du skrev innan att du har en avfuktare...?
Ingen av oss har sett din källare så alla svar är mest olika osikter vi har ang omdränering :). Sen är din bedömning skrotupplag bara en beskrivning på en oreda snarare än fuktproblem. Du skrev också att enl en hantverkare finns det inga dräneringsrör lagda runt ditt hus och en stenkista behövs. Konstigt och låter dyrt. Tänk på att hantverkarens första uppgift vid första besök är oftast att skrämma kunden :).

1/Dränering behövs för att leda bort grundvatten om dess nivå stiger upp högre än källargolvnivå. Oftast kopplas på samma rör en takavvattning ( stuprör). Om du misstänker att grundvattennivå stiger upp efter långa regnperioder och ställer till besvär så ska du dränera om. Hur det ska gå i en radhus vet jag ej men om grannarna har samma problem så kanske kan ni göra en gemensan insats.
2/Om det är bara markfukt som långsamt vandrar ut längst väggar närmast golv och har inget ned regnandet att göra så kan du inte dränera bort det även om du dränerar om.
3/om det kommer fuktskador högre upp på vägg under mark så är det fuktskyddande asfalt/tjära skadat och det går att reparera genom att gräva väggen fri och stryka på ett nytt lager asfalt på väggens utsida.
4/ om det bara är kondens sommartid som orsakar källarlukten så avfukta med stängd ventilation i källare och du blir av med lukten.
Till sist glöm inte att källaren är inte byggd för att bo i och använd rätta material vid renoveringen. Undvik helst reglad gips och trä så långt det går. Alla snikare-lösningar varar bara en viss tid. Puts, färg som andas och kakel klinker är säkra kort. Spendera dina pengar på något du har nytta av och inte på det du blev skrämt till att åtgärda.

Jag kallar det en dräneringshysteri när man dränerar om oavsett om det behövs eller ej. Det har blivit en madomsprov för förstahusköpare som vill bevisa att dom kan hålla i en spade :). Grävmaskinägarna är glada för det också.
Man tror på att man blir av med markfuktvandring och sen blir besviken på utebliven resultat. Sen får man beskedd att det tar minst 1 år tills det blir bättre och sen vänjer man sej med att det inte blivit bättre och vill helst glömma hur mycket det har kostat. Det kan också sluta med sättningsskador om man har otur. Väg nu allt för och emot och bedöm dina dräneringsbehov själv
Lycka till!
gaia
 
Redigerat av moderator:
Jag har inte vatten stående i källaren men totalstopp i dräneringen från 1978. Kommer det inte göra någon skillnad om jag dränerar och isolerar och avfuktaren som står där nu kommer att behövas även efter dränering eller?
Huset står på berg.
 
gaia skrev:
3/om det kommer fuktskador högre upp på vägg under mark så är det fuktskyddande asfalt/tjära skadat och det går att reparera genom att gräva väggen fri och stryka på ett nytt lager asfalt på väggens utsida.
4/ om det bara är kondens sommartid som orsakar källarlukten så avfukta med stängd ventilation i källare och du blir av med lukten.
Jag läste i ett svar tidigare i tråden att man inte skulle ta hela väggen, utan bara nedersta delen av sockeln?

Jag tror att vi är mer mot punkt 4 som du beskriver, tror vi börjar med att köra avfuktare med en forcerad frånventilation i källaren som en start. Fungerar inte det får vi gå vidare och gräva.

Tack för alla svar hittills! Jättekul att se att ni är så engagerade här :)
 
Niohundra skrev:
Jag läste i ett svar tidigare i tråden att man inte skulle ta hela väggen, utan bara nedersta delen av sockeln?
Det gäller bara om då man isolerar grunden, inte annars.
 
@Gaia. Koppla ALDRIG takavvattningen till dräneringen det är så fel det bara kan bli.Du kommer ofelbart att dränka husgrunden vid ett kraftigt regn.
Dräneringsrören är som sagt för att grundvattennivån inte ska nå ovanför sulan.
Isoleringen på utsidan av väggen gör man för att få kondenseringen i isoleringen istället för väggen.
Isoleringen gör också att väggen inte suger upp fukt med kapilärkraft.
All form av isolering,gips,trä på väggar under jord är ökända mögel riskkonstruktioner,
 
  • Gilla
scania r500 och 2 till
  • Laddar…
Precis, stuprören skall gå i markavloppsrör och inte i dräneringsrören.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Det här med att all form av gips på väggar under jord är kända mögel-/riskkonstruktioner, vet någon om detta även gäller väggar som är putsade med Gypsum naturgips? Har hört en hel del husägare som använt just detta med gott resultat, men jag vet inte. Det ska vara lättare att arbeta med och förefaller oerhört lockande måste jag säga. Men gips är väl inte att betrakta som ett organiskt material? Eller tänker ni mest på gipsskivor som normalt har någon form av papp ytterst?
 
Gips är ett helt oorganiskt material antingen det är "naturligt" eller "konstgjort" . Det organiska i sammanhanget är, som du helt riktigt skriver, pappen utanpå skivorna.
 
om du har det minsta fuktvandring i källarvägg så är gipsputs inte rätt material att putsa med. Producenten bör kunna ge en bra förklaring varför det är olämpligt
gaia
 
gaia skrev:
om du har det minsta fuktvandring i källarvägg så är gipsputs inte rätt material att putsa med. Producenten bör kunna ge en bra förklaring varför det är olämpligt
gaia
Tack Gaia, jag får försöka få tag i producenten och erhålla ett svar :)
 
Jag har frågat finja:
Är gipsputs lämpligt för putsning av innerväggar i källare?

Källaren i fråga är nydränerad i år och torr, dock kan viss fuktvandring förekomma så hur klarar gipsputs av en något förhöjd fuktighet?

Svaret:
En obehandlad gipsputs är diffusionsöppen och kan ta upp och avge lite fukt .

Är källaren torr så är det inga problem .
Men om tillkommande fukt är stor så att det rinner på väggarna eller man är osäker på tillkommande fukt så är vanligt Finja putsbruk att föredra om det är murade väggar vi talar om .


Som ni kan se så gjorde jag bort mig lite med att säga att källaren är torr då det är väldigt relativt men jag valde iallafall gipsputs på en del väggar utan problem änsålänge, frågan är nog vad som händer om 20-30år när dräneringen "slut".
 
Jag har nu sedan trådstarten målat samtliga väggar i källaren som ligger mot jord. Detta med en SVINDYR färg som är just för källare. Isolatfärg? Finns fukt i väggarna så "ska" färgen bubbla/flagna. I stort sett alla väggar har färgen bubblat sig på, och detta inte bara längst ned, utan även högre upp mot taket. Jag får därför dra slutsatsen att en dränering är nödvändig?
 
Förstår jag det rätt att det alltså är mindre än en månad sedan du målade och att färgen redan bubblar sig på väggarna?
 
Det stämmer. Nu hade vi 3 dagar ösregn i veckan som var, vet inte om det kan ha påverkat..
 
Det låter ju lite väl snabbt ändå kan jag tycka...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.