Hej,
Undrar om någon har erfarenhet av att dra upp vattenskoter på trailer med hjälp av trädgårdstraktor? Vi har en tomt som inte är alltför sluttande, dock måste skotern dras ca 150 m. till förråd (vi har ingen bil så måste köpa en traktor). Går det att sätta dragkrok på traktorn och hur stark måste motorn vara? Tips på tillverkare/modell? Vill ju gärna kunna använda denna till gräsklipp också.

Hälsn. Åsa
 
En skoter på vagn kanske går att dra för hand?
 
Ska det vara nytt eller begagnat, och vilken prisklass?
Min känsla är att de äldre (70-80-tal) som fortfarande är vid liv idag rent generellt var mer robust byggda än dagens traktorer och klarar betydligt mer än bara en vattenskoter.
Sök efter t.ex. Bm mini på tuben så förstår du vad jag menar.

En "ny" traktor typ husqvarna/jonsered med hydrostat blir mycket smidigare att klippa gräset med och klarar säkert att bogsera en vattenskoter utan några som helst problem, men inte så mycket mer i längden.

Antalet hästkrafter spelar mindre mindre roll än hur den är uppbyggd.
 
  • Gilla
Benny och 1 till
  • Laddar…
Max 15 tusen gärna mindre. Funderat på Husqvarna Rider 13 men kanske för vek?
 
Kanske funkar det, därför undrar jag om nån har erfarenhet av detta. Funderar på Sea Doo Spark som inte är så tung
 
Korvgubbe
Viktigast tror jag ändå att förutsättningarna i marken/botten är, har man väl fått det i rullning borde det gå bra men man ska orka komma igång med.
 
asavon skrev:
Max 15 tusen gärna mindre. Funderat på Husqvarna Rider 13 men kanske för vek?
Det fungerar inte bra alls.

Jag har satt en vanlig dragkrok på min Rider 13 och drar ibland omkring på släpet som väger 350 kg tomt.

Problemet är att Ridern är midjestyrd och när släpet skjuter på i nedförslut så tvingas hela bakvagnen åt ena eller andra hållet. Man förlorar alltså styrningen helt och hållet, Ridern viker sig som en fällkniv, och det går allmänt överstyr.

Det finns även en tråd här på BH där någon från HQ förklarade att automatlådan i Ridern inte klarar så tunga belastningar. Draget är tänkt för deras egna små fåniga släpvagnar, inget annat.

En vanlig trädgårstraktor kan dock funka. Jag har sett hur man använt sådana för att dra runt helikoptrar på vagnar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag har en trädgårdstraktor modell Wolf Garten 130 (8000:- på blocket). Jag vet inte hur mycket i vikt den klarar av att dra, men jag har kört gissningsvis 200kg utan några problem. Jag har monterat på en ATV-dragkrok från Biltema med 50mm kula så jag kan dra trailer/släpkärra med den.

Man behöver dock förstärka plåten där kulan sitter eftersom den enligt tillverkarens anvisning klarar max 25kg i belastning.

Jag kan rekommenderar i alla fall Wolf Garten starkt: robust, smidig att klippa med, stark, har ölburkshållare och relativt billig.
 
  • Gilla
asavon
  • Laddar…
Tack för alla svar, Wolf Garten verkar intressant. Husqvarna Rider i dyraste laget. Konstigt bara att alla maskiner ska vara så veka i materialet att man inte kan köra släp med... Finns det kanske någon in Mälardalstrakten som har en traktor till salu som inte kräver för mycket mekande?
 
Tror att du måste antingen köpa en mer proffsbetonad maskin eller satsa på en äldre.
Har en 11-hästars Belos från 70-talet som utan problem drar en vagn fylld jord eller grus, gissar runt 6-700 kg,
 
Har hittat en Wolf Garten 16,5hk, borde funka om man förstärker i sidohålen på bakaxeln. Hur många hk har du mahh som hade köpt Wolf Garten?
 
Det blev en Hako. På Blocket. rejäl 80-talare, ska nog funka bra att dra med...
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Göran.W
Jag har dragit en husvagn på 1200 kg med en 2 hjulsdriven stiga park 2000.
Funkar hur bra som helst så länge däcken får grepp.
 
  • Gilla
Rooten48
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.