Vi har påbörjat en omfattande renovering av ett hus från 1830. Pga. fukt, röta och insektsangrepp valde vi, med djup smärta, att riva ner den utvändiga originalpanelen. Valet visade sig riktigt då myror ätit upp stora delar av timmerväggarna som nu sprutats och håller på att repareras.

Nu ska jag börja klä in huset igen och då kommer frågan om isolering. Huset är endast timrat på första våningen så gavlarna har regelkonstruktion upp mot taket. Andra våningen används som boyta men är idag inte isolerad. Vidare har huset byggts om 1890 och 1922 och då flyttade man på dörrar och spikade igen hålrummen med tunn panel. Isolation kommer alltså att behövas mot yttertak, mellan reglarna på andra våningen och där dörrar suttit, men annars?

Mot tak och i regelkonstruktioner tänkte jag använda mineralull och plasta på insidan. På timmerväggarna vore det fint att få på i alla fall 45mm isolering, men måste jag då välja t.ex. linisolering? Annars kanske det är bättre att sätta t.ex. asfaboard direkt mot timmerväggen och sedan läkta ut och panela?

Kommer även att renovera alla fönster och dörrar så dessa blir förhoppningsvis ”täta”. Tar varmt emot alla synpunkter och kommentarer kring detta återkommande ämne.


 
Jag skulle definitivt aldrig blanda in mineralull i en gammal timrad kåk.
Skulle ha kört med något material som andas(och som inte mössen äter upp), ekofiber eller linisolering som du nämner.

Sen är ju frågan alltid om det behövs nån tilläggsisolering överhuvudtaget. Att lägga till 45mm isolering gör det överhuvudtaget någon märkbar skillnad? Jag tvivlar. Har du nånggn hört nån som sagt"Jag tilläggsisolerade kåken och vilken enorm skillnad det blev i uppvärmningskostnad". Jag har då aldrig gjort det. ;)

Min åsikt är att ska man tillägsisolera nånstans så är det vinden man ska satsa på. All värme stiger ju som bekant uppåt.

En variant som jag själv kört med är att sätta dubbla lager asfabord med skarvarna omlott. Då blir det ju garanterat vindtätt iaf.

Sen behöver man inte läkta ut panelen om man även använder en färg till panelen som andas, linoljefärg eller slamfärg.

Hoppas du kan återanvända den gamla panelen, virkeskvaliteten i den får du nog svårt att få tag på i dag.

Lycka till med huset.
 
plast o mineralull...nej nej nej, inte passande till en gammal gård...
 
Tack för bra kommentarer!

Jag kommer att köra med asfaboard direkt mot timmerväggen och sedan läkt och panel. Problemet är alltså i de hålrum som finns, dvs. gavlar + gamla dörröppningar. Hur ska man sätta igen dessa och isolera på bästa sätt?

Samma problem gäller andra våningen som idag är helt oisolerad. Eftersom vi har rum där som används så måste allt utrymme mellan dessa rum och snedtaket isoleras, men hur?


 
Jag hade liknande problem i ett torp jag började renovera för ett par år sedan. Jag gjorde fackverk av reglar och fyllde med isolering.

Jag har valt att isolera vårt hus med cellulosafiber (thermocell). Som diffusionsspärr har jag diffusionspapp istället för plast;la den dubbel för säkerhets skull. Jag gjorde det själv för 10 år sedan och har inte upptäckt problem med fukt i vinden. Fördelen med diffusionpapp jämfört med plast är att isoleringen kan torka genom pappen men pappen förhindrar transport av fuktig luft ut i den kalla delen av vinden.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.