Det var intressant läsning, (om än lite torr). Men där gällde det såvitt jag förstår om föreningen överhuvudtaget har rätt att gå in i lägenheten, inte om de får göra det utan överenskommelse, som den här tråden i huvudsak handlar om.

Rättsfallet var också lite speciellt eftersom tillträdet inte gällde för själva lägenheten, utan lägenheten vara bara "transportsträcka" för att komma upp på taket, för underhålla av taket i stort, alltså inget som hade specifikt med just den drabbade bostadsrätten att göra.

Det man skall komma ihåg i den här typen av tvister, är att föreningen kan välja att hävda "enl. vår tolkning har vi rätt till tillträde". Om medlemmen nekar så kan föreningen på den grunden begära att bostadsrätten förverkas, vilket iofs. är en lång uppförsbacke för föreningen. MEN, om rätten då kommer fram till att föreningen hade rätt att få tillträde, då blir också bostadsrätten förverkad, om man vägrat tillträde. Det räcker alltså i det läget inte att medlemmen rättar sig efter beslutet, han blir samtidigt av med sin bostadsrätt. Risken att bli av med bostadsrätten gör att föreningen får ett rejält "tolkningsövertag".
 
Redigerat:
Du har nog rätt men undrar varför HSB har med det på sidan som länkas till i nr. 9.

En annan "fuling" jag stött på är utskick som:
"Om du inte vill att vi ska gå in med huvudnyckel så måste du ringa, kontakta ......"

Det är väl "negativ avtalsbindning" (osäker på det exakta ordet) och är väl alltid olagligt/ogiltigt?
 
Intressant läsning! Regelverket känns dock fortfarande luddigt.

Enligt HSB:s grundstadgar är det fritt fram att byta lås själv vilket gör att huvudnyckelsystemet får ses som rätt onödigt. I andra föreningar finns nyckelansvariga som har ansvaret för låsbyten, vilket är lustigt eftersom lägenhetens ytterdörr i 99,9% av fallen verkar vara innehavarens ansvarsområde.

Vilken röra!
 
Det här är vad som står i mina stadgar;

"Bostadsrättshavare skall på egen bekostnad hålla det inre av lägenheten i gott skick. Detta gäller även mark, förråd och andra lägenhetskomplement som kan ingå i upplåtelsen"

Längre ner står; "För frågor som inte regleras i dessa stadgar gäller bostadsrättslagen , lagen om ekonomiska föreningar samt övriga tillämpliga författningar".
 
Detta brukar väl vara reglerat i stadgarna.

I den stora (knappt 400LGH) föreningen jag var ordförande i för ett antal år sedan fungerade det så att föreningen hade rätt att komma in i lägenheterna men vi hade inte längre någon huvudnyckel till lägenheterna utan man var tvungen att lämna nyckel till fastighetsskötaren om man inte kunde vara hemma. En gång i tiden hade det varit huvudnyckel men det systemet hade havererat efter 50+ år.

Däremot var det huvudnyckelsystem till hänglåsen till källarförråden. Om någon hade bytt ut sitt hänglås så klippte fastighetsskötaren omedelbart vid upptäckt bort detta och ersatte med rätt lås samt la nycklar och faktura för låset i vederbörandes brevlåda. Det fanns både ventiler, elskåp och teleskåp inne i förråden som vi var tvungna att komma åt.
 
Som hantverkare så tycker jag det är smidigast med att hämta ut en nyckel som går till själva fastigheten och en som går till lägenheterna. De skriver upp namn, företag, telefon, datum, antal nycklar mm. Så det är ganska svårt att nalla bort en nyckel eller vara på ett ställe där man in ska vara. De brukar ringa efter några dagar om man inte har lämnat in nyckeln. De gånger man inte hunnit låsa in nyckel för dagen (hemskt vad folk på kontor ska utbilda sig då och inte är på plats) och man ska ha den dagen efter så blir det företagets kassaskåp som nyckeln läggs i.

De dörrar med nyckel i tub är ju säkra för den boende. Dock ett helvete när folk vägrar släppa in en då det kan vara något avtalat sm ska ske i alla lägenheter. Många gör sina "egna" lås så att man inte får ut evt nyckel om det ens ligger en där i.

Dörrar med huvudnyckel som man hämtar på kontoret gillar man bäst.
För min del är det väldigt svårt att kontakta den boende. Ligger nyckel i evt tub eller det inte sitter lapp eller kontoret har hört något annat så stiger man in och utför det jobb man ska.
Jag öppnar aldrig åt folk som säger sig bo här eller där. Låser alltid dörren om mig så ingen obehörig springer in.

De få fall jag kan tänka mig öppna dörrar jag inte "får" då är det enbart mot polis och brandmän. Inget annat.
Jag själv som boende skiter egentligen fullständigt i om vaktmästaren springer och kollar vattenkranar eller liknande. Vid större jobb så vill jag ha reda på vad som ska göras så man plockar undan evt skit som står i vägen.
Det kan ju vara en bra sak för vissa att veta att nu går X in i Y´s bostad och Sen ringer X och förklarar lite snabbt och att han har lämnat bostaden. jag skulle gärna haft det så men den tid det tar skulle aldrig någon betala mig för i arbetet iaf. Tråkigt kanske. Men samtidigt tidskrävande med mer frågor än vad evt jobb tar att utföra.
 
