Hejsan

Har sökt på nätet och boverket, men hittar ingenstans om det krävs rivningslov för rivning av plank. Det krävs ju bygglov vid uppförande så jag är inte helt främmande för att det skulle krävas rivningslov.
Är det någon här som har svaret ?
 
Åsa Lund
bygglov för att byggas krävs väl om det är över 1,80 m tror jag. Att riva ett sånt plank som hade bygglov kräver rivningslov.

Vill du bygga ett nytt likadant plank får man göra det utan bygglov (man följer alltså det gamla lovet)
 
Hemmakatten
Det krävs rivningslov.
 
Stort tack för snabba svar !
 
Hemmakatten
Rivningslov för ett plank borde inte kosta mer än några hundralappar. Kommunen kommer förmodligen även vilja ha en rivningsplan. Bifoga den när du ansöker om rivningslov så går det fortare. I ditt fall blir rivningsplanen mycket enkel. Kommunen vill ha reda på om det finns miljöfarliga material och hur dessa ska hanteras. Borde räcka med ett par rader och skriva att planket består av /tryckimpregnerat virke/vanligt virke som är målat/eller annat material. Skriv också att du tänker åka till återvinningsstation (om du inte tänker återanvända en del av virket, skriv det i så fall). Är du riktigt superordentlig skriver du att all spik/skruv tas bort och lämnas separat i metallåtervinningslådan. Har du stora betongplintar som ska bort så anger du det också och vad du tänker göra med dem (återvinningsstastionen).
 
  • Gilla
loa78
  • Laddar…
Glöm inte att om det är impregnerat virke så ska det hanteras som miljöfarligt avfall.
 
Närå, är frekvent besökare på återvinningen, har bra koll där :)
 
I Pbl 9 kap 10 kap står det att "Det krävs rivningslov för att riva en byggnad eller en del av en byggnad".
Det står inget om rivningslov för plank, och eftersom plank inte är en byggnad krävs inget rivningslov.
(Det krävs heller ingen anmälan enligt vad jag kan se i Förordningen.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.