cecar33 skrev:
Byter man fasad så använder man med fördel hela brädor uppifrån och ner, anledningen till att man delar väggen i dag är för att prefab hus levereras med färdiga gavelspetsar och väggblock med panel på. Så byter man panelen kör med hela bräder så finns inte problemet längre.
I mitt fall (bilden ovan) så tycker jag det blev alldeles för fult att ha hela brädor.

Problemet försvinner för övrigt inte alls då man har samma problem ovanför alla fönster och dörrar.
 
b8q skrev:
Och ett annat tips är förstås skydda plåten genom att lägga en bred spackelspade eller liknande mot den under måningen.
Jo, men det förutsätter jag är en självklarhet för de flesta? Problemet är ju att det är betydligt svårare att skydda uppviket på plåten, det som sticker upp bakom panelen.
 
OXYD
Samma problem här. Snubben som ägde huset innan har satt dem kloss intill. Men min panel verkar klara sig. Den är fin fortfarande. Men har funderat på om jag skulle på något sett kapa dem med en dremmel eller multi på plats. Bara för att säkra upp dem.
 
Ja det har du ju rätt i :) kanske skulle göra så att jag kapar av skiten en bit upp med vinkel.

Känns dock lite pilligt att få in plåten bara. Att det blir mindre jobb vetifan då man måste lossa alla stuprör, jag har en balkong och 2st entré ingångar med knäckt tak där blir det med lite pill. Men skulle nog bli snyggt.

Att ta bort plåten och lägga "hela" brädor går ju helt bort, fasen vad fult huset hade blivit, helt livlöst.

/Micke
 
b8q skrev:
Och ett annat tips är förstås skydda plåten genom att lägga en bred spackelspade eller liknande mot den under måningen.
Det har jag kört hittills men det blir alltid färg på plåten ändå tycker jag, svårt att komma åt med vanlig pensel. Eller så är jag bara ovanligt klantig. ;)
 
Hade visst redan en liggande bräda under plåtkanten, trodde nästan det. Blr till att byta till våren. Aja något ska man ju ha att göra phuuu. Att köpa renoveringsobjekt (total) betyder minimalt med fritid. Har inte gjort något annat på min lediga tid under 1,5år nu. Tror jag har ca 2-3 lediga helger och någon kväll haha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.