1835
Matr. i karm Al

 
Jag är fullt medveten om risken... :(
Min kära farfar råkade snubbla till och sätta rumpan mot deras egna stenfyllda plåtaggregat, med stora sittsvårigheter som följd i flera veckor efter incidenten... :-[

Om det blir en skjutdörr så blir den som morsan påpekar en utanpåliggande som "åker upp" om man lutar mot den. Jag ska dock försöka att trixa till det ritningsmässigt om det funkar att få dit en vanlig dörr. Tack för tipsen!

Saken är den att vårt badrum har sån konstig form, halvt avlång med en lång sned vägg och ett hörn med ett hörnbadkar (jag kan visa en ritning när jag ritat upp det).

Jag tänkte plocka ut hörnbadkaret och få plats med bastu + använda bef. avlopp & vattenanslutningar till en dusch istället.

Inga ideér om material mot befintligt golvklinker? ???
 
Har du kollat hur de där mini-bastuarna för badrum som finns på marknaden är konstruerade? De ska ju stå på befintliga badrumsgolvet...

Provsatt sådan på OBS (Gränby Centrum) (Ähum, Coop forum heter det visst nuförtiden...)
 
Jo, dom är små och smidiga, men mitt badrum har sån konstig form att det inte riktigt fungerar om jag vill behålla befintligt avlopp...

Jag försöker infoga en bild under, får se om den syns direkt eller om det blir en länk...(kommer inte åt min ftp-sajt härifrån)...
hmm...vi får se ...

http://img490.imageshack.us/img490/3245/sauna7hd.jpg

Cirkeln visar vaar avloppet är, och där står det ett hörnbadkar idag, som då ska bort till förmån för den tänkta bastun.. :)
 
Hej

Jag håller på att bygge en bastu i källaren, på ett befintligt klinkergolv.

Jag har gjutit upp en klack, dels för att få en jämn yta och för att få upp reglarna från golvet. På klacken har jag sedan lagt takpapp. Har gjutit in bultar som sticker upp några centimerer från klacken. I reglarna har jag sedan borrat hål. Detta gör att reglarna ligger väl förankrade på klacken.

Se min bifogade bild. Hoppas bilden går att visa (Första gången jag tar med en bild ;))

x1pV7CH-HgkLU1WbLMbQXUXox2rhq1HugmJYWHMzbRGmFiGbPmXjH_RBrC6g1S_zv4nrp7sj4t-WRZPSG_vSiiDw5nvLUfHaS6Lh0SeaI0jxj8GCRZV6i9nhl-iYGuCkCRyXTwaxQuvH2Y0n5-Nw0VwGw
 
Snyggt! Precis vad jag sökte! Det tror jag blir riktigt bra!

Ingen annan idé om lösning som dock inte blir så permanent som mattiasx lösning? Om man kanske vill ta bort bastun av någon anledning? (Fast då kanske man lägger om hela golvet i alla fall och för sig... )
 
JockeR skrev:
Jo, dom är små och smidiga, men mitt badrum har sån konstig form att det inte riktigt fungerar om jag vill behålla befintligt avlopp...
Jag menade inte att du skulle köpa en sådan, bara att du skulle kolla hur deras undersida är konstruerad och hämta inspiration.
 
Oops, missuppfattade dig där sorry.. :-X

Bra idé! Ska åka förbi och krypa lite och se hur dom gjort :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.