Vi är i färd med att göra stenläggningar upp till entrén samt en liten uteplats mellan huset och förrådet. Vi tänker be om priser från någon stenläggare och undrar vad ni har fått betala för olika material? Jag kan tänka mig gatsten, betongsten eller stenplattor av någon form. Vilket blir billigast - dyrast? Underlaget just nu är i botten plant berg, ca 0,5-1 meter makadam.

Erfarenheter från andra önskas!
 
Då vi kollade priser på betongsten så kostade de från 25 euro/kvadrat och uppåt. Köpte till slut en som var på specialpris för 22euro.
 
Köpte tumlad betongsten (benders) för 124:-/kvm. Tror det kostade 195:-/kvm "brutto". Läggningen kostar 150:-/kvm och hårdgjord yta (geoduk + grus) + flis c:a 150:-/kvm.
Priser gäller Gbg och arbete är svart som natten...
 
Billigast är att välja ett material som du kan hantera utan hjälp från proffs. Förslagsvis betongplattor storlek 30x30 på en bädd stenmjöl. Enklaste grå plattor finns hos lokala tillverkare till priser under hundralappen per kvadrat.

Vill du ha det smyggare? Gatsten kan du alltid roa dig med att lägga själv. Vill du ha det snyggt på en gång? Då bör du ha hjälp av en riktig stenläggare, vilket kostar cirka 200-300 Skr/kvm. Inklusive moms men plus material...
 
Vi skall lägga på vår uppfart och har fått priset 350:- kvm ink plattor,läggning m.m( vi skall ha byasten)
Tidigare så har vi annars lagt våra gångar till entren samt vid cyklarna och uteplatser själva.Men uppfarten vill jag inte göra själv.Det finns ju inget fulare än uppfarter som svackar för att man slarvat med underarbetet.Jag vill kunna få in både lastbilar och hjullastare utan att plattor sjunker..och då är det skönt att bara kunna ringa om det händer..Det är ju inte så kul att lägga om 100kvm...
 
Hej!

Vi börjar precis bli klara med vår plattläggning. Har lagt två gångar där den ena gången mynnar ut i en liten uteplats precis intill entrén.

Måste säga att det var riktigt kul & inte alls svårt. Så mitt tips är att lägga själv och använda pengarna till annat.

Lycka till.

 
Instämmer med Fiffi. Att jobba med sten är jättekul. Och man lär sig av misstagen... ::)

Betongprodukter är mest lättlagda, eftersom de är standardiserade. Däremot huggen gatsten, ölandssten, skiffer och andra konstmaterial är rätt krävande.

Men varför ska allt vara så himla lätt! :D Viktigast är att underarbetet blir korrekt utfört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.