O
-=fullmoon=- skrev:
Som hantverkare så tycker jag det är smidigast med att hämta ut en nyckel som går till själva fastigheten och en som går till lägenheterna. De skriver upp namn, företag, telefon, datum, antal nycklar mm. Så det är ganska svårt att nalla bort en nyckel eller vara på ett ställe där man in ska vara. De brukar ringa efter några dagar om man inte har lämnat in nyckeln. De gånger man inte hunnit låsa in nyckel för dagen (hemskt vad folk på kontor ska utbilda sig då och inte är på plats)..........
Tja klart att det är smidigare som hantverkare om det finns en huvudnyckel... :)
Men jag tror ändå att det i slut ändan är smidigast med nyckeltuben.... även om man måste påminna alla i breven att bara hänga en nyckel i kedjan.... Det är en bra kompromiss mellan den boendes "integritet" och hantverkarens krav på att komma in i varje lgh....
 
Då jag tdigare var boende i bostadsrätt med innekatter fick jag jobba hemifrån varje gång något skulle göras i lägenheten då jag inte ville lägga ansvar på hantverkarna att katterna inte fick komma ut.
Nybygge så det fanns ingen risk för stamrenovering
 
Ordföranden i föreningen skruvade lite på sig när jag sa att jag bytt lås. Hon berättade att dom hade huvudnyckel i huset. I stadgarna står inte ett ord om detta. Det står att "Bostadsrättshavare skall på egen bekostnad hålla det inre av lägenheten i gott skick. Detta gäller även mark, förråd och andra lägenhetskomplement som kan ingå i upplåtelsen" samt "För frågor som inte regleras i dessa stadgar gäller bostadsrättslagen , lagen om ekonomiska föreningar samt övriga tillämpliga författningar".

I stadgarna nämns som sagt inte ett ord om att låsen är föreningens ansvar, alltså borde bostadsrättslagen gälla?

Jag sa att om jag vet att jag ska vara borta en längre tid så kan styrelsen få en nyckel till lägenheten. Samma sak om det ska kontrolleras/renoveras något, då är det ju bara att dom får en nyckel om jag inte kan vara hemma. Hon skulle ta upp mitt förslag på nästa möte.
 
Redigerat:
Någon?
 
T
I hyreslägenheter får hyresvärden inte gå in i lägenheten utan hyresgästens medgivande.
Men å andra sidan får du som hyresgäst inte heller neka hyresvärden eller av hyresvärden anlitade hantverkare att komma in för att utföra planerat underhåll, men det ska vara informerat om i förväg.
Undantaget är val akuta fall som översvämning och liknande.
Vi har systemet med nyckeltuber, visserligen finns det extranycklar till dörrlåset hos hyresvärden men varje hyresgäst ansvarar själv för överlåset och får byta det på egen bekostnad.
 
TechMark skrev:
I hyreslägenheter får hyresvärden inte gå in i lägenheten utan hyresgästens medgivande.
Men å andra sidan får du som hyresgäst inte heller neka hyresvärden eller av hyresvärden anlitade hantverkare att komma in för att utföra planerat underhåll, men det ska vara informerat om i förväg.
Undantaget är val akuta fall som översvämning och liknande.
Vi har systemet med nyckeltuber, visserligen finns det extranycklar till dörrlåset hos hyresvärden men varje hyresgäst ansvarar själv för överlåset och får byta det på egen bekostnad.
Tjena. Det låter som ett vettigt system. Då har man åtminstone möjlighet att säkerställa att ingen bara kan knalla in.
 
T
Jag har både hund och katter hemma så jag skulle då definitivt inte vilja att någon bara knatade in utan att informera innan.
Jag brukar alltid ta kontakt med hantverkare som jag fått information om ska komma och meddela att det finns hund och katt i lägenheten, framförallt för att de inte ska skicka någon som är hypelallergisk mot hund eller katt.

Sen så finns det en annan sida i denna fråga, om du har larm i lägenheten och en hantverkare går in med huvudnyckeln utan din vetskap så skulle denne antagligen få väldigt svårt att förklara sig för vaktbolaget.
Dessutom skulle jag personligen kräva BRF på utryckningsavgiften.
 
Hur kan man förverka sin bostadsrätt genom att inte lämna ut nycklar?
 
Jag bytte cylinder när jag flyttade in i min lägenhet (brf) nyligen. Det gillades inte av ordföranden som nu tvingar mig till att byta via föreningen. Skälet är att dom använder sig av ett huvudnyckelsystem. Jag tänker dock inte byta. Jag har kollat med flertalet källor (även varit i kontakt med en jurist på Sveriges största byrå) och samtliga säger att man kan välja att ställa sig utanför ett huvudnyckelsystem om man vill. Punkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.