Förra årets torpövertagande har lett mig in på den snåriga stigen torpägare alla måste vandra, underhåll. Nu råkar det dock vara bland det roligaste jag vet och jag är skitglad för att jag äntligen är man i mitt eget hus, kan göra fel utan att bli uppläxad och slutligen kanske flytta min tumme från centerdelen av handen närmare kanten utan kirugisk hjälp.

Förra året sågade jag upp en vägg och gjorde ett panoramafönster till gäststugan, i år är insatsen högre. Jag skall bygga en bastu i en ytterstuga som inte används till något vettigt alls. Jag har tänkt göra projektet så enkelt och billigt som möjligt, att lära sig planera, snickra och göra fel är minst lika viktigt för mig som att basta.

Som jag tänkt mig detta är att slå upp tre centimeters lister som en kub längs med innerväggarna på stugan. På insidan av dessa sätta upp granpanel och bänkar av ask. Sedan tänkte jag borra ett hål i golvnivå och sätta upp en sån ventilationsgrunka som man kan stänga genom att snurra på den, hålet leder ut i det fria. Samma sak på motsatt sida rummet i takhöjd.

Jag behöver ljus så jag måste även göra ett stort fönster längs ena väggen, har ingen el i stugan. Kaminen har jag tänkt sätta längs ena kortsidan, på samma vägg som dörren kommer sitta eftersom andra väggen är till bänkar. Stugan är avlång, vilket gör det omöjligt att köra bänkar på sidorna.

Med 3 cm list får jag mellan bastuns panel och innervägg på stuga 3+paneltjocklek. Behöer jag lägga isolering därimellan? Vilken form isf? Kan jag isf. bara knöka in isoleringen mellan eller behöver jag även en luftficka? Behöver jag plast som fuktstoppare eller kan jag ignorera det? Vidare med fönster, är det speciella glas och är de isf. dyrare? Runt skorstensröret, hur isolerar jag så de tinte antänder träpanelen eller själva stugans virke och isolering? Gips eller?

Ang. golvet. Jag tänkte lägga plastmatta direkt på det golv som ligger, vilket är trä med plastmatta på (jag river bort den gamla mattan först dock. Kommer detta fungera eller skall jag även här bygga upp en luftspalt och isolera osv.? Jag har inget vatten indraget i stugan där bastun skall vara, men man kommer ju hälla på aggregatet, så behöver jag bygga in ett avlopp i golvet för vattnet att rinna ut isf. (om så bara rätt genom golvet ut i naturen). Avslutningsvis bastudörr... hur svårt är det att bygga, borde jag titta på att köpa en sådan?

Tacksam för alla svar jag får, enstaka eller kompletta!


 
Hej,

Isolera såväl väggar som golv och tak bör du nog göra.
 
Skaffa boken "Finnish Sauna - Construction and maintenance"
 
:D
Vi har också planer på en bastu utomhus, med vedeldat aggregat.
En enkel kamin som används i jaktstugor och i bastu.
Men hur ska man göra med rökrören om man inte vill köpa en dyr skorsten för 3-4000.- Jag vet att man ska ha miniritskivor när man för igenom själva rökröret i väggen men kan man helt enkelt förlänga rökrören men ex spirorör?
eller ska man behöva tillverka en isolerad skorsten av minirit skivor?

Jag behöver tips.... men om man tittar på badatunna.se så har de endast förlängt rökröret som en u-båtsfunktion.
Mvh Lena
 
Stuprör som skorsten fick jag som tips i en kaminbutik men inget jag rekommenderar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.