R
Hej,
Jag har en tallbuske på tomten som växt sig stor genom åren (har planterats på 90-talet). Jag har nu sett här på höstkanten att både min tall och en som står en bit längre bort på grannens tomt har vissa barr som gulnat. Min första tanke var att de håller på att dö?

Jag har även en häck som gränsar till andra grannar med små gröna blad, typ någon form av liguster?

Jag undrar vad ska jag göda tallen respektive häcken med och när på året ska man göra detta? VIll få tallen att trivas och häcken att bli tät.
 
Gödning av vedartade växter på vår och försommar, ej senare än midsommar. Att tallen gulnat kan bara rn efftekt av den ovanligt torra sommaren.kanske inget att bry sg om.
 
R
ok, men vilken gödning kör man med då för gran/tall?
 
Tror inte man behöver gödsla tallar med tanke på att de normalt växer på sandrik mark med låg näringshalt. Tallar släpper barr med jämna mellanrum. De nästan ruggar när de gör sig av med gamla barr.
 
R
okej, hoppas den klarar sig då
 
Skogsbolagen gödslar ju sina skogar med aska....
Men som sagts ovan, tallen trivs bäst på näringsfattig mark, möjligen att du kan vattna ett tag om du mistänker att det är torrt.
Tallarna runt min gård håller också på att göra sig av med en massa barr.
 
R
aha okej, ja då kanske allt är i sin ordning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.