Hej,

Flyttade till hus för något år sedan, har tidigare bott i lägenhet och sluppit bekymra mig över hur bilden kommer till tv:n. Men efter över ett år utan tv känner jag att det skulle vara skönt att ha möjligheten att slappa lite framför svt. Dock reder jag inte riktigt ut vad det är som krävs för att jag ska kunna ta emot signalerna (alltså enbart de fria kanalerna).

Tvn är inte den nyaste men har en DVB-T-mottagare inbyggd. Jag prövade att helt enkelt plugga in antennkabeln i tv:n och sökte efter kanaler, dock utan resultat. Antingen, tänker jag, är antennen på vinden riktad helt galet, eller så missar jag något steg. Men inte ska jag väl behöva en extern box för att kunna se de fria kanalerna?

TACK!
 
Lite svårt att svara på utan att ha manualen till din TV, men i princip gör du rätt; det ska räcka med att plugga in antennkabeln i TVn och göra en kanalsökning. När jag gör så får jag iofs en lista på säkert 80+ kanaler, men 90% av dem är ju kabelkanaler som jag inte får någon bild på eftersom jag inte har någon digitalbox och ingen kabelanslutning till TVn. Men de fria kanalerna SVT1, SVT2, SVT24, TV4, TV6, Barnkanalen och Kunskapskanalen borde du få en bild på.
Kolla förstås också att inställningen på din TV ska visa kanaler från "Antenn" och inte "Kabel", om du har en sådan inställning...
 
+1 på föregående talare.

Samt att du söker digitalt och inte analogt, om nu den valmöjligheten finns.
 
B
Vad har du för antenn?
Har dina grannar också antennen på vinden så du vet att du har tillräcklig signal för det?
 
http://www.teracom.se/

... där kan du hitta närbelägna sändare och vilka kanaler de sänder på.
Kan hjälpa äldre TV-apparater på traven lite vid kanalsökning.
Riktningen till närmaste sändare och en kompass borde fixa antenninställningen.
 
Hej! men du måste ha en antenn som tar in de digitala kanalerna också.
//Goerana
 
Ja och kolla så du inte måste ha en antenn som kan ta emot både UHF o VHF (tror jag det heter). Det kan du kolla upp på teracoms sida kan jag tro.
 
Hur långt från sändaren är det?

Digitalkanalerna ligger på UHF, bara vissa HD-kanaler man lagt på VHF på vissa platser i landet. En UHF-antenn har många små kryss, en VHF-antenn har 5-7 raka pinnar och så en oval längst bak. Har du inte en UHF-antenn så köp en kombiantenn (typ den här: http://www.kjell.com/sortiment/ljud...utomhusantenner/televes-dat-hd-790-mix-p30619) och sätt upp, den ger både VHF och UHF. Utomhus är alltid bättre. Kjell säljer Televes till bra priser. Sitter det en VHF+UHF-antenn är dom troligen sammankopplade i ett filter. Efter detta filter kan du sätta en sådan här:

http://www.kjell.com/sortiment/ljud...ntennforstarkare/televes-digimast-5356-p30334

och sedan nere i vardagsrummet en sådan här:

http://www.kjell.com/sortiment/ljud...r/natdelar-power-inserter/televes-5795-p30336

så får du bra sprutt i anläggningen om inte antennen är helt kass eller det är för långt till sändaren. Jag kör med ovanstående Televesgrejor och har sex uttag, full signalstyrka i alla enligt TVns mätare.
 
Ledsen för sen återkoppling men tusen tack för alla svar!

Jag tror nog, precis som flera skriver, att det är antennen som är problemet. Tidigare bodde det en gammal dam i huset och med tanke på att hon levde åttio år i huset utan en toalett så är det inte helt omöjligt att hon inte heller hade någon modern antenn...

Men jag är inte rätt person att avgöra om det är rätt antenn som sitter här, så jag tog ett kort:
2014-09-21 16.30.41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till masterna har jag 20 respektive 30 km, så det är ju en bit. Men å andra sidan så bor jag nästan 80m över havet så det borde ju vara hyfsad mottagning i alla fall?
 
Bra med en bild på antennen men lite svårt att se storleken exakt. Ser ut att vara en ganska gammal modell. Borde gå bättre med en nyare enligt förslag ovan. Kan också vara svårt att få bild med antennen inomhus på vinden. Att sätta den högt upp på fasaden kan vara ett alternativ till att ha den på taket. Att man bor högt lokalt är ingen garanti för bra bild, beror mycket på hur terrängen ser ut hela vägen fram till TV-sändarna.
 
Hur är det med HD-kanalerna från SVT? Kan man få in dem också med "vanlig" antenn?
 
Sister ray skrev:
Till masterna har jag 20 respektive 30 km, så det är ju en bit. Men å andra sidan så bor jag nästan 80m över havet så det borde ju vara hyfsad mottagning i alla fall?
2-3 mil är ingenting om det är en stor sändare, vi har ca 6 mil fågelvägen till masten vi använder.
 
Skogsbullen skrev:
Hur är det med HD-kanalerna från SVT? Kan man få in dem också med "vanlig" antenn?
Många master sänder HD-kanalerna, vissa mindre slavsändare gör inte det.
Kolla http://www.teracom.se/Sandarinformation/
 
Gör en fabriksåterställning av tv apparaten, och sedan en ny kanalsökning, välj DVD -T(terrest-marksänt) om det finns ett sådant val.
Fabriksåterställning brukar finnas under MENU, kan heta factory reset eller liknande, kolla manual annars.
 
Tack för all input! Antennen är nog rätt gammal, plastkåpan runt kontakten är sprucken och solblekt och det står inte en bokstav på den. Jag plockar upp en ny och gör en ny kanalsökning.

Masten jag siktar mot är Malmö Jägersro som ser ut att vara en stor sändare. Det ska nog inte vara några problem om jag bara har rätt antenn :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.